زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی فاستو كوپی

بیوگرافی فاستو كوپی

فاستو کوپی در سال 1999 به عنوان دومین ورزشكار قرن بیستم ایتالیا برگزیده شد. در حالی كه چهار دهه از مرگ وی گذشته بود!

كشور ایتالیا از جمله كشورهایی است كه معتبرترین رقابت‌های تور دوچرخه‌سواری سالانه درآن برگزار می‌شود. این امر سبب گردیده كه هر سال به هنگام برگزاری دوچرخه‌سواری دور ایتالیا تب دوچرخه‌سواری در این كشور به اوج برسد. از میان میلیون‌ها علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری، ستارگان فراوانی از كشور ایتالیا به عالم دوچرخه‌سواری معرّفی شده‌اند كه در شمار بهترین‌های تاریخ قرار گرفته‌اند. از جمله این بزرگان فاستو كوپی است.

 كوپی در 15 سپتامبر 1919 در كاستلانیا  واقع در استان آلساندریا  متولد شد و به لطف درخشش در رقابت‌های معتبر، ملقب به كمپیونیسیمو (قهرمان قهرمانان) شد. كوپی زندگی كوتاهی داشت و در همین مدّت كوتاه با مشكلات فراوانی رو به رو شد. او در سال 1936 برادرش جیولیو  را به علّت تصادف در هنگام مسابقه دوچرخه‌سواری از دست داد. این غم، دردناك‌تر از تمام شكستگی‌های استخوان بود كه بارها بارها در همین مسابقه برای فاستو رخ داده بود و وی را خانه‌نشین كرده بود. بعدها و در سال 1951 نیز چرچه برادر كوچك‌تر و هم تیمی او در مسابقه تور دل‌ پی یه مونته برزمین افتاد و پس از مسابقه و در هنگام بازگشت به هتل محل اقامت تیم، در اثر خونریزی مغزی درگذشت.

با این وجود هیچ یك از مشكلات روحی و جسمی بر اراده كوپی تأثیری نگذاشت و او با قهرمانی‌های پیاپی خود به یكی از محبوب‌ترین ورزشكاران دنیا بدل گشت. وی در سال 1949 و 1952 فاتح تور دو فرانس شد و در سالهای 1940، 1947، 1949، 1952 و 1953 مسابقات دورایتالیا را نیز فتح كرد. او در این مسابقات ركوردهای تاریخی برجای نهاد اولین قهرمانی او در 20 سالگی رقم خورد. او در سال 1942 موفق به كسب عنوان قهرمانی شد. حالا او هواداران ثابت و پرشماری داشت که به كوپیست معروف شده بودند.

در همین دوران درخشان و در سال 1953 فاستو از همسرش جدا شد (ماجرای زندگی كوپی در سال 1993 در فیلم فاستوی بزرگ به تصویر كشیده شد). اما دیگر سن و سال او بالا رفته بود و دوران درخشان گذشته روز به روز دورتر می‌شدند.

در پایان سال 1959 فاستوی محبوب به ولتای علیا (بوركینافاسو) سفر كرد و در قارّه آفریقا نیز در مسابقات دوچرخه‌سواری شركت كرد. امّا در آن جا بیمار شد و در اثر بیماری كاملاً تحلیل رفت. پس از بازگشت به ایتالیا مشخص شد كه وی مالاریا گرفته است. كار درمان وی آغاز شد. ولی بیماری خیلی دیر تشخیص داده شده بود و او در دوم ژانویه 1960 در بیمارستان تورتونا درگذشت.

میراث ورزشی كوپی

با وجود موفقیت‌های بیشتر ادی مركس بلژیكی، بسیاری كوپی را برتر از مركس می‌دانستند. او تخصصی بی‌مانند در مراحل كوهستانی داشت و امروز نیز در مسابقات تور ایتالیا به اولین دوچرخه‌سواری كه به قلّه كوهستان محل برگزاری مسابقه برسد، جایزه چیما كوپی Cima Coppi اعطا می‌شود. بدیهی است كه در دوران كوپی، شرایط مسابقات تور ایتالیا بسیار دشوارتر از حالا بود. ضمن آن كه تعطیلی مسابقات در اثر جنگ جهانی دوم، عاملی شد كه افتخارات فاستو بیشتر نشود.

 نباید فراموش كرد كه كوپی در 20 سالگی اولین عنوان خود را كسب كرد و پانزده سال بعد و با 11 ثانیه اختلاف نسبت به فیورنتسو مانسیس نایب قهرمان این تور شد تا دوران درخشش وی از یك دهه نیز بیشتر شود! همچنین فاستو یك بار توانست ركورد 45.87 كیلومتر در ساعت را به جای گذارد كه تا مدّت‌ها شكسته نشد؛ حتی با وجود پیشرفت‌های فراوان در صنعت دوچرخه‌سازی. تنها در سال 1956 بود كه ژاك آنكتیل از این ركورد پیشی گرفت.

بزرگ‌ترین بدشانسی كوپی شروع جنگ جهانی دوم در سال 1939 بود كه شش سال به درازا انجامید و سبب شد تا بهترین سال‌های زندگی كوپی بدون حضور در مسابقات معتبر سپری شود.

سال 1946، سال آغاز مجدد مسابقات دوچرخه‌سواری بود و شروع دوران طلایی قهرمان قهرمانان؛ جایی كه وی توانست دوبار در سالهای 1949 و 1952 قهرمانی دوبل به جای گذارد و در یك فصل هم فاتح تور ایتالیا و هم قهرمان دور فرانسه شد. علاوه بر آن ركورد 5 قهرمانی دور ایتالیا، افتخاری بود كه پس از وی تنها آلفردو بیندا و ادی مركس به آن دست پیدا كردند.

به افتخارات كوپی پنج قهرمانی تور لمباردی Lambardy، سه قهرمانی در تور میلان سن رمو و یك قهرمانی در تور پاریس- روبای را هم باید اضافه كرد و همچنین قهرمانی جادّه جهان در سال 1953.

در آن روزها، درخشش فاستو به همراه هم تیمی‌اش جینو بارتالی سبب گردید كه آن دوران را آغاز سال‌های طلایی مسابقات دورچرخه‌سواری بنامند. جینو در سال 1939 عامل اصلی انتقال فاستو به تیم خود بود و یك سال بعد، پس از آن كه بارتالی در ابتدای مسابقه، تعادل خود را از دست داد و شانس پیروزی در تور ایتالیا را بر باد رفته دید، تا انتهای مسابقه به فاستو كمك كرد و سرانجام هم تیمی خود را قهرمان این دور دید.

رقابت پرهیجان این دو هم تیمی هواداران ایتالیایی را به دو بخش تقسیم كرده بود: طرفداران جینو در برابر کوپیست ها؛ یک دو قطبی جذاب در دوچرخه سواری ایتالیا.

سرانجام فاستو کوپی بزرگ در سال 1999 به عنوان دومین ورزشكار قرن بیستم ایتالیا برگزیده شد. در حالی كه چهار دهه از مرگ وی گذشته بود!

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی فاستو كوپی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فاستو كوپی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.