زمان مطالعه: 4 دقیقه
11 اکتبر، روز جهانی مبارزه با درد

11 اکتبر، روز جهانی مبارزه با درد

یازدهم اکتبر برابر با روز جهانی «مبارزه با درد» که این روز بهانه خوبیست تا ضمن جلب توجه جهانیان به این مسئله، با روش‌های طبیعی تسکینِ درد آشنا شویم.

مسکن‌های طبیعی می‌توانند گزینه مناسبی برای کاهش وابستگی به داروهای مسکن شیمیایی باشند. اگرچه شاید همه این شیوه‌های طبیعی روی تمام افراد مفید و کارآمد نباشند اما به امتحان کردن آن می‌ارزد. ما هم امیدواریم بالاخره یکی از این شیوه‌های طبیعی و بی ضرر برای شما مفید واقع شوند.

در این گزارش به نقل از «انستیتو درمان طبیعی» و پایگاه اینترنتی «اسپاین هلث»، برخی شیوه‌های طبیعی موثر و بدون نیاز به دارو را برای تسکین و کاهش درد به شما معرفی می‌کنیم:

اندورفین خود را آزاد کنید.

هورمون اندورفین یک مسکن طبیعی است که توسط بدن ترشح می‌شود و قدرت اثربخشی آن می‌تواند به اندازه بسیاری از مسکن‌های دارویی باشد. این هورمون، سیگنال‌های درد را در راه رسیدن به مغز مسدود می‌کند. هورمون‌ اندورفین همچنین اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد. این عوامل معمولا به دنبال دردهای مزمن رخ داده یا تشدید می‌شوند. هر گونه فعالیتی که پمپاژ خون شما را در یک دوره معین و ثابت افزایش دهد، سبب آزاد شدن مسکن اندورفین به داخل سیستم گردش خون می‌شود.

حرارت درمانی کنید.

گرم کردن عضوی که درد می‌کند می‌تواند در کاهش درد مفید باشد. برای این منظور می‌توانید از یک بطری محتوی آب گرم، ژل‌های مخصوصی که در مایکروفر گرم می‌شوند،‌ تشکچه‌های برقی، کیسه آب گرم و حتی حمام آبگرم استفاده کنید. گرما درمانی از دو جنبه مفید است. گرما از طرفی سبب افزایش اکسیژن رسانی و مواد مغذی به بافت‌های آسیب دیده می‌شود و از طرف دیگر سیگنال‌های درد را در راه رسیدن به مغز متوقف می‌کند. اعتقاد بر این است که پیچیدن باندهای گرم کننده به دور عضو، بهترین شیوه گرمادرمانی است زیرا با اینکار دمای کمتر اما ماندگارتر ایجاد می کند و برای مدت چندین ساعت عضو موردنظر را گرم نگه‌ می‌دارد. خوبی استفاده از باند‌های گرم‌کننده این‌ است که می‌توانید این باندها را همیشه و همه جا زیر لباس خود استفاده کنید.

سرما درمانی کنید.

سرما درمانی نیز یکی از شیوه‌های مفید تسکین درد است. کمردردها عمدتا بر اثر برخی التهابات رخ می‌دهند که یخ بهترین راه حل طبیعی برای کاهش این درد به حساب می‌آید. یخ همچنین به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی، با کاهش پالس‌های عصبی و قطع سیگنال‌های درد در ناحیه موردنظر از شدت درد می‌کاهد.

با قدم زدن در فضای آزاد درد خود را کاهش دهید.

قرارگیری در معرض نور خورشید به مدت 10 الی 15 دقیقه به بدن کمک می‌کند تا «ویتامین D» تولید کند. نتایج مطالعات دانشگاه بوستون نشان می‌دهد افرادی که روزانه 400 تا 800 واحد بین المللی ویتامین D دریافت می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند. ویتامین D همچنین با کمک به جذب کلسیم مورد نیاز برای رشد و ترمیم استخوان به کاهش درد کمک می‌کند.

با تجسم یک فضای رویایی دردتان را تسکین دهید.

جهت دادن به خیالات و تصورات به شما امکان می‌دهد تا تلقین‌های درمانی را که برایتان مفیدند درک کرده و در ذهنتان نهادینه کنید. در مطالعه‌ای که روی 28 زن مبتلا به التهاب مفاصل انجام شد، نیمی از آنها روزانه دو بار به مدت 10 الی 15 دقیقه به یک متن صوتی که به آنها شیوه‌های آرامش عضلانی را آموزش می‌داد، گوش دادند که در نهایت درد مفصلی در آنها به طور میانگین 18 درصد کاهش و توانایی حرکتی آنها نیز 13 درصد بهبود یافت.

