زمان مطالعه: 4 دقیقه
ایرلند و نخستین حضور در جام جهانی فوتبال

ایرلند و نخستین حضور در جام جهانی فوتبال

در جام جهانی 1990 تیم ملی جمهوری ایرلند برای اولین بار به مرحله نهایی جام جهانی صعود کرد.

مهدی زارعی- در جام جهانی 1990 پسران ایرلندی که نخستین حضور خود را در این رقابتها تجربه می کردند، عاشق پاستا بودند. تونی کاسکارینو پاستا« کانلونی» دوست داشت، تاونزند پاستای« تالیاتلی» و مک کارتی ماکارونی. این ها روش دیوانه کردن این پسران بود. کریس هافتون بازیکن ایرلند درباره این مدل نفریح تیم می گفت:

 

با تمام تمرین های سختی که در این تابستان انجام دادیم، بعضی روزها را هم این طوری گذراندیم.

 

اما کار در جام جهانی با یک مسابقه دشوار آغاز شد. جان آلدریج ملی پوش ایرلند طی سالهای 1986 تا 94 درباره مسابقه نخست ایرلند در جام مقابل انگلستان معتقد است: این بازی مثل یک دربی بود چون همگی یکدیگر را به خوبی می شناختیم و هر هفته در لیگ انگلیس مقابل هم به میدان رفته بودیم.

قبل از مسابقه دو تیم، مربیان ایرلند و انگلیس در گفتگویی تلویزیونی با یکدیگر صحبت کردند. در این گفتگو جکی چارلتون خطاب به بابی رابسون همتای انگلیسی خود گفت:

 

ابتدا باید از باب بپرسم نامه من به دستش رسیده؟ من و موریس برات یک نامه فرستادیم باب. ما نظراتی داشتیم و طبق یکی از این نظرات تصمیم گرفتیم که برایت بهترین ها را آرزو کنیم. باب؛ امیدوارم در این جام عملکرد خوبی داشته باشید.

 

رابسون هم که هنوز نامه به دستش نرسیده بود، در پاسخ گفت:

 

درباره محتوای نامه ای که برایم فرستادی شنیدم. اما هنوز به دستم نرسیده. نامه و آرزوهای شما نشان دهنده خوبی شماست. خیلی تشکر می کنم و امیدوارم در این جام خوب عمل کنید. برایتان بهترین ها را آرزو دارم.

 

در این مسابقات ایرلند با مربیگری جکی چارلتون، کاملا به بازی مستقیم روی آورده بود. اندی تاونزند که طی سالهای 1989 تا 1997 برای جمهوری ایرلند بازی کرد، درباره این سبک چنین توضیح می دهد:

 

فلسفه جک این بود که دوست نداشت از بین بازیکنان حریف و با پاسکاری به زمین آنها نفوذ کنی.

 

در برابر انگلیس، ایرلند با گل شیدی به تساوی(1-1) دست پیدا کرد و پس از آن دو تساوی مقابل مصر و هلند در انتظار این تیم بود تا ایرلند به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شود. اولین بازی مرحله حذفی این تیم در برابر رومانی بود. یک مسابقه بدون گل که سرانجام کار به ضیافت پنالتی ها کشیده شد.

تاونزند درباره این مسابقه می گوید:

 

حتی قبل از پایان 90 دقیقه قانونی احساس می کردم که قرار است به دور بعد صعود کنیم. بدون شک، این شرایط پر استرس ترین شرایطی هست که من تاکنون به عنوان یک بازیکن احساس کرده ام. فکر می کنم بازیکن آنها تیموفته بود. دورخیز کوتاهی کرد. وقتی دورخیز کوتاه کنیم، نمی توانیم نظرمان را در حین ضربه زدن تغییر دهیم.آن وقت اگر دروازه بان به سمت درست بپرد، شانس زیادی برای مهار توپ دارد.

 

پت بونر دروازه بان ایرلند که پنالتی پنجم رومانی را مهار کرد، به خاطر می آورد:

 

دیدم دیو اولری می رود تا پنالتی پنجم را بزند. صادقانه بگویم فکر می کنم جکی چارلتون حتی نمی دانست که او قرار است پنالتی بزند. دیو برای پنالتی زدن دقیقا وسط ایستاده بود و در این مرحله داشت حساس ترین پنالتی را می زد! این پنالتی گل شد و به دنبال آن، جشن پس از لحظه صعود باورنکردنی بود. به نظر می رسید در رم با ایتالیا بازی خواهیم کرد.

