زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد و بررسى فيلم کمدی «ديناميت»

نقد و بررسى فيلم کمدی «ديناميت»

ديناميت به كارگردانى مسعود اطيابى و تهيه كنندگي سيد ابراهيم عامريان است. اين فيلم محصول 1397 مى باشد.

يكشنبه 25 مهر 1400
چكاوك شيرازی

نويسنده هاى دینامیت حمزه صالحي و شيما محمد بيگى مى باشند.
بازيگران آن عبارتند از: نازنين بياتى، پژمان جمشيدى، احمد مهران فر،محسن كيايى، زيبا كرمعلى،نادر سليمانى و اميد روحانى.
فيلمبردارى آن را كوهيار كلاري انجام داده و تدوين ان را حسن ايوبي به عهده داشته است.
خلاصه داستان دینامیت: داستان اپارتمان است كه لايه هاى گوناگون جامعه در ان سكونت دارند.

کمدی خانوادگی (البته که جدیدا باید به کلمه ی خانوادگی در مورد بعضی فیلم ها شک کرد) دینامیت با کمدین های مطرح این روزهای سینما، می تواند صرفا به عنوان یک فیلم مفرح معرفی شود. البته فیلم توانسته حداقل های یک فیلم نامه را داشته باشد، اما هدفش صرفا این است که با استفاده از تفاوت هاى فرهنگي اقشار مختلف جامعه، از مخاطب خنده بگیرد.
تفاوت و تضاد هاى فكرى و فرهنگي بین شهروندان که به چشم‌ می خورد در این فیلم به عنوان سوژه استفاده می شود. البته این تضاد را قبلا در فیلم " دل شکسته" با بازی شهاب حسینی دیده بودیم، که البته با وجود رگه های طنز در آن فیلم، می توان بین ژانر آن با دینامیت فرق قائل شد که البته در دل شکسته، هدف و پیام فیلم چیز دیگری بود.

 فیلم دینامیت در فیلیمو
فیلم دینامیت در فیلیمو

خوبی دینامیت در این بود که بین تفاوت هاى فرهنگی روز، استثنا قائل نشده بود و هر دو را با ويژگي هایشان نشان می داد. که شاید با توجه به دیدگاه های متفاوت بتوان، حتی صفت را از روی واکنش کاراکترها برداشت.

حسن دیگر فیلم در رعایت قانون عمل و عکس العمل در طول فیلم است که هر کنشی نتیجه ی واکنشی است. مثلا وقتی مستاجرها به دنبال خانه ای اجاره ای هستند، صاحب خانه، خانه اش را با قیمتی حداقلی به آن ها اجاره می دهد بلکه بتواند از شر همسایه های آزاردهنده اش خلاص شود. همسایه هایی که یکی از آن ها دست در کار تولید مشروبات الکلی دارد و دیگری دو خواهر هستند که مدام مهمانی های پر سر و صدا راه می اندازند.

ماجرا از همین جا شروع می شود و مدام اتفاقات کمدی خنده داری را رقم می زند. شاید بتوان این فیلم را در دسته ی کمدی های اسلپ استیک جا داد. خیلی ها فیلم را دوست نداشتند اما به نظر می آید که توانسته تفاوتی حداقلی بین خودش و سایر فیلم های هم سطحش بیافریند. داستان فیلم از این قرار است که همان طور که در بالا اشاره شد، دو نفر ( پژمان جمشیدی و احمد مهران فر) ساکن آپارتمانی در شمال شهر می شوند و با همسایه هایشان اکبر ( محسن کیایی) و ساناز ( نازنین بیاتی) و خواهرش، به مشکل می خورند. لج بازی آن ها با یکدیگر موجب رقم خوردن اتفاقات خنده دار می شود.

فیلم دینامیت
فیلم دینامیت

این قبیل فیلم ها زیاد ساخته می شوند، اما این فیلم من را به یاد فیلم قدیمی و هندی " دل" می اندازد. هر چند که فقط بخش لجبازی هایشان که گاهی خطرناک می شد. از دیگر نکات فیلم اوج گرفتن میزان لج بازی های آن ها بود. که مثلا در مورد واکبر که طبق شخصیتی که برایش طراحی شده بود آدم فرصت طلبی بود و جريان از بين بردن وسايلش و نحوه تلافی كردنش خنده دار بود.

هر چند که "دینامیت "در سطح کمدی های سطح بالا قرار نمی گیرد اما در سطح خودش می تواند سرگرم کننده باشد. "نازنین بیاتی "هم در این فیلم توانسته گوشه ای دیگر از قابلیت های بازیگری اش را به نمایش بگذارد. اما ای کاش اتفاق ترسناک لو رفتن فیلم برایش نمی افتاد. چون این واقعا بی انصافی است که در این شرایط سخت اقتصادی کسی دست به تولید فیلم می زند اما نتواند سود کارش را ببرد.

امیدوارم روزی برسد که شاهد چنین دزدی هایی در هیچ سطحی از جامعه نباشیم.

نظر خود را درباره «نقد و بررسى فيلم کمدی «ديناميت»» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و بررسى فيلم کمدی «ديناميت» فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.