زمان مطالعه: 3 دقیقه
آب درمانی برای درمان کمر درد

آب درمانی برای درمان کمر درد

در کل جهان کمر درد جز شایع‌ترین دردها به شمار می‌آید.

تا 60٪ بزرگسالان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد در رابطه با اینکه مسئله کمردرد چقدر جدی است آشنایی ندارند و به همان روش‌هایی که عادت کرده‌اند به انجام کارها و تمرینات و فعالیت‌های نادرست روزانه خود ادامه می‌دهند. این یک اشتباه است زیرا آن‌ها ممکن است کمر درد خود را با انجام حرکات خاص، به ویژه هنگام تمرین، تشدید کنند.

حرکاتی مانند قوز یا خم شدن پشت در واقع می‌تواند درد کمر را بدتر کند. هنگامی که به حالت ایستاده یا نشسته به جلو خم می‌شوید، فضای بین دیسک‌های ستون فقرات خود را افزایش می‌دهید و فشار اضافی را به مهره‌های کمر وارد می‌کنید.

اگر می‌خواهید عضلات شکم را تقویت کنید و از کمردرد رنج می‌برید، از حرکاتی مانند دراز و نشست در طول تمرین خودداری کنید. این تمرینات فشار زیادی به پشت وارد می‌کنند و این در حالی است که فقط 20٪ از عضلات شکم را درگیر می‌کنند. انجام دراز نشست بر روی گردن و قسمت فوقانی کمر ممکن است آسیب وارد کند و مهره‌های کمری تحت تأثیر وزن بالاتنه قرار گرفته و آن را تحت فشار قرار می‌دهد.

یک جایگزین خوب برای دراز و نشست جهت تقویت عضلات کمر بدون وارد شدن فشار به ستون فقرات، حرکت پلانک است. صاف روی زمین دراز بکشید، سپس بدن خود را با چند بار تکرار و با فاصله‌های 30 ثانیه‌ای با قرار دادن انگشتان پا و آرنج خود روی زمین به سمت بالا بیاورید.

انجام طولانی مدت پلانک نیز می‌تواند درد کمر را تشدید کند.

هیدرو به معنی آب است بنابراین هیدروتراپی را می توان آب درمانی یا استخر درمانی نیز نامید. گرما و شناوری می‌تواند با اثر بر گیرنده‌های حرارتی و گیرنده‌های مکانیکی، گیرنده‌های درد را مسدود کرده و تأثیر مثبتی بر بخش‌های مختلف ستون فقرات داشته باشد. درواقع می توان گفت که آب دارای خواص زیادی است که به آن توانایی التیام بخشی می دهد.

  آب می تواند گرما و انرژی را ذخیره و حمل کند.

  آب نمی تواند به شما آسیب برساند.

  آب می تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

 آب اثرات تسکین دهنده، آرام بخش و ریلکسی بر افراد دارد

 ورزش در آب، وزن را از روی مفصل دردناک برمیدارد و در عین حال مقاومت خفیفی را  نیز ایجاد می کند.

برخی دیگر از خواص آب که میتواند بر تسکین درد موثر باشد شامل موارد زیر است:

  1. شناوری: شناوری نیروی گرانش را کاهش می دهد و مقاومتی را ایجاد می کند که می توان از آن برای تقویت عضلات استفاده نمود.
  2. فشار هیدرواستاتیک: فشار هیدرواستاتیک فشاری است که آب بر جسم غوطه ور وارد می کند. این فشار در عمق آب به بیماران اجازه می دهد تا ورزش را راحت تر انجام دهند.
  3. ویسکوزیته: ویسکوزیته باعث ایجاد مقاومت در برابر تمام تمرینات فعال می شود.
  4. کشش سطحی: کشش سطحی مقاومت سطحی آب را افزایش می دهد اجازه استفاده از تجهیزات شناوری در سطح آب را ممکن می سازد.

تاثیر آبدرمانی یا هیدروتراپی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی

ورزش‌های کششی و تقویتی یکی از تمرینات مفید برای کمردردهای مزمن غیر اختصاصی و همچنین برای کاهش درد در حین ورزش است. اگر این تمرینات در آب انجام شود، خواص آب  می تواند باعث تسکین درد، کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، تقویت عضلات ضعیف، بهبود گردش خون، ایجاد مقاومت و بهبود تعادل و هماهنگی شود. علاوه بر این، ترکیبی از خاصیت شناوری و مقاومت آب، حرکت مفصل را آسان‌تر کرده و ناتوانی‌ها را نسبت به خشکی کاهش می‌دهد. همچنین این طور به نظر می رسد که تمرینات در آب می تواند بر فاکتورهای بهبود کیفیت زندگی مانند پیشگیری از افسردگی نیز تاثیرگذار باشد. در کمردرد مزمن غیراختصاصی مشکل یا اختلال خاصی وجود ندارد که بتوان آن را علت درد تشخیص داد، اما آبدرمانی، می تواند ناراحتی را تسکین ‌و توانایی های جسمانی را ارتقا دهد. به عنوان مثال استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و شل کننده عضلات در طولانی مدت، می تواند عوارض جانبی مختلفی را به دنبال داشته باشد. همچنین بیمارانی که فقط تحت درمان دارویی هستند، به احتمال قوی تر، بیشتر در معرض عود دوباره و بدتر شدن عملکرد ستون فقرات قرار دارند. این موضوع می تواند بعد ها منجر به تغییرات دژنراتیو و تخریبی در ساختارهای ستون فقرات می شود. از طرف دیگر آبدرمانی فرصتی برای درمان طبیعی بدن است که به وسیله آن می توان کمردرد مزمن غیر اختصاصی را به طور موثر مدیریت کرد.

نظر خود را درباره «آب درمانی برای درمان کمر درد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آب درمانی برای درمان کمر درد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.