زمان مطالعه: 1 دقیقه
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

حتما تا به حال ضرب المثل کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من را شنیده اید و شاید هم در زمان های مختلف به کار برده...
you-want-a-thing-donedo-it-yourself
you-want-a-thing-donedo-it-yourself

حتما تا به حال ضرب المثل کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من را شنیده اید و شاید هم در زمان های مختلف به کار برده باشید، اما واقعا این ضرب المثل به چه معناست؟ پورتال آسمونی در این بخش معنی و شعر و داستان ضرب المثل کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

داستان کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من :

دو بلدرچین در کشتزاری آشیانه داشتند. روزی پرنده ی مادر به  جوجه ی خویش  که بتازگی پریدن آموخته بود سپرد تا بر بام خانه ی صاحب ملک بنشیند و از چگونگی آبیاری کشتزار آگاه شود .پرنده خبر آورد که  صاحب کشت گرفتار است و یکی از همسایگان را مأمور آبیاری کرده است. بلدرچین مادر خطاب به فرزندش  گفت " آسوده بخواب ، آشیانه ی ما در امان است زیرا کسی برای آبیاری گامی بر نخواهد داشت. " روز بعد، باز هم پرنده برای خبر گیری بر بام خانه ی مالک زمین نشست و این کار یک هفته تکرار شد و هر مرتبه  شنید که کشاورز از دوستان و بستگان و همسایگان چپ و راست خود تقاضای کمک می کند اما همه بهانه می تراشند و عذرخواهی می کنند. روز هشتم قاصد خبر آورد که کشاورز نگران تباه شدن محصول خویش است و به خانواده اش گفته است که فردا، خود برای آبیاری کمر همت خواهد بست. بلدرچین  مادر به فرزند خویش گفت :همین امروز از اینجا خواهیم رفت زیرا کشاورز از کمک دیگران نومید شده و خود تصمیم به انجام کار گرفته است." در پایان داستان، ضرب المثل "کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من " با خط درشت نگاه خواننده را معطوف خود می ساخت. 

معنی کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من :

برای انجام کارها جز به خود نباید به دیگران امید و اتکا داشت زیرا کسی کمک نمی کند(یا نمی تواند کمک کند)

شعر کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من :

کس نخارد پشت من                         جز ناخن انگشت من

گر بخارد پشت من انگشت من                        بشکند از بار منت پشت من

همتی کو تا نخارم پشت خویش                        وا رهم از منت انگشت خویش

نظر خود را درباره «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.