زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ شب یلدا

تاریخ شب یلدا

شب یلدا چندمه؟ تاریخ شب یلدا ۱۴۰۳ شمسی و ۲۰۲۴ میلادی و ۱۴۴۶ قمری چندمه و چند شنبه است؟

شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید امسال شب یلدا چند شنبه است، با ما همراه باشید.

شب یلدا 1403

شب یلدا 1400 و سال 2021 چه روزی است؟

شب یلدا کی هست؟

شب یلدا چند شنبه است؟

شب یلدای امسال پنج شنبه 30 آذر 1403 شمسی

مصادف با 20 دسامبر 2024 میلادی

و برابر با 18 جمادی الثانی 1446 قمری است

شب یلدا 1400 و سال 2021 چه روزی است؟

فلسفه شب یلدا

چله و جشن‌ هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران گذشته که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند. آنان ملاحظه می‌ کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شوند و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فلسفه شب یلدا به لینک زیر مراجعه کنید.

خوراکی های شب یلدا

شب یلدا از رسومات قدیمی ایران است و ایرانی ها شب اول زمستان کە آخرین شب پاییز است را جشن می گرفتند. این سنت تا به امروز ادامه داشته است و آداب مخصوص به خود را دارد، از خوراکی های دلپذیر گرفته تا حافظ خوانی. غذاها و خوراکی های جذاب شب یلدا را در پست زیر ببینید.

پیام تبریک شب یلدا

ایرانیان در شب یلدا دور هم جمع می شوند، به هم دیگر هدیه شب یلدا می دهند و در کنار دوستان خود این شب طولانی را به صبح می رسانند. در این میان، ممکن است از دوستان و عزیزانمان دور باشیم که در این صورت می توانیم  پیامک های زیبای شب یلدا را برای آنها ارسال کنیم تا به آن ها بگوییم در شب خداحافظی با پاییز به یادشان بوده ایم. روی لینک زیر کلیک کنید تا پیامک های شب یلدا را در آسمونی مشاهده کنید.

شب یلدا در شهرهای ایران

سنت باستانی شب یلدا از زمان های گذشته در ایران مرسوم بوده است و تا به امروز شهرهای مختلف ایران این رسم دیرینه را اجرا می کنند. مردم شهرهای مختلف ایران به استقبال زمستان می روند و هر یک به شیوه خود طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند.

 

شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می‌شد، با پورتال آسمونی همراه باشید...

یلدا؛ شب نشینی خانوادگی تاریخی

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

لندن، این روز به عنوان «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده‌ است. در برهان قاطع در مورد واژه «یلدا» چنین آمده‌ است:

«یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است». سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد.

روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود. فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و خور روز، را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران (کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است: که ما را ز دین بهی ننگ نیست/ به گیتی، به از دین هوشنگ نیست/ همه راه داد است و آیین مهر/ نظر کردن اندر شمار سپهر

شب چله

در فرهنگ عامه، دو چله بزرگ و کوچک وجود دارد. چله بزرگ، یک بازه زمانی چهل روزه از زمستان است که آغاز آن مطابق اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر و پایانش شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه است. چله کوچک نیز یک بازه زمانی بیست روزه از فصل زمستان است که آغاز آن از هفدهم بهمن ماه جلالی شروع می شود و در پنجم اسفند ماه پایان می یابد.

معمولاً منظور از  «چله زمستان» همان چله بزرگ است و گاه در تداول عامه به کنایه از سرمای شدید، اصطلاح «چله زمستان» استفاده می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تاریخ شب یلدا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
نمایش نظرات بیشتر
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخ شب یلدا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.