- آسمونی
- مجله اینترنتی
- فیلم و سینما
- نقد فیلم
- سریال شبکه خانگی قهوه ترک: دقت کنید
سریال شبکه خانگی قهوه ترک: دقت کنید
لاله عالم
دوشنبه ٢٧ شهريور ١٤٠٢
داستان سریال قهوه ترک
سریال شبکه خانگی قهوه ترک ، با مضمون مهاجرت و در ژانر جنایی معمایی ساخته شده است، کارگردان اطلاعات را به صورت قطره ای در اختیار مخاطب می گذارد. قهوه ترک داستان دختری به نام "ترانه "است که به قصد خروج از کشور با فردی که ادعا می کند در المان سکونت دارد، طرح آشنایی می ریزد و با وعده ازدواج ابتدا به ترکیه می رود تا از آنجا بتواند به آلمان راه یابد.
نقد سریال قهوه تلخ
سریال در جذب مخاطب موفق است اما چون تم معمایی دارد و ماجراها تا حدی پیچیده است ، این که در یک پلتفرم ، انتشار یابد و آنهم به صورت هفتگی باعث سردرگمی بیشتر مخاطب می شود، بهتر بود این مجموعه به صورت روزانه پخش می شد. همچنین فضای مجموعه با رنگ پردازی های سرد و فیلمبرداری های شبانه به اندازه کافی سرد است و اینکه بین قسمت های مجموعه هم فاصله بیافتد ، بیشتر باعث می شود تماشاگر از آن فاصله بگیرد.
بهرحال نویسندگان مجموعه و به تبع با طرح چنین موضوعی و مسائلی که برای شخصیت اول فیلم ، ترانه، با بازی سارا رسول زاده روی می دهند قصد هشدار دارند؛ هشدار به مخاطبان جوان. در این مجموعه می بینیم تمام آنچه ظاهرا باعث جذابیت برای نسل جوان است می تواند خطرات جدی هم برای آنان داشته باشد.بازی "سارا رسول زاده "در دو نقش "ترانه "و "طنین "خوب و قابل باور است . ترانه و طنين دو خواهر دو قلو هستند كه اگرچه از نظر ظاهرى شبيه مى باشند ، از نظر شخصيتى كاملا متفاوت هستند .
نقش ترانه در قهوه ترک
ترانه سر به هوا ، زود باور، بى دقت و بى احتياط است ، در صورتى كه طنين اينگونه نيست يا لااقل نمى خواهد باشد. بقیه بازیگران نیز در نقش های خود خوب هستند و به طور کلی بازی های یکدست است. فیلمبرداری هم در القای فضای سرد و معمایی موفق است. این مجموعه تلنگرى است به ساده انديشان كه نمى دانند ، نمى توانند به همه كس اعتماد كنند؛ افرادى كه بدون شناخت كامل از فردى تنها از طريق شبكه هاى اجتماعى راهى ان سوى مرزها مى شوند؛ جايى كه ممكن است هزاران دام در كمين انها باشد؛ اصولا اعتماد بى مورد و بدون شناخت به اشخاص ناشناس در هر حالى و در هر مكانى مردود است.
آشنایی های تلفنی و سطحی
قبل از اينكه شبكه هاى اجتماعى شكل بگيرد، باز هم از گوشه و كنار مي شنيديم ازدواج هايي صورت مى گرفت كه دو طرف همديگر را از قبل نديده بودند و صرفا از طريق معرفي دوستان و اقوام و نهايتا چند بار مكالمه تلفني و اشنايي سطحي و بدون شناخت كافى، يك طرف راهى ان سر دنيا مى شد و با فرد ديگر ازدواج مى كرد و گاهي نتايج اسف بار بود. حتى نمونه هايى هم بود كه دو فرد كه هريك در گوشه اى از دنيا زندگى مي كردند ، همديگر را از قبل ديده بودند اما چون شناخت كافى از هم نداشتند بازهم دچار مشكلات شده بودند. مساله ديگرى كه كارگردان مطرح مى كند، دقت در حين انجام كار و مسئوليت پذيرى است.
اين بى دقتى ها در هر كاري صدمات جبران ناپذير در پى خواهد داشت. در اين مجموعه نيز مى بينيم حواس پرتى ترانه به كجا ختم مى شود. به طور كلى تاكيد كارگردان بر روي مساله دقت و مسئوليت است . دقت بر نحوه درست انجام كار، دقت در شناخت افراد، دقت در هرچه انجام مي دهيم . بهتر است از اين دست مجموعه و فيلم ها بيشتر ساخته شود تا بتواند تاثير بيشترى داشته باشد.