زمان مطالعه: 9 دقیقه
بزرگترین مراکز خرید دنیا

بزرگترین مراکز خرید دنیا

مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران گوناگون مکانی است که با جای دادن حجره‌ها و مغازه‌ها در درون...

مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران گوناگون مکانی است که با جای دادن حجره‌ها و مغازه‌ها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را ایفا می‌کنند. آسمونی در این بخش به معرفی بزرگترین مراکز خرید دنیا می پردازد.

مرکز خرید

مراکز خرید
مراکز خرید 

امروزه پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قرار دارند؛ که شامل فروشگاه‌های گوناگون هستند و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی دیدار مشتریان از فروشگاه‌ها می‌شوند. راهروهای یک پاساژ می‌تواند بن‌بست یا مرتبط با راهروهای دیگر باشد. پاساژهای امروزی معمولاً چندطبقه بوده و راهروها در طبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفته‌اند.

در گذشته بازار، قلب زندگی تجاری بود اما امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین شده‌اند. فضای غیرطبقاتی، غیرتمایز یافته و حضور مشتریان و فروشندگان مرد از ویژگی‌های بازار می‌باشد و بیشتر مشتریانی که قصد خرید دارند به بازار مراجعه می‌کنند، ولی مراکز خرید بزرگ امروزی طراحی فضای طبقاتی با نورپردازی و معماری زنانه دیده می‌شود و تمرکز بر حضور مشتریان و فروشندگان زن است و غالباً در حاشیه شهرها ساخته می‌شوند و سعی بر برآورده شدن نیازهای تفریحی و سرگرمی مشتری است تا از طریق آن مراجعه مشتریان به مرکز خرید بیشتر شده و باعث بالا رفتن فروش شود. همچنین مراکز خرید بزرگ عموماً در حاشیه شهرها ساخته می‌شوند.

انواع مراکز خرید

  1.     مرکز خرید محلی “Neighborhood center”
  2.     مرکز خرید عمومی “Community center”
  3.     مرکز خرید منطقه ای “Regional center”
  4.     مرکز خرید منطقه ای بزرگ “Superregional center”
  5.     مرکز خرید تخصصی / مرکز خرید مد”Fashion/Specialty center”
  6.     مرکز خرید عظیم “Power center”
  7.     مرکز خرید جشنواره ای/ موضوعی “Theme/festival center”
  8.     مرکز فروش مستقیم “Outlet center”

بزرگترین مراکز خرید دنیا

نام کشور
شهر سال افتتاح تعداد واحد
ایران مال  ایران تهران ۲۰۱۷ ۲۵۰۰+
مرکز خرید چین  (تی مال)
 چین دونگووان ۲۰۰۵ ۲٬۳۵۰
مرکز خرید اس‌ام تیانجین  چین تیانجین ۲۰۱۶ ۲۵۰۰+
مرکز خرید پلازای شرقی  چین پکن ۲۰۰۴ ۱۰۰۰+
مرکز خرید اس ام سیتی نورث  فیلیپین کزون سیتی ۱۹۸۵ ۱۰۰۰+
مرکز خرید اس‌ام مگامال  فیلیپین ماندالویانگ ۱۹۹۱ ۱۰۰۰+
مرکز خرید اس ام آسیا  فیلیپین سبو ۲۰۱۵ ۴۴۷
سیتی سنتر اصفهان  ایران اصفهان ۲۰۱۲ ۶۵۲
مرکز خرید وان اوتاما  مالزی پتالینگ جایا ۱۹۹۵ ۷۰۰+
مجتمع خلیج فارس  ایران شیراز ۲۰۱۲ ۲۵۰۰+
مرکز خرید سنترال ورلد  تایلند بانکوک ۱۹۹۰ ۶۰۰
مرکز جهانی قرن جدید  چین چنگدو ۲۰۱۳ ۲۳۰۰
سیام پاراگون  تایلند بانکوک ۲۰۰۵ ۲۷۰
مرکز خرید سانوی پیرامید  مالزی سوبانگ جایا ۱۹۹۷ ۸۰۰+
مرکز خرید لوته دپارتمنت استور  کره جنوبی سئول ۲۰۱۴ ۱٬۰۰۰+
مرکز خرید آبروک مال  پاناما شهر پاناما ۲۰۰۲ ۵۵۵
مرکز خرید مال تامان انگرک  اندونزی جاکارتا ۱۹۹۶ ۵۲۸
مرکز خرید اونیوز  کویت کویت ۲۰۰۷ ۸۰۰+
مرکز خرید وست ادمونتون  کانادا ادمونتون، آلبرتا ۱۹۸۱ ۸۰۰+
دبی مال  امارات متحده عربی دبی ۲۰۰۸ ۱٬۲۰۰

