زمان مطالعه: 1 دقیقه
18 آوریل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

18 آوریل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

18 آوریل روز بزرگداشت بناها و محوطه‌های تاریخی در جهان است. هدف از این روز یادآوری اهمیت بناهای تاریخی و لزوم حفظ و نگهداری آن ها برای نسل های آینده می باشد.
 

روز 18 آوریل مصادف با 29 فروردین به‌عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ICOMOS) نام‌گذاری شده است. شورای جهانی ایکوموس در سال 1965 در ورشو شکل گرفت. مقر این تشکیلات در پاریس واقع است و با بیش از 100 کمیته ملی و 20  کمیته علمی در سطح جهان فعالیت می‌کند.
آسمونی: شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها، معروف به ایکوموس طی پیشنهادی که در سال 1982 به یونسکو ارائه داد، 18 آوریل از سوی یونسکو به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اعلام شد.

ایکوموس هر سال موضوعی را به این مناسبت اعلام می‌کند. ارتباط میان این موضوع جهانی و واقعیت‌های محلی و یا ملی این امکان را فراهم می آورد تا اعضای بین‌المللی و کمیته‌های ملی ایکوموس با برگزاری فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و یا رویدادهای دیگر موجبات بالا بردن آگاهی در مورد این موضوع میراث فرهنگی در میان مردم، صاحبان میراث فرهنگی و یا مقامات دولتی را فراهم آورند.

علت این نامگذاری افزودن بر آگاهی مردم در مورد اهمیت میراث جهانی و لزوم حفظ و نگهداری آنها است.ایکوموس هر ساله هدفی را در قالب عنوان یا شعار برجسته می‌کند و 18 آوریل را گرامی می‌دارد.

از جمله کمیته‌های علمی بین‌المللی ایکوموس، کمیته تخصصی بین‌المللی جهانگردی فرهنگی، باغ‌ها و محوطه‌های تاریخی، مرمت سنگ، مرمت چوب، شهر‌های تاریخی، معماری خشتی و میراث فرهنگی زیر آب است.

از سال 1983 به بعد هر ساله به پیشنهاد ایکوموس یا شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها و تأیید یونسکو 18 آوریل را به عنوان روز جهانی بناها و محوطه ها  نکو می‌دارند.

این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آنها را فراهم می‌آورد، و همچنین به منظور جلب توجه نسبت به آسیب پذیری آنها است.

نظر خود را درباره «18 آوریل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 18 آوریل؛ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.