زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح!

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح!

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ ذوب آهن / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی ذوب آهن ؛ یک کارخانه و شبح...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ ذوب آهن / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

ذوب آهن ؛ یک کارخانه و شبح تمساح!

سه سال پیش بود که باشگاه ذوب آهن از علاقه مندان خواست تا لوگوی جدیدی برای این باشگاه طراحی کنند. قرار شد به 5 نفر که بهترین، گویاترین و نزدیک ترین تعریف از مفهوم لوگوی باشگاه ارائه کنند، جایزه هم داده شود. البته این کار در بین باشگاههای ایران، کاری کم سابقه بود. اما نتیجه امر چندان جالب از آب در نیامد. تیم فوتبال ذوب آهن، سه سال بعد از افتتاح کارخانه ذوب آهن آغاز به کار کرد. کارخانه ای که به دنبال توافق با روس ها و با کمک آنها، سنگ بنایش گذاشته شد و هنوز بهره برداری نشده بود که تیم فوتبال کارخانه شکل گرفت. اولین نماد ذوب آهن، همان نماد کارخانه بود؛ دایره ای در مرکز یک کوره که دایره به رنگ قرمز بود و کوره هم سبز و سفید؛ تا هم پرچم ایران شکل بگیرد و هم نمادی باشد از مواد مذابی که در بخش پایینی کوره ذوب می شوند و به سطح کوره می آیند.

zob-ahan-logo-during-time
zob-ahan-logo-during-time

هرچند در این نماد، خلاقیت زیادی به کار رفته بود، اما این خلاقیت مربوط به کارخانه ذوب آهن بود و ربطی به تیم فوتبال نداشت. تیم فوتبال چند سالی بدون نماد در میادین حضور پیدا کرد و حتی رنگ ثابتی را برای پیراهن خود انتخاب نکرد. در جام تخت جمشید سال 1352 این تیم گاهی پیراهن یکدست سرخ می پوشید، گاهی یکدست سفید و حتی در بعضی مسابقات لباس آبی آسمانی و آستین و زیربغل لاجوردی به تن می کرد. دو سال بعد پیراهن های سفید و قرمز همچنان مورد استفاده این تیم قرار گرفت و حتی زمانی شد که لباس این تیم مثل پیراهن آژاکس شد اما به جای قرمز آژاکس، رنگ سبز وارد پیراهن ذوب آهن شد. از سال 1356 بود که پیراهن سبز تبدیل به لباس اصلی ذوبی ها شد و این رنگ تا امروز هم در پیراهن تیم ماندگار شد. اما همچنان خلاقیتی در نماد تیم فوتبال به کار نرفت. تنها نکته مثبت این بود که نماد کارخانه همچنان در نماد باقی ماند. در سال 1393 هم این باشگاه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) را که نسلش در ایران در خطر انقراش قرار دارد، به عنوان نماد انتخاب کرد تا توجه خود را به حفظ محیط زیست نشان دهد. گاندو از طرف باشگاه نماد سختکوشی، جنگندگی و مقاومت معرفی شد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح!
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح!

اما مشکل اینجاست که هیچ کس نمی تواند با دیدن دو دایره سبز و یک علامت شبیه به عدد هفت به یاد تمساح پوزه کوتاه بیفتد! در آخرین لوگوی باشگاه، نماد کارخانه همچنان پابرجاست، علامت های سبز رنگ هم در زیر آن به چشم می خورند و حاصل مسابقه طراحی لوگو، این شده است که همه این علامتها داخل یک دایره سفید با حاشیه سبز قرار گرفته اند و عبارت « باشگاه فرهنگی ورزشی اصفهان » و عبارت انگلیسی ZOB AHAN ESFAHAN FOOTBALL CLUB که نمی تواند ارتباطی با عبارت بالای دایره داشته باشد، در زیر نماد جای دارد. کج سلیقگی در نوشتن عبارت به حدی است که حتی عبارت انگلیسی شهر (ISFAHAN) هم استفاده نشده است و این عبارت به صورت اشتباه به انگلیسی نوشته شده است! در این فقر خلاقیت، هرگز نمی توانیم انتظار داشته باشیم که زیبایی ها و تاریخ اصفهان یا حداقل سابقه 51 ساله این باشگاه در لوگو به چشم بیایند!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ ذوب آهن ، یک کارخانه و شبح تمساح! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.