ایران مال

ایران مال
ایران مال

بزرگترین مرکز خرید جهان، مرکز خرید عظیم ایران مال است. این مرکز خرید غول پیکر که در شمال غربی تهران واقع شده مساحتی در حدود ۲۱ میلیون فوت مربع را به خود اختصاص داده است. ایران مال یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که شامل فضاهای اقتصادی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، امکانات فرهنگی، مناطق تفریحی، هتل و پارکینگ گسترده می‌شود. حدود ۷۰۸ فروشگاه خرده فروشی در این مرکز خرید وجود دارد که در هفت طبقه آن قرار گرفته‌اند.

مرکز خرید چین جنوبی جدید

مرکز خرید تی مال چین
مرکز خرید تی مال چین

مرکز خرید " تی مال " در منطقه تیان هه و در مرکز تجاری منطقه تیان هه واقع شده و هنوز هم به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری شهر شناخته می شود و داشتن فروشگاه های معتبر غربی ، برند های شناخته شده داخلی ، مراکز تفریحی و رستوران های سنتی و مدرن در فضای 160 هزار متر مربعی این مرکز در کنار هم و همچنین محل مناسبی برای خرید و گذراندن اوقات فراغت باعث شده است سالانه هزاران گردشگر جذب این مجموعه برای خرید شوند ؛ همچنین برج شرقی اداری و برج غربی هتل پنج ستاره با 450 اتاق و متعلق به گروه هتل های شرایتون می باشد و برند های زارا ، لاکوست ، ورساچه و اچ اند ام از جمله فروشگاه های بین المللی این مجتمع تجاری هفت طبقه را شامل می شوند و به دلیل نزدیکی این مرکز به ایستگاه مترو ، به آسانی در دسترس عموم مردم است .

مرکز خرید اس‌ام تیانجین

مرکز خرید اس‌ام تیانجین
مرکز خرید اس‌ام تیانجین

«اس‌‌ام سیتی تیانجین» (SM City Tianjin) یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ چین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۶ در منطقه اقتصادی شلوغ فرودگاه تیانجین افتتاح شد. این مجموعه شامل پنج ساختمان مختلف می‌شود که هرکدام بر اساس پنج عنصر سنتی چینی (زمین، آتش، آب، فلز و چوب) نام‌گذاری شده‌ و درمجموع بیش از ۲,۵۰۰ واحد تجاری را در خود جای داده‌اند. وقتی از بالا به این مرکز خرید نگاه کنید، به‌شکل یک گل بزرگ در حال بازشدن به نظر می‌رسد که نماد رشد و فرصت‌های جدید است.

مرکز خرید پلازای شرقی

مرکز خرید پلازای شرقی
مرکز خرید پلازای شرقی

یکی از معروف ترین مراکز خرید پکن که بزرگترین مجتمع تجاری و زنجیره ای کل آسیا محسوب می شود، مرکز خرید پلازای شرقی است. این مکان مساحتی برابر با ۱۳۰۰۰۰ متر مربع دارا می باشد. این شعبه از مرکز خرید پلازا در قلب شهر پکن قرار دارد و دقیقا مابین خیابان طلایی وانگ فوجینگ و خیابان نقره ای یا همان درگان شمالی قرار گرفته است.

مرکز خرید اس ام سیتی نورث

مرکز خرید اس ام سیتی نورث
مرکز خرید اس ام سیتی نورث

مرکز خرید اس ام سیتی نورث (SM City North EDSA) بزرگ‌ترین مرکز خرید فیلیپن و پنجمین آن‌ها در جهان به‌شمار می‌رود. با ۱۶ هکتار مساحت زیربنا، این مجموعه عظیم شامل ساختمان اصلی، چهار بنای فرعی، اسکای گاردن، برج‌های مسکونی و چندین سازه دیگر می‌شود. از برخی امکانات تفریحی اس ام نورث سیتی می‌توان به سالن سینمای آی‌مکس، مرکز تفریحی و فودکورت اشاره کرد.

