زمان مطالعه: 2 دقیقه
20 اکتبر، روز جهانی آمار

20 اکتبر، روز جهانی آمار

روز جهانی آمار برای نخستین بار در 20 اکتبر 2010 در سراسر جهان جشن گرفته شد.

در این روز که توسط کمیسیون آماری سازمان ملل متحد‏ برپا شده، اقداماتی در کشورهای مختلف برای معرفی علم آمار و اهمیت آن صورت می‌گیرد.

آسمونی: مرکز آمار سازمان ملل متحد با انتخاب روز بیستم ماه دهم سال 2010 بعنوان اولین روزجهانی بین المللی توجه همگان را به اهمیت آمار ها جلب کرده است. دبیر کل سازمان ملل متحد آقای بانکی مون، در بخشی از نامه اش به سران جهان چنین گفته است: بیایید در این موقعیت تاریخی جشن بگیریم و به نقش آمار در توسعه ی اجتماعی و اقتصادی جوامعمان اذعان کنیم و برای تقویت توانایی های ملی آمار تلاش کنیم و منابع بیشتری را به آن اختصاص دهیم.

آنان که اهمیت وجود آمار های به موقع و با کیفیت را در حل مشکلات جوامع بشری یافته اند از دیرباز تعابیر زیبایی در اهمیت آمار بکار برده اند. مثلا آماردانی (اندرو لنگ) به مضمون چنین گفته است: "آمار برای ما همچون تیرچراغ برق برای سرمست بدون کنترل است، او از تیر چراغ نه برای روشنایش بلکه برای تکیه گرفتن و قامت راست نگه داشتن استفاده می گیرد!"

یا گفته اند :" روزی آمار به اندازه خواندن و نوشتن، از ضروریات زندگی یک ملت پویا خواهد شد."

در اینجا هدف ما اشاره به این تعابیر که برای اهل آمار آشنا و تکرای است نیست، ولی توجه علاقمندان را به نگاهی دوباره به شعارهای این روز جهانی جلب می کنیم و تا حد امکان از منظر مشکلات کشورمان به این شعارها نگاهی خواهیم داشت. این سه شعار عبارتند از خدمت دهی، حرفه ای گرایی و شرافت کاری.

خدمت دهی

آمار مفید است چون ابزار تصمیم سازیست، آمار در خدمت همه اقشار جامعه و بخصوص محققین راهگشا و مدیران تصمیم گیر است. از این روست که بایست صاحبان این ابزار در مرحله اول مطمئن شوند هر فرد تصمیم سازی، خواه در حیطه علم و تحقیق ، خواه در حیطه مدیریتی به خوبی به خدمات این ابزار واقف است.

اولین سوالی که ممکن است به ذهن یک غیر آماری خطور کند این است که مرز مفید بودن فنون آماری تا کجاست و در واقع آمار برای چه کسانی مفید است؟

یک جواب کلی به این سوال می تواند این باشد که در هر فعالیتی که تغییر پذیری در مشاهدات یا اندازه گیری ها وجود داشته باشد آمار حضوری مفید و ضروری خواهد داشت. در واقع دنیای خارج از مقولات حتمی، دنیای عدم قطعیت ها دنیای تحت تسلط آمار است. مثلا مهندس الکترونیک که در تلاش برای حل مسایل طراحی خویش است برای اندازه گیری عملکرد طرح هایش با تغییرات یا پراکنشی از ورودی و خروجی های سیستمش مواجه است، بدون شک او معیاری را برای اندازه گیری عدم حتمیت موجود انتخاب خواهد کرد که در حیطه آمار به اندازه کافی شناخت از ویژگی های آن معیار یا شاخص تولید شده است.

او ممکن است بنا به مساله خویش معیار قانع کننده ای را ایجاد و بکار برد. مساله این است که او این معیار را با دانش آماری خویش ساخته است و اگر احیانا با یک تیم آمارشناس هم مشورت می کرد شناخت دقیقتری از ویژگی ها و زوایای شاخص مورد استفاده اش بدست می آورد که بر تصمیمات او تاثیرگذار باشد.

نظر خود را درباره «20 اکتبر، روز جهانی آمار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 20 اکتبر، روز جهانی آمار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.