زمان مطالعه: 5 دقیقه
میزان یارانه نقدی و معیشتی سال 1402

میزان یارانه نقدی و معیشتی سال 1402

بر اساس اعلام عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی میزان یارانه های نقدی و معیشتی پرداختی در سال 1402چیزی حدود 73.8 میلیلارد تومان در نطر گرفته شده است.
از سال 1390 دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ 45 هزار و 500 تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت 10سال از آغاز این طرح این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ تا به حال به حساب 77 میلیون نفر ایرانی  واریز شده است. در ادامه مطلب آسمونی درباره انواع یارانه ها بیشتر صحبت می کنیم.

مبلغ یارانه هایی که به ایرانیان پرداخت می کنند

  • یارانه اردیبهشت و خرداد 1402

  1. دهک های 1 تا 3: 400هزار تومان
  2. دهک های 4 تا 9: 300هزار تومان
  • یارانه کمک معیشتی ماه رمضان

150 هزار تومان

  • مبلغ یارانه معیشتی نوروز

105 هزار تومان برای هر عضو خانواده (مخصوص کسانی که سهام عدالت ندارند)

  • مبلغ یارانه بنزین

  1. خانواده یک نفره: 55 هزار تومان
  2. خانواده 2 نفره: 103 هزار تومان
  3. خانواده سه نفره: 138 هزار تومان
  4. خانواده چهار نفره: 172 هزار تومان
  5. خانواده پنج نفره و بالاتر: 205 هزار تومان

چه یارانه هایی به ایرانیان پرداخت می شود؟

  • یارانه اردیبهشت و خرداد 1402

برای ماه های اردیبهشت و خرداد یارانه به صورت نقدی به مردم پرداخت می شود اما بعد از این مدت دیگر یارانه نقدی پرداخت نخواهد شد و کالا برگ الکترونیک یا همان کوپن به مردم داده می شود. 

دهک 1 تا 3:

  1. خانواده 2 نفره: 800 هزار تومان
  2. خانواده 3 نفره: یک میلیون و 200 هزار تومان
  3. خانواده 4 نفره: یک میلیون و 600 هزار تومان
  4. خانواده 5 نفره: 2 میلیون تومان

دهک 4 تا 9:

  1. خانواده 2 نفره: 600 هزار تومان
  2. خانواده 3 نفره: 900 هزار تومان
  3. خانواده 4 نفره: یک میلیون و 200 هزار تومان
  4. خانواده 5 نفره: یک میلیون و 500 هزار تومان
  • یارانه ماه رمضان 1402

به دستور رییس جمهور، مبلغ 150 هزار تومان با عنوان کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب 11 میلیون سرپرست خانوار در روز جمعه مورخ 26 فروردین 1402 واریز شد.

یارانه کمک معیشتی ماه رمضان در ابتدا به حساب خانواده مددجویان کمیته امداد امام خمینی، افراد تحت پوشش بهزیستی و همچنین زنان سرپرست خانواده واریز شد. همچنین افراد واقع در دهک های 1 تا 4، و جاماندگان سهام عدالت نیز از جمله افرادی هستند که یارانه کمک معیشتی ماه رمضان را دریافت کردند. اما از آنجایی که اطلاعات وزارت رفاه برای پرداخت یارانه های حمایتی از آبان سال 1398 تا امروز هنوز بروزرسانی نشده است، بسیاری از مردم مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان 1402 نشدند.

  • یارانه معیشتی نوروز 1402

در تاریخ 25 اسفند 1400 واریز یارانه جدید تحت عنوان یارانه نوروز 1402 به حساب مشمولین دریافت یارانه های معیشتی واریز شد و بر اساس اعداد اعلام شده از سوی مسئولین هر فرد مبلغی معادل 150 هزار تومان و به عبارتی یک خانواده چهار نفره مبلغی معادل 600 هزار تومان باید دریافت می کرد. اما در این پرداخت صورت گرفته گویا مشکلاتی نیز وجود داشته است که با گلایه هایی از سوی مردم همراه بوده است.
به طور کلی شامل دو حالت کاملا مجزا در میان شکایات صورت گرفته در مورد مبالغ پرداختی تحت عنوان یارانه نوروز 1402 وجود دارد. 
  1. اولین گروه افرادی بودند که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه معیشتی بودند اما در موعد پرداخت یارانه نوروزی هیچ مبلغی به حساب ان ها واریز نشده بود.
  2. دومین گروه اما سرپرست خانوار هایی بودند که به جای دریافت مبلغ 150 هزار تومان به ازای هر نفر این مبلغ را به ازای هر خانوار دریافت کرده اند.
توضیحات دولت در این خصوص اینگونه بود که این یارانه 150 هزار تومانی در حقیقت برای افرادی است که سهام عدالت ندارند و در واقع با این هدف پرداخت شده است که افرادی که سهام عدالت ندارند نسبت به کسانی که این سهام را دارند و سود خود را در پایان 1400 دریافت کرده است، متوجه خسارت چندانی نشوند.
  • یارانه بنزین 1402

