14 نوامبر، روز جهانی دیابت است.

تاریخچه

فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال 1991 و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهان ثبت گردید. روز جهانی دیابت، بزرگترین کمپین اطلاع‌رسانی در مورد دیابت است که هر ساله با محوریت مشخص و با شعاری که فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌کند، در بیش از 160 کشور دنیا برگزار می‌گردد.

روز جهانی دیابت - world diabetes day
روز جهانی دیابت - world diabetes day

اهداف اصلی که این کمپین دنبال می‌کند عبارتند از:

اطلاع‌رسانی گسترده به جوامع، سیاستمداران و ذینفعان در سراسر دنیا برای توجه ویژه به دیابت

اطلاع‌رسانی گسترده از فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت و نقشی که این نهاد در جهت ارتقای آگاهی دنیا ایفا می‌کند

محوریت

برنامه‌ها، شعارها و پیام‌های آموزشی روز جهانی دیابت هر ساله با توجه به حساس‌ترین موضوع بهداشتی مرتبط با دیابت، توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌گردند. وزارت بهداشت ج.ا.ا و نهادهای دیابت در ایران نیز در راستای شعار اعلام شده، هر ساله شعار فارسی و محورهای روز جهانی دیابت را برای برنامه‌های بومی تدوین می‌نمایند.

شعارهای روز جهانی دیابت در 7 سال اخیر عبارتند از:

سال 2013: از آینده محافظت کنیم: آموزش دیابت و پیشگیری از دیابت

سال 2014: تغذیه سالم با صبحانه آغاز می‌شود

سال 2015: تغذیه سالم

سال 2016: چشم‌ها به دیابت

سال 2017: زنان و دیابت: آینده سالم حق ماست

سال 2018: دیابت نگرانی هر خانواده

سال 2019: دیابت و خانواده

حلقه آبی دیابت

حلقه آبی رنگ دیابت در سال 2007 و پس از تأیید سازمان ملل متحد به عنوان نماد رسمی دیابت انتخاب گردید تا نشان واحدی برای افزایش آگاهی دنیا در مورد اپیدمی دیابت باشد.

روز جهانی دیابت در ایران

به ابتکار وزارت بهداشت ج.ا. ا و در راستای ارتقای آگاهی عمومی و توجه به معضل دیابت، از سال 1392 هر ساله یک هفته از آبان ماه به نام هفته ملی دیابت نامگذاری شده و فعالیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی، انجمن‌های دیابت سراسر کشور و شرکت‌های دارویی مرتبط در سطح کشور برگزار می‌گردد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «14 نوامبر، روز جهانی دیابت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 14 نوامبر، روز جهانی دیابت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.