زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی فیلم یه وا

معرفی فیلم یه وا

فیلم یه وا یکی از فیلم های مشترک بین کشور ایران و کشور ارمنستان است که به زبان ارمنی می باشد. آسمونی در این...

فیلم یه وا یکی از فیلم های مشترک بین کشور ایران و کشور ارمنستان است که به زبان ارمنی می باشد. آسمونی در این بخش به معرفی و نقد فیلم یه وا می پردازد.

معرفی فیلم یه وا
معرفی فیلم یه وا

معرفی فیلم یه وا

یه‌وا (ارمنی: Եվա; انگلیسی: Yeva) (با نام پیشین: کاراواجار ارمنی: Քարվաճառ) یک فیلم درام به زبان ارمنی محصول سال 2017 مشترک کشورهای ارمنستان و ایران است به نویسندگی و کارگردانی آناهید آباد و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده. این فیلم نامزد سینمای ارمنستان در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شده بود. یه‌وا در جشنواره‌های معتبری دیگری نیز شرکت کرده‌است و تا کنون جوایز بین‌المللی دریافت کرده‌است.

ساخت فیلم یه وا

در اردیبهشت ماه 1394 در دیدار علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و گئورگ گئورگیان، مدیرکل وقت مرکز ملی فیلم ارمنستان، تولید مشترک این فیلم مورد استقبال و توافق گرفت. این فیلم نهایتاً به‌طور مشترک توسط بنیاد سینمایی فارابی و مرکز ملی فیلم ارمنستان[الف] ساخته شد.

این فیلم با حضور بازیگران ارمنی و به زبان ارمنی در جمهوری ارمنستان فیلمبرداری شده‌است. و تهیه فیلم پس از پنجاه جلسه فیلمبرداری در جمهوری آرتساخ، اول شهریور 1394 به پایان رسید. یه‌وا پیشتر قرار بود تحت عنوان «کاراواجار» به نمایش گذاشته شود. فیلم‌نامه یه‌وا بر اساس طرحی از آناهید آباد توسط امیر عربی به رشته تحریر درآمده‌است.

آباد دلیل استفاده از بازیگران ارمنی در تولید این فیلم سینمایی را نیاز به تسلط بازیگران به زبان ارمنی و دشواری و زمانبری آموزش این زبان به بازیگران ایرانی عنوان کرد.

داستان فیلم یه وا

یه‌وا روایت داستانی است که به مسائل اجتماعی انسان معاصر می‌پردازد. فیلم یه‌وا دربارهٔ مادری است که سعی می‌کند گذشته پر فراز و نشیب خود را به فراموشی بسپارد. یه‌وا یک پزشک 34 ساله است که به اتهام قتل شوهرش تحت پیگرد قانونی قرار دارد. او برای حفاظت از دختر خردسالش از ایروان فرار کرده، به نقطه دوردستی پناه می‌برد و به ناچار در محل جدید مجبور به مقابله با مسائل و دشواری‌ها، رودروی آئینه‌ای به نام زندگی می‌شود.

yeva-movie
yeva-movie

بازیگران فیلم یه وا

در این فیلم، هنرپیشگان شاخص جمهوری ارمنستان همچون؛ نارینه گریگوریان، شانت هوهانیسیان، سرگئی توماسیان، ورِژ کاسونی،[ب] مارجان آودیسیان،[پ] رُزی آویدیسیان،[ت] تیگران داویدیان،[ث] نانور پتروسیان،[ج] اِولینا آدامیان،[چ] مارات داویدیان،[ح] یلنا ملیکستیان، پاول مکرتچیان و … حضور داشته‌اند.

نمایش فیلم یه وا

افتتاحیه اکران فیلم سینمایی یه‌وا با حضور کارگردان و عوامل فیلم، آرمن آمیریان، وزیر فرهنگ ارمنستان، سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان، رئیس مرکز سینمایی ارمنستان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هنرمندان، خبرنگاران و منتقدان شامگاه شنبه اول مهر 1396 در سینما مسکوی شهر ایروان ارمنستان برگزار شد. در این مراسم شوشانیک میرزاخانیان رئیس مرکز سینمایی ارمنستان این فیلم را سرآغازی برای همکاری سینمایی بین ارمنستان و ایران نامید، و آناهید آباد هم فیلم را نتیجهٔ بضاعت و توانایی‌های سینمایی گروه ایرانی و نیروی خلاق هنرمندان ارمنستانی دانست.

اکران سراسری فیلم از یک روز بعد در سینماهای کشور ارمنستان آغاز شد. نسخه‌ای با زیرنویس فارسی نیز در سه سالن سینمای شهر ایروان به نمایش درآمد.

پوستر نسخه فارسی این فیلم با طراحی بهزاد خورشیدی در آستانه اکران سراسری فیلم در گروه هنر و تجربه رونمایی شد. شامگاه 18 اسفند 1397 آیین دیدار فیلم یه‌وا در سینما فرهنگ برگزار شد و اکران سراسری از 25 اسفند در گروه هنر و تجربه آغاز خواهد شد.

معرفی فیلم یه وا
معرفی فیلم یه وا

فیلم یه وا در جشنواره‌ها

در سال 2017، مرکز سینمای ملی ارمنستان، فیلم «یه‌وا» را برای شرکت در نودمین دوره جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد کرد. و در همان سال نماینده سینمای ارمنستان در بخش رقابتی جوایز سینمای آسیا و اقیانوسیه بود.