مرکز خرید اس‌ام مگامال

مرکز خرید اس‌ام مگامال
مرکز خرید اس‌ام مگامال

اس ام مگامال (SM Megamall) در سال ۱۹۹۱ در مترومانیل، به عنوان یکی از مراکز خرید بزرگ فیلیپین افتتاح شد. با حداکثر چهار میلیون نفر ظرفیت، این مجموعه روزانه ۸۰۰ هزار بازدیدکننده دارد. اس ام مگامال از دو ساختمان اصلی تشکیل می‌شود که ساختمان A‌ به سینما‌ها، سالن بولینگ، اغذیه‌فروشی‌ها و اسباب‌بازی‌فروشی‌ها اختصاص دارد و ساختمان B‌ خرده‌فروشی‌ها را شامل می‌شود. یک پل هوایی نیز دو ساختمان را به یکدیگر متصل می‌‌کند. 

مرکز خرید اس ام آسیا

مرکز خرید اس ام آسیا
مرکز خرید اس ام آسیا

مرکز خرید اس ام آسیا (SM Mall of Asia) با مساحت ۴۲ هکتار، روزانه میزبان ۲۰۰ هزار بازدیدکننده است. با فروشگاه‌هایی گوناگون، غذاخوری‌های متعدد و مراکز تفریحی، این مجموعه چهارمین مرکز خرید بزرگ فیلیپین و هفتمین آن‌ها در جهان به‌شمار می‌رود. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های اس ام مال، تئاتر ‌آی‌مکس با یکی از بزرگ‌ترین صفحه‌ نمایش‌های سه‌بعدی دنیا است. از دیگر امکانات جالب مجموعه می‌توان به پیست یخ هاکی با ابعادی برابر زمین المپیک اشاره کرد.

سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر اصفهان
سیتی سنتر اصفهان

مرکز خرید اصفهان دومین مرکز خرید بزرگ ایران پس از ایران مال مجموعه‌ای عظیم با بخش‌های تجاری، رفاهی، تفریحی، خدماتی و اقامتی است. این مرکز خرید ابتدا در سال 2012 افتتاح شد و فاز دوم ساخت آن در سال 2019 به پایان رسید. این مرکز خرید توسط Medardo Cadiz، معمار شرکت معماری Cadiz International طراحی شده است. علاوه بر صدها مغازه، این مرکز خرید دارای ویژگی‌های خاص نیز است. یکی از آن‌ها موزه است که مرکز خرید اصفهان را به بزرگترین مرکز خرید دارای موزه در جهان تبدیل می‌کند.

مرکز خرید وان اوتاما

مرکز خرید وان اوتاما
مرکز خرید وان اوتاما

مرکز خرید وان اوتاما یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید پتالینگ جایا به‌شمار می‌رود و تنها ۳۰ دقیقه تا مرکز شهر کوالالامپور فاصله دارد. با بیش از ۶۵۰ فروشگاه، رستوران‌های متنوع و امکانات تفریحی زیاد، این مجموعه‌ی بزرگ تجاری و تفریحی شامل دو بخش بال قدیمی و بال جدید می‌شود. از مهم‌ترین برندهای حاضر در این مجموعه می‌توان به نایکی، پوما، برشکا و گس اشاره کرد. در فودکورت وان اوتاما نیز می‌توانید از بهترین و لذیذ‌ترین غذاهای آسیایی میل کنید.

مجتمع خلیج فارس

مجتمع خلیج فارس
مجتمع خلیج فارس

مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی و اقامتی خلیج فارس، یکی از بزرگ‌ترین مرکزهای خرید دنیا و سومین مرکز خرید بزرگ ایران است که در محور شمالی کلانشهر شیراز به سپیدان و در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا واقع شده‌است. در این مجتمع ۲۵۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک، سینما، شهربازی، هتل ۵ ستاره، هایپرمارکت و سالن‌های ورزشی وجود دارد. علاوه بر فضای داخلی جذاب، فضای بیرونی مجتمع خلیج فارس شیراز را با حوض و آبنماهای بزرگ و موزیکال، و ستون‌هایی که به شکل ستون‌های تخت جمشید ساخته شده‌اند، به زیبایی چیدمان کرده‌اند. 

