زمان مطالعه: 3 دقیقه
آنتونیو کونته؛ یوونتوسی پرافتخاری که دشمن یووه شد

آنتونیو کونته؛ یوونتوسی پرافتخاری که دشمن یووه شد

آندره آ پیرلو درباره او می گوید: وقتی در رختکن صحبت می کند، کلماتش به شما حمله می کند.

این صحبتها درباره مردی هست که سال 2006 در نخستین تجربه مربیگری خود در تیم آرِتزو در 12 مسابقه تنها یک برد به دست آورد و با 7 تساوی و 4 شکست در سایر مسابقات تیم، دوران او خیلی زود و با آماری بسیار ضعیف در این تیم به پایان رسید؛ از جولای تا اکتبر 2006.

اما آنتونیو کونته در دوران بازی خود در یوونتوس هم ثابت کرده بود که یک رهبر مقتدر هست و از همان زمان می شد انتظار داشت که او یک مربی موفق شود. کونته که روز 31 جولای 1969 در لچه ایتالیا متولد شده بود، فوتبال را با تیم زادگاه خود آغاز کرد و سالهای 1982 تا 1988 را در تیمهای پایه لچه سپری کرد. از همان دوران بازی در تیمهای پایه باشگاه و زمانی که 16 سال داشت، وارد تیم بزرگسالان باشگاه شد و تا 1992 برای لچه بازی کرد.

کونته طی 7 سال در این تیم 92 بار به میدان رفت و 2 گل هم به ثمر رساند. در سه سال نخست بازی برای لچه فقط 8 بازی انجام داد اما در سه سال بعد، تیم از سری B  به سری A صعود کرد و در همان زمان کونته هم در هر فصل بیش از 20 مسابقه انجام داد. وقتی او فصل 92-91 را در دسته دوم گذراند، یک چیز مشخص بود. لچه برای هافبک 176 سانتی متری و کم مو خیلی کوچک است و در 17 نوامبر 1991 او لچه را به مقصد یوونتوس ترک کرد تا سال 1992 را در یوونتوس آغاز کند.

جیووانی تراپاتونی مربی وقت یووه اعتقاد فراوانی به کونته داشت و تاثیر زیادی روی او گذاشت. آن قدر که آنتونیو از او به عنوان« پدر دوم خود» یاد کرده است. با ورود به یووه، دوران درخشان زندگی کونته آغاز شد.در 27 می 1994 برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایتالیا را در برد(2-0) مقابل فنلاند به تن کرد و با وجود تجربه کم در آتزوری، توسط آریگو ساکی سرمربی تیم ملی در لیست ایتالیا در جام جهانی 1994 قرار گرفت. هرچند که هنوز جایی برای هافبک 24 ساله در میانه میدان ایتالیا نبود و بازیکن شماره 15 آتزوری، نایب قهرمانی ایتالیا را از روی نیمکت ذخیره ها تماشا کرد.

سال 1996 و در دوران مربیگری مارچلو لیپی در یووه، کونته بعد از جیان لوکا ویالی و آلساندرو دل پیرو، کاپیتان سوم یووه شد. هرچند که اندکی بعد، ویالی از یوونتوس رفت و دل پیرو هم مصدوم شد تا کونته کاپیتان اول بیانکونری شود.

در این سالها افتخاری نبود که یوونتوس به آن دست پیدا نکند. قهرمانی جام یوفا در 1996، فتح سری آ، کوپا ایتالیا و سوپرکاپ ایتالیا در سال 1995، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا 1996 و فتح سوپرکاپ اروپا و جام بین قاره ای در پایان همان سال، گنجینه افتخارات کونته را تکمیل کرد و از آن به بعد، هر چیزی که به دست آورد، تکرار افتخارات گذشته بود. عناوینی چون فتح سری آ در 1997 و 1998 و حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا در هر دو سال. هر چند که این فینالها با شکست یووه مقابل دورتموند و رئال مادرید همراه شد. کونته در یورو 2000 یک گل به ترکیه زد؛ گلی که دومین و آخرین گلی ملی اش بود. در آن رقابتها ایتالیا در آخرین ثانیه ها قهرمانی را با نایب قهرمانی عوض کرد و کونته نایب قهرمانی اروپا را هم به کارنامه خود اضافه کرد.

SportMob – Top facts about Antonio Conte, The Godfather

کونته بعد از قهرمانی های سری آ در سالهای 2001 و 2002، در پایان فصل 04-2003 از فوتبال کناره گرفت و دو سال بعد به عنوان مربی به میادین برگشت. به عنوان مربی هم توانایی های دوران بازی خود را حفظ کرد و این توانایی ها بیشتر هم به چشم آمدند. دو مقطع حضور روی نیمکت آرتزو و مربیگری در تیمهای باری، آتلانتا و سیه نا تجربیات کونته را طی 5 سال تا اندازه ای بالا برد که فرصت مربیگری در جایی را به دست آورد که زمانی در آن می درخشید؛ یوونتوس.

کونته وقتی به یووه آمد که این تیم هنوز که اسیر تبعات کالچو پولی بود و بعد از بازگشت به سری آ، به حضور در اواسط جدول عادت کرده بود. قبل از حضور کونته، یووه با لوییجی دل نری در حالی در سری آ هفتم شده بود که 24 امتیاز با صدر جدول فاصله داشت و در پایان اولین فصل حضور کونته روی نیمکت یووه، این تیم با 84 امتیاز قهرمان سری آ شد. این افتخار در سال 2013 با 87 امتیاز تکرار گشت و یک سال بعد بیانکونری به آمار حیرت انگیز 102 امتیاز دست پیدا کرد و از 38 مسابقه لیگ، 33 دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشت! دوران کونته با آمار عجیب 102 برد در 151 مسابقه برای یووه به پایان رسید و او مربی تیم ملی ایتالیا شد تا این تیم را به یک چهارم نهایی یورو 2016 برساند. بعد سر از چلسی در آورد و این تیم را قهرمان لیگ برتر در سال 2017 و فاتح جام حذفی سال 2018 کرد.

List Of Antonio Conte Trophies All Time - Isagoal

کونته در بازگشت به ایتالیا سر از اینتر درآورد و این تیم را نایب قهرمان لیگ اروپا 2020 و فاتح سری آ 2021 کرد و حالا ماجراجویی هایش در تاتنهام ادامه دارد. قطعا افتخارات او به زودی بیشتر هم خواهد شد. چه در تاتنهام یا هر تیم دیگری.

 

نظر خود را درباره «آنتونیو کونته؛ یوونتوسی پرافتخاری که دشمن یووه شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آنتونیو کونته؛ یوونتوسی پرافتخاری که دشمن یووه شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.