زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی 2022؛ ولز، بیداری اژدها از خواب 64 ساله

معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی 2022؛ ولز، بیداری اژدها از خواب 64 ساله

وقتی تیم ولز، نخستین دیدار انتخابی خود در جام جهانی را (3-1) مقابل بلژیک شکست خورد، به نظر می رسید سريال ناکامی های این تیم در انتخابی جام جهانی ادامه می یابد.

ولز در یک نگاه:

  • لقب: Dreigiau( اژدها ها)
  • بهترین رتبه در فیفا: 8( اکتبر 2015)
  • بدترین رتبه در فیفا:117( آگوست 2011)
  • رتبه کنونی: 18
  • اولین بازی: ولز(0-4) اسکاتلند( 26 مارس 1876 در گلاسکو؛ اسکاتلند)
  • بهترین برد: ولز(11-0) ایرلند( 3 مارس 1888)
  • بدترین شکست: ولز(0-9) اسکاتلند( 23 مارس 1878)

غیبت در سه جام جهانی نخست

قصه کنار کشیدن بریتانیایی ها از فیفا و پیوستن دوباره شان، از فصول طنزآمیز تاریخ فیفا است. چهار اتحادیه بریتانیایی سال 1920 با اعتراض فراوان از فیفا جدا شدند و چهارسال بعد دوباره به آن بازگشتند. سال 1928 بار دیگر معترضانه از فیفا کناره گیری کردند و نزدیک به دو دهه، تا سال 1946 یعنی پس از پایان جنگ جهانی دوم، به آن دهن کجی کردند. به این ترتیب قدیمی ترین اعضای فیفا هرگز فرصت حضور در سه دوره نخست جام جهانی را به دست نیاوردند.

در راه اولین جام جهانی

چهار سال بعد از نخستین تلاش ولزی ها برای حضور در رقابتهای انتخابی جام جهانی، آنها در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1954 هم ناکام بودند. این بار هم آن ها در رقابت های فصل 54-53 بریتانیا با رقبای همیشگی خود مسابقه دادند و باز هم با یک امتیاز به کار خود خاتمه دادند؛ دو باخت(4-1) و (2-1) مقابل انگلستان و ایرلند شمالی هر دو در خانه کسب شد و تساوی(3-3) در مقابل اسکاتلند یک بار دیگر ولز را قعرنشین بریتانیا ساخت. چهار سال بعد، تیم های بریتانیایی هر یک، در گروهی جداگانه قرار گرفتند که این مساله به نفع همه آن ها تمام شد. ولز هم در گروه چهار مسابقات در کنار چکسلواکی و آلمان شرقی قرار گرفت و دو برد خانگی مقابل چکسلواکی(1-0) و آلمان شرقی(4-1) و دو شکست خارج از خانه در برابر همین تیم ها با نتایج(2-1) مقابل آلمان شرقی و چکسلواکی(2-0) تیم را به مقام دوم گروه رساند.

 

منتخب لیگ انگلستان در جام جهانی سوئد

تیمی که به نمایندگی از ولز در جام جهانی 1958 حضور یافته بود، ترکیبی کامل از بازیکنان لیگ انگلستان بود. تنها بازیکنی که خارج از بریتانیا بازی می کرد، جان چارلز ملقب به غول ولزی بود که در 26 سالگی فروارد یوونتوس ایتالیا بود. 8 بازیکن تیم ملی نیز اعضای تیم های سوانزی و کاردیف بودند؛ دو باشگاه ولزی که در لیگ انگلیس مسابقه می دادند. به جز این نفرات همه بازیکنان در تیم های انگلیسی بودند. از « یدو بوون» کاپیتان تیم که در آرسنال حضور داشت تا جوانانی 21 ساله همچون روی ورنون( مهاجم بلکبرن) و تروور ادواردز مدافع چارلتون اتلتیک. ولز در روز 8 ژوئن 1958 در برابر مجارستان نایب قهرمان دوره قبل به تساوی(1-1) دست یافت. آن گاه در روز 11 ژئون مقابل مکزیک همین نتیجه را تکرار کرد.در این دو بازی جان چارلز و ایوور آلچرچ برای ولز گلزنی کردند.  چهار روز بعد در حضور 30287 تماشاگر استادیوم راسوندا سوئد مقابل میزبان نیز به تساوی(0-0) دست یافت.  هنوز خبری از قانون تفاضل گل نبود و لازم شد دو تیم مجارستان و ولز در دیداری تکراری به مصاف هم بروند.