مرکز خرید سنترال ورلد

مرکز خرید سنترال ورلد
مرکز خرید سنترال ورلد

مرکز خرید سنترال ورلد بانکوک یکی از بزرگترین مراکز در بانکوک و بدون اغراق در جهان است، برای خرید هر چیزی می‌توانید به مرکز خرید سنترال ورلد بانکوک مجموعه بیایید، برندهای مختلف پوشاک برای آقایان و خانم ها، سالن های مد، کتابفروشی‌های مختلف، مغازه‌های مختلف فروش وسایل الکترونیکی خانه و محل کار،ابزارهای هوشمند ، منسوجات و مبلمان، بانک‌های مختلف، سالن‌های زیبایی و فروشگاه‎های مواد غذایی و رستوران‌های متنوع و ... همه و همه در مرکز خرید سنترال ورلد بانکوک قرار گرفته اند.

مرکز جهانی قرن جدید

مرکز جهانی قرن جدید
مرکز جهانی قرن جدید

مرکز جهانی قرن جدید چنگدو، نام بزرگترین ساختمان جهان در چنگدو Chengdu در استان سیچوان چین است.ابعاد این ساختمان حیرت‌آور با ارتفاع ۱۰۰ متر، طول ۵۰۰ متر و عرض ۴۰۰ متراست. این ساختمان با مساحت ۵/۵ میلیون فوت مربع  ۲۰ برابر تالار اپرای شهرسیدنی استرالیا یا ۳۰ برابر ساختمان پنتاگون در واشنگتن است. سقف گنبدی این ساختمان شیشه ای و بر اسکلتی فولادی قرار دارد.در این ساختمان عظیم، بناهای تجاری متعدد،تعدادی هتل، یک پارک آبی به نام جزیره بهشتی و یک ساحل مصنوعی قرار دارد.

سیام پاراگون

سیام پاراگون
سیام پاراگون

مرکز خرید سیام پاراگون با ابعادی گسترده، از مراکز خرید مشهور و پرطرفدار بانکوک به‌شمار می‌رود و میزبان برندهای بین‌المللی مد، فروشگاه‌های جدیدترین محصولات فناوری، بزرگ‌ترین آکواریوم جنوب شرق آسیا و مجموعه‌ی بزرگ و منحصربه‌فردی از غذاخوری‌های بین‌المللی است. این مرکز که روبروی ایستگاه اسکای‌ترین سیام قرار دارد، شامل بیش از ۲۵۰ فروشگاه لوکس می‌شود. اگر به‌دنبال محصولات و کالاهای خاص و لوکس هستید، این مرکز بهترین مکان برای خرید است.

مرکز خرید سانوی پیرامید

مرکز خرید سانوی پیرامید
مرکز خرید سانوی پیرامید

مرکز خرید سانوی پیرامید در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد و تنها مرکز خرید مالزی است که پیست اسکیت روی یخ دارد. این مجموعه یکی از مجلل‌ترین مراکز تجاری مالزی به‌شمار می‌رود و در ورودی آن تندیسی بزرگ از ابوالهول به‌ چشم می‌خورد. مجموعه‌ی اصلی نیز به شکل یک هرم بزرگ طراحی شده است و نمای بیرونی آن را با تندیس‌هایی از فراعنه‌ی مصر تزیین کرده‌اند. علاوه بر فروشگاه‌های مستقل، چندین دپارتمان استور زنجیره‌ای در این مجموعه جای گرفته‌اند.

مرکز خرید لوته دپارتمنت استور

مرکز خرید لوته دپارتمنت استور
مرکز خرید لوته دپارتمنت استور

مرکز خرید لوته دپارتمنت استور در منطقه‌ تجاری میونگ دانگ، در سئول قرار دارد. در لوته می‌توانید با قیمتی مناسب، محصولات برندهای معتبر کره‌ای را تهیه کنید و علاوه بر خرید، از تماشای گالری هنری مجموعه نیز لذت ببرید. همچنین در فودکورت می‌توانید از مجموعه‌ متنوعی از غذاهای بین‌المللی و محلی نوش جان کنید. از مزایای جالب این مرکز خرید، تحویل در فرودگاه است که کار حمل و نقل را برای شما آسان‌تر می‌کند.

