زمان مطالعه: 3 دقیقه
از اعضاء رئیسه بدنتان مراقبت کنید

از اعضاء رئیسه بدنتان مراقبت کنید

بر اساس طب سنتی 3 عضو بدن تحت عنوان عضو رئیسه شناخته می شود که در واقع حیات بشر بدون این 3 عضو میسر نیستاعضاء...

بر اساس طب سنتی 3 عضو بدن تحت عنوان عضو رئیسه شناخته می شود که در واقع حیات بشر بدون این 3 عضو میسر نیست

اعضاء رئیسه بدن عبارت است از کبد ، مغز و قلب.

سلامت این اعضا در سلامت کل بدن تاثیر بسیار دارد .دکتر سید سعید اسماعیلی درباره مزاج هر یک از اعضای رئیسه و خود مراقبتی از آن ها  به زندگی سلام چنین می گوید :

 

قلب

مزاج قلب گرم وخشک است وبرای این که قلب سالمی داشته باشیم، باید به  چند مسئله توجه کنیم. هم اکنون با بیماری های متعدد قلبی مواجه هستیم که یکی از آن ها گرفتگی عروق قلبی است .

این گرفتگی ها به طور عمده به تغذیه ما بستگی دارد زیرا مصرف بعضی از غذاها باعث غلیظ شدن خون می شود وبخشی از این  خون غلیظ در دیواره عروق قلبی رسوب می کند وباعث سکته قلبی می شود .روز به روز آمار این بیماری ها رو به افزایش است وبرای این که از این بیماری ها پیشگیری کنیم در قدم اول باید از مصرف غذاهایی که موجب غلظت خون می شود پرهیز کرد .در طب سنتی به این غذاها سودازا گفته می شود که به طور  عموم باعث افزایش غلظت خون  وافزایش کلسترول می شود؛ غذاهای دیرهضم نیز جزو این موارد است .مصرف گوشت گاوحتی به میزان کم و  مصرف زیاد گوشت شتر مناسب نیست (گاهی  خوردن گوشت شتر مشکل ندارد اما مصرف دراز مدت آن توصیه نمی شود) .

بعضی از  خوراکی ها که مصرف آن رایج شده است مانند فست فود ، سس ، قهوه  و نسکافه به میزان زیاد  بپرهیزند. این خوراکی ها برای افرادی که مزاج گرم دارند نیز باعث تپش قلب ونگرانی واضطراب می شود .همین طور مصرف زیاد چای هم می تواند این عارضه را به دنبال داشته باشد . 

 

مغز

مزاج طبیعی مغز سرد وتر است ومشکلات رایج این عضو به دلیل مصرف زیاد سردی است  . افراد بیمار معمولا به دلیل افزایش سردی  ورطوبت دچار این مشکل می شوند .این افزایش باعث کاهش حافظه ، کاهش قدرت یادگیری و کسالت می شود وبرای این که جلوی این عارضه را بگیریم باید از مصرف خوراکی هایی مانند ماست ، دوغ ، کشک  و پنیر پرهیز کنیم. کاهو رطوبت مغز را افزایش می دهد وباعث خواب آلودگی می شود .افرادی که مزاج مغزشان سردی ورطوبت زیادی دارد، بهتر است از مصرف این خوراکی ها بپرهیزند به ویژه پنیر در وعده صبحانه که باعث خواب آلودگی ، کسالت وکاهش یاد گیری می شود .بهتر است پنیر را از وعده صبحانه حذف وبه همراه گردو در وعده شام مصرف کنید .
برای تقویت مغز وبهبود عملکرد آن، در وعده صبحانه از  خوراکی های مناسب استفاده کنید .به عنوان مثال صبح ناشتا نیم ساعت کندر را مانند آدامس بجوید. مویز نیز مناسب است ، مصرف روزانه 21 عدد مویز توصیه می شود .مصرف بادام مناسب است . خواب مناسب وبه موقع برای تقویت حافظه توصیه می شود  .پرهیز از خواب روز که باعث ضعف مغز می شودنیز توصیه می شود البته خواب قیلوله که چند دقیقه قبل از ظهر وصرف ناهار است برای تمدد اعصاب توصیه می شود اما بقیه خواب ها در طول روز مناسب نیست .
مطالعه نیز باعث تقویت حافظه می شود .کارنکشیدن از مغز باعث ضعف حافظه می شود .هر مقدار که کار از مغز بکشیم به کارایی مغز کمک می کند؛ مانند عضله ای که حین ورزش تقویت می شود.
سرما وگرمای محیط برای سلامت مغز مهم است .فردی که شب هنگام در جای سرد می خوابد صبح روز بعد خواب آلود و کسل  است یا بر عکس اگر در جایی بخوابد که آفتاب به سرش بتابد دچار سردرد می شود .استفاده زیاد از گرمی ها هم مغز را دچار مشکل می کند .ادویه زیاد می تواند به بی خوابی وفکر وخیال فرد منجر شود .

 

کبد

مشکلات کبدی شامل کبد چرب می شود که بسیاری از مردم دنیا از جمله هموطنانمان با این بیماری مواجهند؛ درجات مختلف کبد چرب باعث نارسایی کبد ومشکلات دیگر می شود .
خوب است بدانیم که غذا بعد از هضم معده وارد کبد می شود واگر در معده به خوبی هضم نشده باشد به صورت خام ونیمه هضم شده وارد کبد می شود ومجاری ریز کبد تحمل این غذا را ندارد ودر این مجاری ریز گرفتگی وانسداد ایجاد می شود.همین طور این مواد تبدیل به چربی می شود ودر کبد رسوب   وکبد را چرب می کند؛ بنابراین باید به هضم معده توجه کرد .نفخ معده معمولا به کبد چرب منجر می شود .افراد برای رفع نفخ ویبوست باید اقدام لازم را انجام دهند .خوب جویدن در رفع نفخ بسیار مهم است .همراه غذا ویک ساعت بعد ازآن از نوشیدنی سرد استفاده نکنید .
خوردن نوشیدنی های سرد در موارد خاص نیز باعث چربی کبد می شود از جمله نوشیدن آب سرد  ناشتا و یا  بعد از استحمام  می تواند به کبد آسیب برساند .
خوردن  غذاهای غلیظ ودیر هضم مانند لازانیا ،نان باگت ،  پیتزا و...مناسب نیست.
خوردن زیاد گرمی ها مانند ادویه گرم به دفعات زیاد در افرادی که مزاج گرم دارند باعث افزایش گرمی وحرارت کبد می شود وبه دنبال آن مشکلات پوستی مانند خارش ، کهیر وجوش ایجاد می شود . بنابراین افرادی که دچار این مشکلات پوستی هستند از مصرف خوراکی هایی که باعث افزایش حرارت کبد می شود بپرهیزند و از نوشیدنی سرد استفاده نکنند. در این افراد مصرف کاهو ، عرق کاسنی ویا خود سبزی کاسنی مفید است .

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «از اعضاء رئیسه بدنتان مراقبت کنید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره از اعضاء رئیسه بدنتان مراقبت کنید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.