در جمع هشت تیم برتر جام جهانی

دیدار تکراری در روز 17 ژوئن برگزار شد و مجارها در نیمه اول با یک گل از حریف خود پیش افتادند. اما دو گل از سوی آلچرچ(55) و تری مدوین(76) برتری ولز را تثبیت کرد و تیم کم سابقه در جام جهانی راهی یک چهارم نهایی شد. ولزی ها در این مرحله کاری دشوار داشتند. آن ها در روز 19 ژوئن به مصاف برزیلی رفته بودند که به تازگی پله و گارینشا را وارد ترکیب اصلی خود ساخته بود و دو روز نیز بیشتر از ولز استراحت کرده بود. مسابقه از ساعت 19 در ورزشگاه اوله وی شهر گوتنبورگ و در حضور 25923 تماشاگر برگزار شد ؛ نبردی پایاپای که تا دقیقه 66 بدون گل بود اما در این لحظه پله اولین گل خود را در جام جهانی به ثمر رساند و شاگردان جیمی مرفی از جام کنار رفتند.

یک قدم تا نیمه نهایی یورو 76

در رقابتهای یورو 1976 مرحله انتخابی در هشت گروه چهار تیمی برگزار شد و ولزی ها باز هم با مجارستان- رقیب خوش یمن خود- همگروه شدند؛ درست مثل جام جهانی 1958. در رقابتهای گروه دوم انتخابی یورو، ولز در روز نخست بازیها(2-1) مقابل اتریش باخت تا کسی روی این تیم حساب باز نکند. اما در ادامه تمام بازیهای ولز با پیروزی به پایان رسید. برتری مقابل مجارستان(2-0)، لوگزامبورگ(5-0)، مجارستان(2-1)، لوگزامبورگ(3-1) و اتریش(1-0).

این تیم با صعود به یک چهارم نهایی رقابتها رو در روی یوگسلاوی قرار گرفت اما با یک باخت(2-0) و یک تساوی(1-1) شانس حضور در مرحله نیمه نهایی بازیها را از دست داد.

ولز در مسیر یورو 2016:

سرانجام بعد از مدتها ناکامی در رقابتهای یورو 2016 بود که ولز بخت حضور در مسابقات را به دست آورد. تیم ولز برای رسیدن به دور نهایی یورو 2016 در گروه دوم مرحله مقدماتی قرار گرفت و نتایج زیر را کسب کرد:

ولز(1-0) بلژیک/ ولز(0-0) بوسنی / ولز (0-0) اسرائیل / ولز(2-1) قبرس / ولز(2-0) آندورا

بلژیک(0-0) ولز /  بوسنی(2-0) ولز / اسرائیل(0-3) ولز / قبرس(0-1) ولز / آندورا (1-2) ولز

به این ترتیب ولز با 21 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه خود راهی دور نهایی جام ملت های شد. در این گروه بلژیک با 23 امتیاز صدرنشین شد و بوسنی(17)، اسرائیل( 13)، قبرس(12) و آندورا(0) پایین تر از ولز قرار گرفتند.

ولزی ها در دور نهایی بازیها مقابل اسلواکی(2-1) و روسیه(3-0) پیروز شدند و با وجود شکست(2-1) مقابل انگلیس صدرنشین گروه دوم بازیها شدند. در ادامه برتری مقابل ایرلند شمالی(1-0) و بلژیک(3-1) این تیم را به نیمه نهایی مسابقات رساند تا آن که پرتغال با دو گل سد راه اژدها شد و ولز به حضور در جمع چهار تیم برتر جام بسنده کرد. گرت بیل و هم تیمی هایش چهار سال بعد هم در یورو حضور یافتند و این بار نیز تا یک هشتم نهایی صعود کردند.

نظر خود را درباره «معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی 2022؛ ولز، بیداری اژدها از خواب 64 ساله» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی 2022؛ ولز، بیداری اژدها از خواب 64 ساله فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.