مرکز خرید آبروک مال

مرکز خرید آبروک مال
مرکز خرید آبروک مال

مرکز خرید آبروک مال غول با هزاران مغازه در نزدیکی فرودگاه بین المللی بزرگترین فرشگاه پاناما سیتی می باشد. فروشگاه، پوشاک، لوازم جانبی، جواهرات، فن آوری، هنر و صنایع دستی و ... برای فروش وجود دارد. این مرکز خرید دارای، 34 رستوران ، مجموعه ای از سینما، سالن های بولینگ و سالن بزرگی از وسایل بازی می باشد. در کل طراحی معماری های دیدنی، جذاب و رنگارنگی دارد.

مرکز خرید مال تامان انگرک

مرکز خرید مال تامان انگرک
مرکز خرید مال تامان انگرک 

مال تامان انگرک با مساحت ۳۶۰ هزار متر مربع و با بیش از ۵۰۰ واحد تجاری در ۷ طبقه، بزرگ‌ترین مرکز خرید جاکارتا و اندونزی است. این مرکز خرید که با ۸ برج احاطه شده، جایی است که بزرگ‌ترین محیط سرپوشیده اسکی روی یخ و همچنین ۱۰ نمایشگاه و مکان‌های مخصوص برگزاری کنسرت و دیگر اتفاقات مهم در آن قرار دارد. همچنین این مرکز خرید رکورد داشتن بزرگ‌ترین صفحه نمایش ال. ای. دی دنیا را از آن خود کرده است.

مرکز خرید اونیوز

مرکز خرید اونیوز
مرکز خرید اونیوز

مرکز خرید اونیوز که به دلیل طراحی خارجی منحصر به فرد خود به تصویر کشیدن تپه‌های شنی صحرای عربستان شهرت دارد، در سال 2007 با مساحت 1.5 میلیون متر مربع افتتاح شد و به بزرگترین و معروف‌ترین نقطه خرید کشور تبدیل شد. این مرکز خرید الهام گرفته از مراکز خرید در خیابان‌های معروف و بزرگی مانند شانزه لیزه پاریس و رودئو درایو (Rodeo Drive) لس آنجلس است.

مرکز خرید وست ادمونتون

مرکز خرید وست ادمونتون
مرکز خرید وست ادمونتون

مرکز خرید وست ادمونتون بزرگ‌ترین مرکز خرید در آمریکای شمالی محسوب می‌شود و در ادمونتون، استان آلبرتا، کشور کانادا قرار دارد. وست ادمونتون در سال ۱۹۵۹، توسط خانواده قرمزیان افتتاح شد و تا سال ۲۰۰۴ بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان به‌شمار می‌رفت. مساحت این مرکز خرید معادل ۴۹۰ هزار متر مربع است و شامل ۸۰۰ فروشگاه، ۲ هتل و بیش از ۱۰۰ غذاخوری می‌شود. همچنین وست ادمونتون مال دارای ۹ جاذبه گردشگری است که از آن جمله می‌توان به گلکسی لند، پارک آبی ورلد و قصر یخی میفیلد تویوتا اشاره کرد.

دبی مال

دبی مال
دبی مال

دبی مال یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دبی است که سالانه حدود ۸۰ میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان دارد. این مرکز خرید که در سال ۲۰۰۸ در مجاورت برج خلیفه افتتاح شد، جزو بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان از نظر وسعت به حساب می‌آید. دبی مال علاوه بر ۱,۲۰۰ مغازه خرده‌فروشی، دو فروشگاه بزرگ، بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه، یک هتل مجلل و سالن‌های مدرن و مجهز سینما را در خود جای داده است. از جاذبه‌های گردشگری دبی مال باید به آکواریوم دبی، پیست اسکیت روی یخ، دبی دینو، آبشار دبی مال و... اشاره کرد.

نظر خود را درباره «بزرگترین مراکز خرید دنیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بزرگترین مراکز خرید دنیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.