یارانه معیشتی، از آبان ماه 1398 و به دنبال افزایش قیمت بنزین با هدف کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره 55 هزار، دو نفره 103 هزار، سه نفره 138 هزار، چهار نفره 172 هزار و پنج نفره و بالاتر 205 هزار تومان است که با توجه به آمار منتشر شده، این مبلغ به حدود 60 میلیون نفر ایرانی تعلق می‌گیرد.

تصویب تبصره 14 در کمیسیون تلفیق بودجه 1402

بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده بود، محمدرضا میر تاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تبصره شماره 14 بودجه 1402 در نشست کمیسیون تلفیق بودجه از اعمال تغییراتی در هدفمندی یارانه ها و پرداخت های آینده خبر داد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم 73.8 هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی 109 هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج 70هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم 71 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین)

تسهیلات وام اربعین 1401 به مبالغ متفاوتی بسته به شرایط خانوار از 3 میلیون تومان آغاز و تا سقف 5 میلیون تومان، اعطا می شد. اگر سرپرست خانوار به صورت فردی در این پیاده روی شرکت می کرد، 3 میلیون تومان وام به او تعلق خواهد می گرفت. اما، در صورتی که یک الی دو نفر از اعضای خانواده با او همراه می شدند؛ به ترتیب 4 الی 5 میلیون تومان تسهیلات، به سرپرست تعلق می گرفت، که مبلغ این وام در سال 1402 تغییر یافته و با توجه به شرایط اقتصادی به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

در رابطه با میزان بازپرداخت وام اربعین باید گفت متقاضی تسهیلات می تواند نهایتا تا 6 ماه برای بازپرداخت اقساط خود اقدام نماید و مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان، تا پایان مهلت بازپرداخت گرو بانک باقی خواهد ماند. نرخ سود این بانک مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار 23 درصد می باشد. با توجه به آنچه ذکر شد اقساط وام اربعین ماهی یک میلیون و 780 هزار و 241 تومان خواهد بود و متقاضی باید در نهایت مبلغ 10 میلیون و 681 هزار و 444 تومان به بانک برگرداند. به عبارتی سود وام اربعین به میزان 681 هزار و 444 تومان خواهد بود.

حذف دلار 4200 تومانی و اثر آن بر مبلغ یارانه های پرداختی

در روز های اخیر حدس و گمان های بسیاری حول میزان یارانه پرداختی در سال آینده زده شده است ؛ چراکه حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی تا به این لحظه منتفی و در نتیجه، منبعی برای پرداخت یارانه بیشتر عملا وجود ندارد؛ با این حال هنوز صحبت‌هایی در خصوص لفزایش یارانه‌ها شنیده می‌شود و برخی مسئولین اظهار می کنند که ممکن است یارانه از راه های مختلف به مردم تحویل داده شود؛ از جمله روش‌های پیشنهاد شده کالا کارت و یا کارت پروتئین می باشد.
میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز 4200 گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.
 

مبلغ یارانه نقدی و معیشتی سال 1403 چقدر خواهد بود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سیزدهمین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اعلام کرد: هم‌اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود، اگر بتوان با برنامه‌ریزی جامع و همه‌جانبه‌نگر، ۲۰ درصد از این رقم را در سال آینده از طریق صرفه‌جویی و با رویکرد افزایش رضایت مندی عمومی، مدیریت برنامه‌ای کرد، منابع قابل توجهی برای پرداخت به خانوار‌های ایرانی آزاد می‌شود که لازم است این گزینه بیشتر بررسی‌شود.

 

همراهان عزیز آسمونی در نظر داشته باشید که در صورت اعلام مبلغ یا زمان دقیق پرداخت یارانه های جدید معیشتی این بخش از نرخنامه بروزرسانی خواهد شد

نظر خود را درباره «میزان یارانه نقدی و معیشتی سال 1402» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره میزان یارانه نقدی و معیشتی سال 1402 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.