تفکرات ناخودآگاهی خود را تغییر دهید.

تکنیک‌هایی نظیر هیپنوتراپی ضمن دربرگیری ضمیر نیمه خودآگاه، تفکرات باطنی شما را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب دیدگاه شما نسبت به درد تغییر می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند تا روند درمانی سریع‌تر و بهتری را طی کنید. بدن انسان به طور طبیعی توانایی نامحدودی در درمان درد دارد و هیپنوتراپی یکی از شیوه‌هایی است که برای بسیاری از افراد مفید بوده است.

روزی دو بار مراقبه (مدیتیشن) کنید.

مراقبه یا مدیتیشن انواع بسیار متنوعی دارد که برخی از آنها پیچیده و برخی نیز بسیار ساده هستند. این مراقبه می‌تواند یافتن یک صوت یا نوای مورد علاقه مانند صدای آب و لذت بردن از آن باشد. کافیست چشم خود را ببندید، دراز بکشید یا راحت بنشینید و صدایی را که می‌شنوید در ذهن خود تکرار کنید. این کار را روزانه با چند دقیقه شروع کنید و رفته رفته مدت زمان آن را به 30 دقیقه افزایش دهید. در پایان، حس طراوت خواهید داشت و در کل درد بسیار کمتری حس خواهید کرد.

از طب سوزنی استفاده کنید.

هنوز فرآیند تکنیک درمانی طب سوزنی چینی به روشنی مشخص نیست اما تجربه ثابت کرده که این شیوه درمانی، برخی دردهای مزمن نظیر کمردرد را بهبود داده است.

به اندازه کافی و مناسب بخوابید.

خوابیدن کافی برای درمان درد و افزایش قدرت درمان بسیار حیاتی است. پس استفاده از شیوه‌هایی که به افزایش خواب کمک می‌کنند ضروریست. یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن خواب کافی انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی است که این کار با خسته کردن بدن باعث عمیق شدن و طولانی تر شدن خواب می‌شود. مدیتیشن، مراقبه و سایر تکنیک‌های آرامش روانی کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید. گرچه نباید از قدرت فوق العاده چرت زدن نیز غافل شوید.

از معجزه ماساژ در درمان درد بهره‌مند شوید.

یک ماساژ باکیفیت و با روش‌های درمانی، جریان خونی که به تغذیه و درمان اعضای بدن کمک می‌کند را افزایش می‌دهد. ماساژ همچنین سبب آزاد شدن اندورفین می‌شود که پیش‌تر راجع به خواص معجزه آسای آن گفتیم.

از مسکن‌های خوراکیِ طبیعی غافل نشوید.

زنجبیل: قدمت استفاده درمانی از زنجبیل به قرن نهم میلادی باز می‌گردد. امروزه در بسیاری از کشورها از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از سرماخوردگی گرفته تا سرطان استفاده می‌کنند. این گیاه ظرفیت ضدالتهابی بسیار بالایی دارد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد زنجبیل دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد. اما باید مراقبت باشید و در مصرف زنجبیل تازه زیاده روی نکنید چرا که بسیاری از افراد به خوردن آن حساسیت بالایی دارند. برای اینکه دچار مشکل سوء هاضمه نشوید سعی کنید از مقدار کم شروع کنید.

روغن کریل: تقریبا همه ما از فواید روغن ماهی باخبر هستیم. اما بد نیست بدانید روغن کریل برای دریافت اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 از روغن ماهی بسیار مفیدتر است. از آنجا که این روغن حاوی لیپوزوم است، اسیدهای چرب را مستقیما وارد سلول‌های بدن می‌کند. این مسئله مهمترین عاملی است که به سرعت اثر استفاده از مکمل‌های روغن ماهی را احساس می‌کنید.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف روزانه 300 میلی گرم روغن کریل طی تنها چند روز التهاب‌ها را 20 درصد کاهش می‌دهد.

کاپسایسین: همان ماده‌ای است که باعث تندی فلفل می‌شود، این ماده بدترین دردهای مفصلی را نیز آرام می‌کند. در مطالعه‌ای که روی افراد مبتلا به التهاب مفاصل انجام شد، تنها طی دو هفته مصرف «کاپسایسین»، شدت درد به میزان 80 درصد در آن‌ها کاهش یافت.

نظر خود را درباره «11 اکتبر، روز جهانی مبارزه با درد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 11 اکتبر، روز جهانی مبارزه با درد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.