زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرار تا کجا؟ نگاهی به فیلم یه وا

فرار تا کجا؟ نگاهی به فیلم یه وا

نگاهی به فیلم یه وافرار تا کجا؟نویسنده: لاله عالماين روزها بر پرده سينماها چند نمونه فيلم هاي توليد...

نگاهی به فیلم یه وا

فرار تا کجا؟

نویسنده: لاله عالم

دوشنبه 20 خرداد 1398

این روزها بر پرده سینماها چند نمونه فیلم های تولید مشترک ایران با سایر کشورها دیده می شود که از جمله می توان به  "یه وا"  محصول مشترک ایران و ارمنستان اشاره کرد. این فیلم اولین ساخته بلند اناهید اباد کارگردان ایرانی ارمنی است که تاکنون دستیاری بسیاری از کارگردانان مطرح را به عهده داشته است.

تولیدات مشترک به هر حال گامی رو به جلوست و باعث می شود تا کشورهای ذی نفع در زمینه سینما بتواننداز تجربیات و امکانات بالقوه و بالفعل همدیگر استفاده کنند. فیلم "یه وا" ساخته اناهید اباد تماما در ارمنستان فیلمبرداری شده واز بازیگران ارمنی استفاده کرده است و این یک دستی باعث شده تا فیلم حالت تصنعی نداشته و قابل باور باشد.همچنین افرادی که در فیلم بازی کرده اند از چهره های بازیگری مطرح ارمنستان می باشند از جمله بازیگر نقش یه وا؛ نارینه گریگوریان.

فیلم یه وا
فیلم یه وا

فیلم یه وا

اگرچه به لحاظ تکتیکی ، “یه وا “ فیلم خوش ساختی است با مناظر زیبا که از طبیعت روستا در وجه زیبایی شناختی فیلم بسیار بهره برده است و طراحی صحنه و لباس نیز کاملا در خدمت فیلم است همچنین فیلمبرداری و موسیقی فیلم اما اگر از فیلمنامه منسجم تری نیز برخوردار بود قطعا یکی از بهترین فیلم های ساخته شده در چند سال اخیر محسوب می شد.انچه بیش از همه در این فیلم ممکن است برای تماشاگر ایرانی جالب باشد، اشنایی با فرهنگ و سنت و طرز فکر و نحوه زندگی مردم روستایی ارمنستان است.

"یه وا "داستان یک زن پزشک است که هویت خود را پنهان کرده است و به همراه دخترش ناره به یک روستایی دورافتاده مرزی پناه برده تا در اسرع وقت به کشور فرانسه بگریزد.فیلم شروع خوبی دارد و از همان فرار اغاز می شود. هیجان فرار و انچه یه وا پنهان کرده است ، تماشاگر را با خود همراه می سازد.او به روستایی پناه می برد، یک روستای جنگ زده که هنوز ملتهب است و عواقب شرایط پس از جنگ را پشت سر می گذارد، روستایی که شب ها هنوز از نور منور ها روشن است و زمین هایش هنوز از مین ها پاکسازی نشده است. در حقیقت وضعیت روستا هم مثل یه وا بحرانی است. در ظاهر به نظر می رسد هرکسی مشغول انجام دادن شغل روزمره اش است ، دامدارها، مغازه دارها، کشاورز ها ، معلم ها و ....اما اتفاقات دیگری نیز در جریان است، فیلمنامه خرده پیرنگ های زیادی دارد، داستان مهندسی که به روستا امده و از آثار باستانی محافظت می کند، دختری که قصد فرار از روستا را دارد که به نوعی تکرار وضعیت یه ‌وا ست ، خانواده ای که چند نفر از اعضایشان را در جنگ از دست داده اند، پسربچه ای که پایش روی مین می رود و .....

فیلم یه وا
فیلم یه وا

فیلم یه وا

این تعداد داستانک ها در عین حال که جذاب است باعث کم رنگ تر شدن خط اصلی قصه می شود اما یکی از این خرده پیرنگ ها که موضوع روی مین رفتن پای کودک است، به پیرنگ اصلی گره می خورد آنجا که باعث فاش شدن شغل اصلی یه وا می شود. یه وا که خود را معلم معرفی کرده وقتی با پیکر خونین پسربچه مواجه می شود برای نجات جان وی اقدامی می کند که مشخص می شود وی پزشک است. این صحنه از فیلم من را به یاد ، قهرمان اصلی بینوایان ویکتور هوگو می اندازد، آنجا که ژان والژان هویت خود را پنهان کرده اما برای نجات جان فردی از زور و قدرت بدنی اش استفاده می کند و شناسایی می شود.یه وا با تمام شجاعتی که دارد و آن را از ابتدای فیلم می فهمیم؛آنجا که شبانه در پشت کامیونی به همراه فرزندش از ایروان به روستایی مرزی به دنبال سرنوشتی نامعلوم می رود و در ادامه از صحبت های روستاییان مشخص می شود که وی زمانی در خط اول جبهه به زخمی ها کمک می کرده و...مثل هر انسان دیگری با ترس هایی روبروست که در نهایت می فهمد، از خود و واقعیت گریزی نیست و بهتر است که انسان در درجه اول قهرمان زندگی خودش باشد و بتواند بر ترس هایش غلبه کند.

بهرحال فیلم یه وا، به عنوان اولین فیلم بلند آناهید اباد، با تمام نقاط قوت و ضعف ، اثری جالب و متفاوت در سینمای ایران است. برای این کارگردان آرزوی موفقیت داریم و به امید دیدن کارهای قوی تر و بهتر وی.

نظر خود را درباره «فرار تا کجا؟ نگاهی به فیلم یه وا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فرار تا کجا؟ نگاهی به فیلم یه وا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.