زمان مطالعه: 2 دقیقه
دستگاه اکسیژن ساز و ماسک اکسیژن

دستگاه اکسیژن ساز و ماسک اکسیژن

دستگاه‌های اکسیژن ساز و ماسک‌های اکسیژن جزء ضروریات بیماران تنفسی و قلبی عروقی است که در بیمارستان‌ها و یا خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه اکسیژن‌ساز یکی از وسایل مهم پزشکی است که در مواقع ضروری می‌تواند اکسیژن مورد نیاز بیماری که سطح اکسیژن خون وی پایین آمده را تامین کند. ماسک اکسیژن هم یکی از ابزار و روش‌های اکسیژن درمانی است. در ادامه با آسمونی باشید تا اطلاعات لازم را در خصوص دستگاه‌های اکسیژن ساز و ماسک‌های اکسیژن به دست آورید.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن‌ساز

دستگاه اکسیژن ساز یکی از تجهیزات پزشکی بیمارستانی است که کار آن تغلیظ اکسیژن موجود در هوای اطراف است و در مواردی به کار برده می‌شود که بیمارانی مانند آسم، ریوی و .. نمی‌توانند اکسیژن مورد نیاز ریه‌شان را از طریق تنفس عادی فراهم کنند. دستگاه اکسیژن ساز به وسیله یک پمپ هوای اطراف را به درون محفظه خود می‌کشد و در آن جا که پر از پودر زئولیت است، اکسیژن هوا از نیتروژن جدا شده و اکسیژن جدا شده وارد محفظه جلوی دستگاه می‌شود و از طریق یک لوله به ماسک یا نازل بینی برای تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

  • ثابت

دستگاه اکسیژن‌ساز ثابت بیشتر در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا گاهی هم در خانه‌ها برای بیمارانی که باید مداوم اکسیژن دریافت کنند. این دستگاه به صورت پیوسته اکسیژن تولید می‌کند.

  • قابل حمل

دستگاه اکسیژن‌ساز قابل حمل اما ابعاد کوچکتری دارد. این دستگاه‌ها به صورت پالسی یا مقطعی اکسیژن‌سازی می‌کنند.

ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن وسیله‌ای برای انتقال گاز اکسیژن تنفسی از یک مخزن ذخیره به ریه‌ها برای بیماران تنفسی است. این ماسک فقط بینی و دهان را پوشش می‌دهد و با یک لوله به یک مخزن اکسیژن متصل است. ماسک‌های اکسیژن در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند. ماسک اکسیژن بسته به غلظت اکسیژن، میزان جریان هوا و سایر جنبه‌های اکسیژن درمانی توسط پزشک تجویز می‌شود.

نحوه استفاده از ماسک اکسیژن

برای استفاده از ماسک اکسیژن باید ماسک تجویز شده را روی صورت قرار داده و بند ماسک اکسیژن را به پشت سر خود محکم ببندید.

انواع ماسک اکسیژن

  • ماسک ساده

ماسک ساده اکسیژن برای رساندن اکسیژن با چگالی کم تا متوسط برای بیمارانی که با دهان تنفس می‌کنند مود استفاده قرار می‌گیرد در استفاده از این نوع، جریان اکسیژن نباید کمتر از پنج لیتر در دقیقه کمتر باشد، چرا که باعث بازگشتن هوای بازدمی که دارای میزان بالایی از دی اکسید کربن است می‌شود.

  • ماسک کیسه‌دار

ماسک کیسه‌دار اکسیژن از کیسه انبارکننده‌ای با دریچه یکسویه بهره می‌گیرند که امکان بازگشت هوای بازدمی به داخل کیسه انباره‌ساز را نمی‌دهند.

  • کانوالی بینی

ماسک اکسیژن کانوالی بینی برای اکسیژن‌رسانی به بیماران دچار هیپوکسی که به چگالی‌های کم تا متوسط اکسیژن نیاز دارند بهره گرفته می‌شود. میزان جریان اکسیژن تجویز شده 1-6 لیتر در دقیقه است اگر میزان اکسیژن تجویز شده بیشتر از 6 لیتر در دقیقه افزایش یابد موجب برانگیختگی پرزها و فروخوردن هوا می‌شود.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دستگاه اکسیژن ساز و ماسک اکسیژن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دستگاه اکسیژن ساز و ماسک اکسیژن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.