زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی تیم های لیگ برتر؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه

معرفی تیم های لیگ برتر؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه

معرفی تیمهای لیگ برتر/   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی یک مربی بدون رزومه و کار دشوار ذوب آهن اصفهان در...

معرفی تیمهای لیگ برتر/   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

یک مربی بدون رزومه و کار دشوار ذوب آهن اصفهان در پنجاه سالگی

تیمی با رویاهای بزرگ

به گزارش آسمونی ، سال 1377 ورزشگاهی 15 هزار نفری در فولادشهر استان اصفهان افتتاح شد و قرار بر آن شد که ذوب آهن بازی های خود را در این ورزشگاه برگزار کند. تا آن زمان تیم های اصفهانی همچون سپاهان، ذوب آهن و پلی اکریل بازی های خود را در استادیوم هایی چون 22 بهمن و تختی اصفهان برگزار می کردند. در آن روزها داشتن استادیوم اختصاصی رویایی دست نیافتنی برای تمامی تیمهای ایرانی محسوب می شد اما ذوب آهن با این کار نشان داد که رویاهایی بزرگ دارد. یک سال بعد و در مسابقات لیگ 78-77 علاقه مندان به فوتبال بیشتر با استادیوم اختصاصی ذوب آهن اشنا شدند. در اولین پخش مستقیم از این استادیوم، تیم های ذوب آهن و پرسپولیس به میدان رفتند. دیداری عجیب که ضربه ارام محسن گروسی از بین پاای داود فنایی وارد دروازه پرسپولیس شد و پس از آن داور در دو دقیقه پیاپی 2 پنالتی برای سرخپوشان گرفت اما هم نادر محمدخانی و هم اسماعیل حلالی پنالتی های خود را از دست دادند تا مسابقه(1-1) خاتمه یابد.

zob-ahan
zob-ahan

مردی با وعده های عمل نشده و نمایش های رمانتیک

در حقیقت برنامه ریزی ذوب آهن اندکی قبل از افتتاح ورزشگاه فولادشهر آغاز شده بود. وقتی تیم در فصل 77-76 پس از استقلال و پاس به عنوان سوم لیگ آزادگان دست یافت، محمود یاوری مربی وقت تیم برنامه سه ساله ذوب آهن را چنین اعلام کرد: بقاء در لیگ در فصل اول، کسب یکی از عناوین اول تا سوم در سال دوم و قهرمانی در سال سوم. اما لیگ 78-77 آنچنان که مد نظر مسوولان باشگاه بود شروع نشد و دو باخت پیاپی سبب شد که یاوری برکنار شود. پس از آن به مرور شرایط ذوب آهن بهتر شد اما این تیم  هرگز به جمع بالانشین ها وارد نشد. یک سال بعد مسوولان باشگاه جاه طلبی های خود را نشان دادند و قراردادی با ناصرحجازی امضا کردند که در نوع خود قراردادی شبیه ترکمنچای بود. در روزگاری که قیمت یک تیم در سطح اول فوتبال ایران حدود 90 میلیون تومان بود، حجازی 40 میلیون تومان از ذوب آهن گرفت و پسر خود را نیز با قراردادی 10 میلیون تومانی به اصفهان آورد! اصغر حاجیلو نیز همراه با حجازی به اصفهان آمد و سرمربی اخراج شده استقلال که حالا در اصفهان حضور داشت یک وعده داد: ذوب آهن بالاتر از استقلال قرار خواهد گرفت! با این حال فیلم تماشایی ادامه داشت. حجازی در بازی با استقلال روی نیمکت ننشست و بازی را از بین تماشاگران دید تا تعصب خود را به استقلال نشان دهد!! وقتی هم که تیمش در تهران از استقلال(2-1) باخت در توجیح شکست گفت که تیمش در نیمه مربیان یک گل به استقلال زده و او نیمه مربیان را برنده شده است!! اما در بازی برگشت حرفی برای مربی باقی نماند زیرا در برابر استقلال(4-1) در هم کوبیده شد. به گزارش آسمونی ، در پایان لیگ هم آبی پوشان دوم شدند و ذوب آهن پنجم و دوران حضور حجازی در ذوب آهن نیز با صرف هزینه های فراوان و وعده های عمل نشده خاتمه یافت.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه

