مطالعه: 1 دقیقه
5 فروردین؛ 25 مارس، جنگ یزدگرد دوم با امپراتور روم (441 م)

5 فروردین؛ 25 مارس، جنگ یزدگرد دوم با امپراتور روم (441 م)

5 فروردین ، 25 مارس، جنگ یزدگرد دوم با امپراتور روم (441 م) است.

25 مارس سال 441 میلادی یزدگرد دوم شاه ساسانی ایران و پسر بهرام پنجم ( بهرام گور ) به امپراتوری روم که پس از ناپدید شدن بهرام ، در مرزهای شمال غربی ایران دست به تمرکز نیرو زده بود و مرزنشینان را تحریک به نافرمانی می کرد اعلان جنگ داد.

 بهرام پنجم در جریان شکار گور ناپدید شده بود و مدتی ، ایران بدون رئیس کشور بود. ظاهرا بهرام هنگام تعقیب گور در باتلاق فرو رفته و ناپدید شده بود. پس از بی نتیجه ماندن جستجو برای یافتن او و یا جسدش ، بزرگان ایران پسرش را به نام بهرام دوم که یک متعصب مذهبی بود جانشین او کردند که اندرزهای موبد موبدان ( روحانی ارشد آیین زرتشت ) را بی چون و چرا به اجرا در می آورد .

تعصب مذهبی یزدگرد دوم باعث درگیری هایی در ارمنستان شد که ایالت خودمحتار ایران بود و این درگیری ها چند سال ادامه داشت. سختگیری یزدگرد دوم نسبت به پیروان مسیحیت سبب شد که لئون ، پاپ وقت ، برضد آیین هایی که از ایران برخاسته و در اروپا گسترش یافته بودند مخصوصا اندیشه مانوی دست به اقدام بزند.

در پی اعلان جنگ یزدگرد دوم به رومیان و بسیج نیرو، امپراتور روم از در سازش وارد شد و یزدگرد دوم هم به عقب راندن هپتالها سرگرم شد. به خواست موبد موبدان که عقیده داشت هپتالها باید از مرزهای ایران فاصله زیاد داشته باشند ، یزدگرد سالها در نواحی شمال شرقی سرگرم جنگ با این قوم بود.

نظر خود را درباره «5 فروردین؛ 25 مارس، جنگ یزدگرد دوم با امپراتور روم (441 م)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 5 فروردین؛ 25 مارس، جنگ یزدگرد دوم با امپراتور روم (441 م) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.