این فیلم همچنین در 24 جشنواره به نمایش درآمده است. برخی از این جشنواره‌های عبارتنداز:

  • بیست و دومین دوره جشنواره فیلم صوفیه - بلغارستان - مارس 2018
  • ششمین The Socially Relevant Film Festival Highlights Armenian Films - نیویورک - مارس 2019
  • «بخش فوروم اروپایی» نوزدهمین دوره جشنواره فیلم تفلیس مارس 2018
  • سومین Armenian Film Festival Sydney - استرالیا - اوت 2018
  • سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بورگاس - ژوئیه 2018
  • جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک - عراق - اکتبر 2018
  • دوازدهمین جشنواره سالیانه فیلم انار
  • بیست و هشتمین جشنواره فیلم کوتبوس آلمان - نوامبر 2018
  • جشنواره بین‌المللی فیلم کلیولند - مارس تا آوریل 2019
  • سی و ششمین دورخ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - آوریل 2019
  • بخش رقابتی بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آرپا - لس آنجلس - 2018
  • جشنواره پالم اسپرینگز - ژانویه 2018
  • جشنواره فیلم جهانی آسیایی
  • جشنواره فیلم مونترال- (شهریورماه 1396)
  • بخش سینمای جهان چهلمین «جشنواره فیلم میل ولی» (Mill Valley Film Festival) در ایالت کالیفرنیا
  • پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان
  • هفدهمین دوره «جشنواره کینو شوک» روسیه
yeva-movie
yeva-movie

ممانعت از فیلم یه وا برای اکران در جشنواره

استانداری استانبول ترکیه از نمایش فیلم "یه واً در جشنواره بین‌المللی فیلم زنان" فیلممور" استانبول (Filmmor Women's Film Festival) ممانعت به عمل آورد. دلیل ممانعت از نمایش فیلم "یه وا" "برقراری وضعیت فوق العاده و ملاحظات امنیتی" عنوان شده‌است. "مالک اوزمان" نماینده این جشنواره عنوان کرد:"کنسولگری جمهوری آذربایجان در استانبول با ارسال نامه ای به موسسه فرانسوی که مسئولیت برگزاری جشنواره را بر عهده دارد خواستار جلوگیری از نمایش این فیلم شده بود. در اقدام بعدی آن‌ها از وزارت خارجه جمهوری آذربایجان و حتی المار ممدیاروف وزیر امور خارجه درخواست مساعدت کرده‌اند." ظاهراً پس از این اقدامات مقامات مسئول استانبول از نمایش این فیلم درجشنواره بین‌المللی فیلم زنان "فیلممور" ممانعت به عمل آورده‌اند. مقامات جمهوری آذربایجان تأکید کرده‌اند فیلم "یه واً این تصور را نزد بیننده ایجاد می‌کند که قره باغ متعلق به ارامنه است.

معرفی فیلم یه وا
معرفی فیلم یه وا

عوامل تولید فیلم یه وا

به جز آناهید آباد که نویسنده و کارگردان و تقی علیقلی‌زاده که تهیه‌کنندهٔ یه‌وا است،سایر عوامل فنی این فیلم عبارتند از: مجری طرح: بهروز پاک‌نهاد، مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی، مدیر هنری: بهزاد کزازی، صدابردار: بابک اردلان، طراح چهره‌پردازی: میشا جودت، دستیار اول و برنامه‌ریز: بهداد امینی، منشی صحنه: محسن بهاری، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری.

نظرات مختلف در مورد فیلم یه وا

مسعود فراستی منتقد سینما اظهار نموده که:

یه‌وا فیلم بدی نیست اما فیلمنامه ای آشفته دارد، هر کسی غیر از آناهید آباد می‌خواست این فیلم را بسازد نتیجه فاجعه می‌شد.

yeva-movie
yeva-movie

توضیحات فیلم یه وا

Vrezh Qasuni Marjan Avetisyan Rozi Avetisyan Tigran Davtyan Nanor Petrosyan Evelina Adamyan Marat Davtyan در این آیین چهره‌های سینمایی و فرهنگی چون واروژ کریم مسیحی، جعفر پناهی، رسول صدر عاملی، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، همایون ارشادی، علیرضا تابش، شهیندخت ملاوردی، احمد مسجد جامعی، حمید قربانی، مریم نراقی، آندرانیک خچومیان، علی ژکان، سیروس الوند، سحر صباق سرشت، سحر مصیبی، حبیب ایل‌بیگی، مونا زندی، علیرضا شجاع نوری، فرشته صدر عرفایی، راد فریدزاده، حسن کریمی، مریم هژیروند، دانش اقباشاوی، علی قائم مقامی، میلاد صدر عاملی، جعفر صانعی مقدم، دکتر کارن خانلری - نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات، نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه تهران، نمایندگان روزنامه ارمنی زبان آلیک، نمایندگان انجمن‌های مختلف فرهنگی ارامنه حضور داشتند.

Pomegranate Film Festival

رویدادی که برای آشنایی با سینما و فرهنگ ارمنی در تورنتوی کانادا پایه‌گذاری شده‌است

نظر خود را درباره «معرفی فیلم یه وا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی فیلم یه وا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.