زمان مطالعه: 3 دقیقه
اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه)

اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه)

اوراق تسهیلات مسکن را می توان از طریق کارگزاری بورس اوراق بهادار، خرید و فروش کرد.

چنانچه قصد خرید خانه و نیاز به دریافت وام دارید می توانید از اوراق تسهیلات مسکن استفاده کنید. برای دریافت وام مسکن، در صورتی که در بانک هیچ سپرده ای ندارد می توانید از روش خرید اوراق تسهیلات مسکن از بازار سرمایه این امکان را ایجاد کنید. در ادامه مطلب آسمونی به شرح اوراق تسهیلات مسکن می پردازیم.

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه چیست؟

برای اینکه بتوانید از بانک، تسهیلات خرید یا تعمیر منزل مسکونی بگیرید، می‌توانید با باز کردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن، یک سال بعد وام بگیرید اما در صورت اینکه دوست دارید زودتر از یک سال از این وام بهره ببرید یا در بانک سپرده ندارید، می توانید امتیاز وام فرد دیگری را خریداری کنید.
افراد بسیاری در بانک سپرده‌ گذاری کرده و صاحب ‌امتیاز وام می ‌شوند اما خواهان استفاده ار وام خود نیستند و این امتیاز را از طریق کارگزاری بورس به فروش می‌گذارند.
اوراق تسهیلات مسکن یا تسه، همان اوراقی است که فروشنده با فروش آن از مزایای مالی بهره برده و خریدار نیز می‌تواند از مزایای وام خرید یا تعمیر خانه، بدون نیاز به سپرده‌گذاری استفاده کند.
خرید و یا فروش اوراق تسهیلات مسکن از طریق کارگزاری بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

ارزش اوراق تسهیلات مسکن

با خرید اوراق تسهیلات، امکان دریافت تسهیلات وام را دریافت می کنید. ارزش هر سهم، 500 هزار تومان می باشد. اگر قصد دارید یک میلیون تومان وام بگیرید باید 2 برگه اوراق بخرید. یعنی ارزش رقمی اوراق باید 2برابر مبلغ موردنیاز شما باشد، بعنوان مثال، برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید 200 برگه اوراق خریداری کنید.

  1. سقف تسهیلات مشارکت در ساخت از محل اوراق تسهیلات مسکن: 100 میلیون تومان
  2. سقف تسهیلات مشارکت در خرید از محل اوراق تسهیلات مسکن: 100 میلیون تومان
  3. سقف تسهیلات مشارکت در تعمیر از محل اوراق تسهیلات مسکن: 40 میلیون تومان

اگر قصد خرید اوراق تسهیلات مسکن را دارید باید طی فرصت زمان بندی شده اقدام به دریافت کرد.

زمان معامله اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

اوراق تسهیلات مسکن، نیمه هر ماه توسط بانک مسکن برای دارندگان حساب سپرده ممتاز در نظر گرفته شده، و نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد، در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. با داشتن هر برگه از این اوراق می‌توان 5 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرد. نکته جالب توجه در این میان این است که یک زوج می‌توانند تا سقف 240 میلیون تومان تسهیلات را دریافت کنند.

روش خرید اوراق تسهیلات مسکن

  • روش حضوری

می توانید به سپرده گذاری در بانک مسکن واجد شرایط دریافت تسهیلات مسکن شوید. بدین منظور به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید. کارمندان بانک مسکن خودشان کار خرید را انجام می دهند.

  • روش اینترنتی

احراز هویت در سامانه سجام برای خرید اوراق تسهیلات مسکن
احراز هویت در سامانه سجام برای خرید اوراق تسهیلات مسکن

اگر ترجیح می‌دهید خودتان از منزل اوراق تسهیلات مسکن بخرید باید وارد سامانه سجام شده (https://www.sejam.ir) و احراز هویت خود را انجام دهید تا بتوانید اوراق بخرید؛ کارگزاری بانک مسکن در همین راستا، با راه‌اندازی سامانه احراز هویت آنلاین به دنبال رفاه حال مشتریان خود بوده است. در این مرحله و بعد از خرید اوراق تسهیلات مسکن، جهت دریافت برگه سهام و تحویل به بانک، باید به سایت ذی ‌نفعان بازار سرمایه مراجعه کرده و برگه سهام خود را دریافت کنید؛ برای انجام این امور نیاز به حضور در کارگزاری ندارید.

 چطور وام خرید مسکن بگیریم؟

وقتی اوراق خود را خریداری کردید حالا نوبت آن است که به شعب بانک مسکن مراجعه کنید اما فراموش نکنید مدارک مربوط به ملک مسکونی و گواهینامه‌های خود را به همراه داشته باشید.
در این مرحله اگر ملک شما، مشخصات مورد نظر بانک را داشته باشد شما می‌توانید تسهیلات اعطایی از محل این اوراق را،  معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده دریافت کنید.
2 هفته تا 1 ماه طول می‌کشد تا مراحل بانکی مورد نظر را طی کرده و مبلغ وام دریافتی را به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن دریافت کنید.
حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت خواهد بود که می‌توان از شعب بانک مسکن، در خصوص آن اطلاعات کافی را بدست آورد.

نکات خرید اوراق تسهیلات مسکن

  • اگر اعتبار اوراق تسهیلات مسکن شما به پایان برسد دیگر فرصت استفاده از آن را ندارید و وجوه پرداختی بابت خرید اوراق نیز به شما باز نخواهد گشت. پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی که اوراق اعتبار دارند از آن‌ها استفاده کرده یا اوراق خود را در بازار بفروشید.
  • هر فرد،  امکان دریافت 100 میلیون وام خرید یا ساخت خانه به همراه 40 میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهد داشت. هر فرد برای دریافت وام خرید یا تعمیر خانه به 200 ورقه تسهیلات مسکن، و برای دریافت وام جعاله 80 ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارد.
  • یک زوج دو نفره امکان دریافت 200 میلیون وام خرید خانه به همراه 40 میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهند داشت. یک زوج برای دریافت این وام، در مجموع به 480 ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارند.
  • افرادی که اوراق تسهیلات مسکن می‌خرند تا 4 ماه امکان فروش آن را نخواهند داشت. این محدودیت برای نمادهایی که فقط 4 ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.
نظر خود را درباره «اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.