 

در خیابان های ایتالیا نیز جشن ایرلندی ها تمامی نداشت. یک هوادار در برابر دوربین تلویزیونی گفت: می توانم به رئیسم بگویم برای بیماری مرخصی گرفته بودم. اما الان حالم بهتر شده است!

هواداران ایرلندی شب قبل از مسابقه با ایتالیا به بارهای شهر رم رفتند. برای آنها مسابقه در یک چهارم نهایی با میزبان، همچون فینال جام جهانی بود.

جکی چارلتون در تمرینات به بازیکنان گفت:

 

این لحظه ای است که فرصت نمایش به شما داده شده است؛ نه فقط برای یک بازی خوب بلکه برای بردن.

 

بونر خاطرات فوق العاده ای از مربی انگلیسی تیم دارد:

 

چطور می توانم چکی چارلتون را توصیف کنم. در بسیاری از کارها به شکل غیر ارتودوکس عمل می کرد. اما در لحظات غیر منتظره ای اجازه می داد که آبجو بخوریم. مثلا دو روز مانده به مسابقه با ایتالیا. واقعا از فکر این مسابقه، حسابی استرس گرفته بودیم. بزرگ ترین بازی در دوران حرفه ما بود. او ما را صدا زد و حدود سه لیوان آبجو گینس به ما داد. این کار تمام استرس ما را از بین برد. واقعا عالی بود.

 

بونر ادامه می دهد:

 

ما به دیدار پاپ ژان پل دوم در واتیکان دعوت شدیم. این نشان می داد که جک چقدر پای حرفش بود. او به ما قول داده بود که اگر به یک چهارم نهایی برسیم، ما را به دیدار پاپ ببرد و کاملا حرف خود را عملی کرد.

 

تاونزند درباره بازی با ایتالیا و اتفاقات قبل از آن می گوید:

 

ما کاملا احساس می کردیم که اگر این مسابقه را هم ببریم پا به بهشت خواهیم گذاشت. عاشق جک هستم. یک فرد فوق العاده عالی. پاپ برای ما در بازی آخر هفته مقابل ایتالیا آرزوی موفقیت کرد. اما خیلی در این کار موفق نبود. پاپ گفت: چه کسی دروازه بان تیم است؟ پت دستش را بالا برد و پاپ گفت: من همچنان نگاه ویژه ای به شما خواهم داشت. چون زمانی که یک پسر جوان بودم و در لهستان زندگی می کردم، من هم یک دروازه بان بودم.

 

اما مسابقه با ایتالیا تنها یک گل داشت. در همان نیمه اول، بونر شوت حریف را دفع کرد و در نزدیکی تیر دروازه روی زمین افتاد تا دروازه خالی این تیم توسط توتو اسکیلاچی باز شود. ایرلند با شکست(1-0) از ایتالیا از جام کنار رفت. با پایان مسابقه جک به داخل رختکن آمد و گفت:

 

از همه شما برای بازیهایی که انجام داده اید تشکر می کنم. برای تلاش تان از شما ممنونم. شما تمام چیزی که باید انجام می دادید را کردید. به تک تک شما افتخار می کنم. کشورتان هم به کاری که شما کردید افتخار می کند.

 

پس از آن رو به پت بونر دروازه بان کرد و گفت: بی خیال پاتریک؛ برو دوش بگیر. یالا.

تاونزند به خاطر می آورد:

 

پاتریک بونر با خستگی برخاست تا برود دوش بگیرد. جک هم نشست. یک سیگار در دستش بود. به من نگاه کرد و یک کام سنگین از سیگار، همراه با یک لبخند گرفت. صدایم کرد و من نگاهش کردم. گفت: اندی! اون پاپ لعنتی باید اون توپ رو گرفته باشه!

 

 

 

 

نظر خود را درباره «ایرلند و نخستین حضور در جام جهانی فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایرلند و نخستین حضور در جام جهانی فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.