زمان مطالعه: 3 دقیقه
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

20 آبان مصادف با 11 نوامبر روز جهانی اوریگامی می‌باشد. نام دیگر اوریگامی هنر کاغذ و تا می‌باشد

اوریگامی یک کاردستی ژاپنی می‌باشد که در چند ده‌ی اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده استو اوریگامی هنر کاغذ و تا نام دارد. برای روز اوریگامی جشنی برگزار می‌کنند. در روز جشن اوریگامی با تکه‌های کاغذ اشکال مختلفی می‌سازند. ساخت این اوریگامی ها در ژاپن یک سنت دیرینه است.

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

کلمه «اوریگامی» از دو کلمه ژاپنی «اوری» به معنای تا زدن و «کامی» به معنای کاغذ ساخته شده است. ازاصول اولیه ساخت اوریگامی آن است که همه اشکال باید بدون چسب و برش کاغذ ساخته شوند و فقط باید از یک تکه کاغذ برای ساخت شکل مورد نظر استفاده کرد. به طور کلی، اوریگامی هنر خلق اشکال بدون استفاده از قیچی و چسب است. امروزه، اوریگامی به عنوان نشانه ای از امید مورد استفاده قرار می گیرد.

مدارک حاکی از آن است که هنر اوریگامی از قرن 6 در ژاپن وجود داشته است. اواخر قرن 17، این هنر به یک جریان اصلی در جامعه ژاپن تبدیل شد. سپس اوریگامی با اهداف تزئینی و تشریفاتی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن این هنر در سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار شد. قدیمی ترین کتاب در مورد اوریگامی در سال 1797با نام«Hiden Senbazuru Orikata» منتشر شده است که به معنای «راز ساخت هزار مرغ ماهیخوار» است.

روز جهانی اوریگامی

روز جهانی اوریگامی هرساله در روز 11 نوامبر مصادف با 20 آبان ماه جشن گرفته می شود.  این روز برای پاسداشت این هنر باستانی ژاپن که اشکال پیچیده و عجیب را ازمیان یک کاغذ مربعی و تنها با تا زدن خلق می کند به وجود آمده است. منشاء و بنیان گذار این روز هنوز ناشناخته است. روز جهانی اوریگامی فرصتی است تا هنر تا کردن کاغذ را بیاموزید و با کاغذ، دستمال کاغذی، اسکناس و پارچه اشکالی زیبا خلق کنید.

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

بهترین روش برای برگزاری جشن این روز، درست کردن اشکال پیچیده و عجیب با تکه های کاغذ مربعی است. اگر انجام اوریگامی را بلد هستید، این روز فرصت مناسبی است برای یاد گرفتن تکنیک های جدید اوریگامی واگر تا به حال اوریگامی نساختید، فرصت فوق العاده ای است تا این هنر را یاد بگیرید. پیشنهاد می کنیم این کار را با ساخت اوریگامی دُرنا شروع کنید؛ زیرا این اوریگامی یکی از شناخته شده ترین و ساده تریین اوریگامی های موجود است در سراسر دنیا است.

همچنین می توانید نظرتان در مورد اوریگامی یا عکس اوریگامی هایی که ساخته اید را با هشتگ روز جهانی اوریگامی(#worldorigamyday) در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

حقایق جالب دربارۀ اوریگامی

سنبازورو یا زنبازورو (Senbazuru)، نام هزار دُرنای اوریگامی است که به طناب آویخته شده. ساخت این دُرناها یک سنت دیرینه ژاپنی است.

برای ساخت سانزبورو باید 25 طناب آماده کرد و از هر کدام از این طناب ها 40 دُرنا کاغذی آویخت. برای ساخت این تعداد مرغ ماهیخوار به 1000 ورقه کاغذ نیاز دارید.

دُرنا پرنده ای با پاها و گردنی بلند است. این پرنده به خاطر زیبایی و رقصی که برای جفتگیری دارد معروف است. این پرنده ها زیبا دراسطوره بسیاری از فرهنگ ها نقش مهمی دارد. در اسطوره شناسی ژاپنی، دُرنا که با نام «تانچو» خوانده می شود حیوانی اسطوره ای و مقدس است. برای ژاپنی ها دُرنا «پرنده سعادت» محسوب می شود و دیدن دو دُرنا در یک زمان خوش شانسی به شمار می رود.

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

ژاپنی ها بر این باور هستند که دُرناها هزاران سال زنده می مانند. افسانه های زیادی با این باور در ژاپن وجود دارد. این پرنده جایگاه ویژه ایدر هنر ژاپنی هم دارد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا ژاپنی ها سانزبورو می سازند؟ افسانه ای وجود دارد که طبق آن گفته می شود با ساختن هزار دُرنای کاغذی یکی از آرزوهایتان را برآورده می شود. این آرزو می تواند زندگی طولانی یا رفع بیماری و ناراحتی باشد.

سانزبورو، یک هدیه سنتی ازدواج هم محسوب می شود و به نوعی آرزویی برای هزاران سال خوشبختی و کامیابی برای زوج جوان است. بسیاری از افراد سانزبورو را به کودکان تازه متولد شده هم هدیه می دهند.

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

سانزبورو به بخشی از ادبیات جهان هم تبدیل شده است. بسیاری از شما حتما کتاب «ساداکو و هزار دُرنای کاغذی» اثر النور کوئر (Eleanor Coerr) نویسنده کانادایی که در سال 1977 چاپ شده است را خوانده اید. این کتاب بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است.

ساداکو ساساکی (1943-1955) دختری ژاپنی بود که به دلیل اشعه بمب های اتمی هیروشیما در سال 1945 به سرطان خون مبتلا شده بود.

بهترین دوست او چیهوکو هاماموتو (Chihuko Hamamoto ) اغلب به عیادت او می رفت. او ساداکو را تشویق کرد که هزار دُرنای کاغذی بسازد. بر اساس نوشته های کتاب « ساداکو و هزار دُرنای کاغذی»، ساداکو قبل از مرگش 644 درنای کاغذی ساخت . بقیه دُرناها را دوست ساداکو ساخت و ساداکو با 1000 دُرنای کاغذی در تابستان سال 1955 به خاک سپرده شد.

11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی
11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی

مجسمه ساداکو در حالی که یک دُرنای طلایی را در دست دارد در پارک صلح هیروشیما در سال 1958 نصب شد. این مجسمه تنها متعلق به ساداکو نیست بلکه متعلق به تمام کودکانی است که در اثر بمب های اتمی جان خود را از دست داده اند.

 اوریگامی هنری است که در سراسر جهان گسترده شده است. به دلیل گستردگی و زیبایی اشکال به وجود آمده با این هنر، روزی را در جهان به اوریگامی اختصاص داده اند. این هنر گذشته ای طولانی در فرهنگ و اسطوره ژاپنی دارد و شما می توانید به راحتی آن را یاد گرفته و خودتان اَشکالی دوست داشتنی و متفاوت خلق کنید.

نظر خود را درباره «11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 11 نوامبر؛ روز جهانی اوریگامی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.