زمان مطالعه: 1 دقیقه
19 ژوئن، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل

19 ژوئن، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل

19 ژوئن مصادف با 30 خرداد ماه به منظور افزایش آگاهی عمومی از کم خونی داسی شکل و روش های درمان و مقابله با آن، روز جهانی سلول داسی شکل نام گرفته است.

کم‌خونی داسی ‌شکل یک اختلال ارثی خونی است. در اثر این بیماری شکل گلبول‌های قرمز خون تغییر می‌کند. معمولا گلبول‌های قرمز گرد و انعطاف‌پذیر هستند اما در کم‌خونی داسی‌شکل، گلبول‌های قرمز سفت و هلالی شکل می‌شوند. در نتیجه سلول‌های خونی نمی‌توانند در رگ‌های خونی حرکت کرده و اکسیژن را در بدن منتقل کنند. گلبول‌های قرمز داسی‌شکل در رگ‌ها گیر می‌کنند و باعث ایجاد درد و آسیب دیدن اعضای بدن می‌شوند. به علاوه در اثر این اختلال، حساسیت به عفونت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

19 ژوئن ، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل
19 ژوئن ، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل

سلول‌های داسی‌شکل تنها 10 تا 20 روز زنده می‌مانند، درحالی‌که سلول‌های عادی بیش از 120 روز عمر می‌کنند. بدن انسان نمی‌تواند سلول‌های داسی‌شکل را سریع جایگزین کند، بنابراین به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز، فرد به کم‌خونی داسی‌شکل مبتلا می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «19 ژوئن، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 19 ژوئن، روز جهانی آگاهی از کم خونی داسی شکل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.