روزهای آغازین

البته داستان باشگاه ذوب آهن همیشه تا این حد جاه طلبانه نبوده است. باشگاه در سال 1347 و به همت محمدعلی تقی‌زاده فرهمند تاسیس شد. در روز گشایش ورزشگاهی که بعدها 22 بهمن نام گرفت ذوب آهن اولین بازی رسمی خود را با نفراتی چون روح‌الله زرگر، اصغر نیلچیان، نعمت‌الله زرگر و مصطفی قانعی مقابل پیان برگزار کرد و (4-2) شکست خورد. ذوب آهن پس از آن کاری را انجام داد که در کشورهای صاجب نام نیز مدل های مشابه آن رخ داده بود. این تیم 14 بازیکن سپاهان دیگر نماینده اصفهان را به خدمت گرفت و یوگنی لیادین روس را نیز استخدام کرد.

zob-ahan
zob-ahan

یک تیم آبرومند در جام تخت جمشید

به گزارش آسمونی ، ذوب آهن در اولین دوره جام تخت جمشید 4 برد، 7 مساوی و 11 باخت کسب کرد و با این نتایج عنوان دهم را در بین 12 تیم کسب کرد.  23 گل زده و 35 گل خورده ماحصل حضور ذوب آهن در مسابقات سال 1352 این جام بود. یک سال بعد تعداد تیم های سقوط کننده از دسته اول جام تخت جمشید به یک عدد کاهش یافت و این بار ذوب آهن با 4 برد، 5 مساوی و 13 شکست( 14 گل زده و 35 گل خورده) در لیگ 12 تیمی یازدهم شد و باز هم در جمع لیگ یکی ها باقی ماند. ذوب آهن از معدود تیم هایی بود که در تمام ادوار جام تخت جمشید حاضر بود رکوردی همانند پرسپولیس، تاج، پاس و ملوان.

معرفی تیم های لیگ برتر ؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه
معرفی تیم های لیگ برتر ؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه

افتخارات

به گزارش آسمونی ، در فصل 80-79 ذوب آهن برای اولین بار فینال جام حذفی را تجربه کرد اما این تیم در برابر مربی سابق خود شکست خورد. ذوبی ها در برابر فجر سپاسی که توسط محمود یاوری هدایت می شد، در دو دیدار(1-0) و (2-1) شکست خوردند و نایب قهرمان شدند. دست تقدیر این تیم ها را در فصل 82-81 مجددا فینالیست جام حذفی کرد. اما این بار شرایط متفاوت بود. ذوب آهن که در نیمه نهایی دست به شگفتی زده و در استادیوم نقش جهان سپاهان قهرمان لیگ را در ضربات پنالتی شکست داده بودند، هرچند در خانه با نتیجه(2-2) مقابل فجر متوقف شدند اما در بازی برگشت نیز به همین نتیجه دست یافتند تا کار به وقت اضافی و سرانجام ضربات پنالتی کشیده شود. جایی که نماینده اصفهان موفق تر ظاهر شد و با برتری(6-5) قهرمان جام حذفی شد. بعدها ذوب آهن عناوین بیشتر و بیشتری کسب کرد و به جمع مدعیان فوتبال ایران وارد شد. نایب قهرمانی لیگ در سالهای 84، 88، 89 و 97 و عنوان سومی لیگ در سال 90 بهترین نتایج این تیم در لیگ بوده اند. علاوه بر آن ذوب آهن در سالهای 88، 94 و 95 قهرمان جام حذفی شد و در سال 89 یک نایب قهرمانی باارزش در لیگ قهرمانان آسیا کسب کرد. حالا امید نمازی مربی تیمی شده که چهار بار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کرده و در بین تیمهای ایرانی در شمار برترین هاست. شاید ذوب آهن برای نمازی، بیش از حد بزرگ باشد!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی تیم های لیگ برتر؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های لیگ برتر؛ ذوب آهن ; یک مربی بدون رزومه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.