زمان مطالعه: 13 دقیقه
بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

برخی افراد از فضای سایبری برای نقشه‌های مشکوک و غیر قابل اعتمادشان استفاده می‌کنند و افراد، شرکت‌ها،...

برخی افراد از فضای سایبری برای نقشه‌های مشکوک و غیر قابل اعتمادشان استفاده می‌کنند و افراد، شرکت‌ها، بانک‌ها، و حتی نهادهای نظامی و دولتیِ از همه جا بی خبر را هدف قرار می‌دهند. در این بخش آسمونی به معرفی بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان می پردازیم.

بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان
بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان



بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

قبل از اینکه بزرگ ترین حمله سایبری در تمام طول تاریخ را بشناسیم باید بگوییم که فضای سایبری جامعه در حال رشدی است که در آن، همه می‌توانند فارغ از زمان و مکان، به یکدیگر دسترسی داشته باشند. این فضا به روش جدیدی در زندگی تبدیل شده است، ولی پیامدهای منفی نیز به همراه دارد. در این بخش آسمونی به 25 بزرگ ترین حمله سایبری اشاره می‌کنیم که به عنوان عملیات تروریستی سایبری در ابعاد بزرگ شروع شدند و کل مردم و دولت کشورها را تحت تاثیر قرار دادند.

25. بدافزار شعله (Flame) یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

شعله که با نام‌های اسکای‌وایپر و فلیمر نیز شناخته می‌شود، بدافزار رایانه‌ای پیچیده‌ای است که در 2012 کشف شد، و به عنوان ویروسی برای حمله به سامانه‌های رایانه‌ای تحت سامانه‌ی عامل مایکروسافت ویندوز در کشورهای خاور میانه استفاده شد. این بدافزار که توسط هکرها و به نیت جاسوسی استفاده شد، سایر دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی داخلی (LAN) یا متصل به USB آلوده را در بیش از 1000 دستگاه متعلق به افراد شخصی، نهادهای آموزشی، و سازمان‌های دولتی آلوده کرد. این بدافزار هم‌چنین فایل‌های صوتی نظیر مکالمات اسکایپ را ضبط می‌کرد و کنترل صفحه کلید (کیبورد)، اسکرین‌شات و ترافیک شبکه را در دست می‌گرفت. این بدافزار در 28 می 2012 توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای ایران (ماهر)، آزمایشگاه کریسیس (CrySys)، و آزمایشگاه کاسپرسکی کشف شد.

24. حملات سایبری جولای 2009 یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

مجموعه‌ای از حملات هماهنگ علیه دولت مرکزی، وب‌سایت‌های مالی و آژانس‌های خبری دو کشور ایالات متحده و کره‌ی جنوبی، که درگیر فعال‌سازی بات‌نت بودند، کنترل تعدادی رایانه را در دست گرفتند و باعث ‌شدند سرورها به دلیل سیل ترافیکی که به حمله‌ی محروم‌سازی از سرویس مشهور هستند، بیش از اندازه پر شوند. تعداد این رایانه‌ها بسته به منابع متفاوت بود و شامل 50،000 رایانه در مدیریت امداد فناوری امنیتی سیمنتک، 20،000 رایانه از سرویس اطلاعات ملی کره‌ی جنوبی، و بیش از 166،000 رایانه از پژوهشگران امنیت رایانه‌ی ویتنام بودند؛ این سه کشور در حال تحلیل دو سروری بودند که توسط مهاجمان مورد حمله قرار گرفته بود.

23. هک دولت کانادا یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

دولت کانادا در منابع خبری اعلام کرد که در فوریه‌ی 2011، از جانب هکرهای خارجی با آدرس‌های IP چینی مورد حمله سایبری قرار گرفت. این هکرها توانستند به سه اداره‌ی دولتی کانادا نفوذ کنند و اطلاعات طبقه‌بندی شده را به طرف خودشان انتقال دهند. کانادا در نهایت به منظور توقف انتقال اطلاعات به سمت کشور چین، دسترسی این سه اداره را به اینترنت متوقف کرد.

22. پِی‌پَل یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

پی‌پل در دسامبر 2010، پس از آن‌که برای همیشه حساب مورد استفاده‌ی ویکی‌لیکس برای افزایش بودجه‌اش را به دلیل تخلف از سیاست استفاده‌ی مناسب از اطلاعات محدود کرد، قربانی یک حمله سایبری شد. با وجود این، این تصمیم نه تنها باعث تحریم از جانب کاربران نشد، بلکه هم‌چنین باعث شد هکرها به حرکت خود ادامه دهند.

21. پروژه‌ی چنولوژی یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

پروژه‌ی چنولوژی بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی علیه کلیسای ساینتولوژی بود که توسط گروهی موسوم به ناشناس هدایت می‌شد؛ گروه ناشناس یا آنانیموس، گروهی بدون رهبر است که اعضای آن هکرهای اینترنتی هستند و از سایت 4چن ایجاد شده است. پروژه‌ی چنولوژی در پاسخ به تلاش کلیسا برای حذف برخی قسمت‌های مصاحبه‌ی پر سر و صدای تام کروز، از اعضای برجسته‌ی این کلیسا، در اینترنت، در ژانویه‌ی 2008، آغاز شد. این پروژه در 21 ژانویه‌ی 2008 با فیلمی در یوتیوب با عنوان “‌پیامی به ساینتولوژی‌”‌ آغاز شد و با حملات محروم سازی از سرویس (DDoS)، مزاحمت‌های تلفنی، فکس‌های سیاه، و سایر روش‌ها ادامه یافت؛ دلیل این کار گروه ناشناس نیز سانسور اینترنتی بود که ساینتولوژی مرتکب شده بود.

20. 4چن (4chan) یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

4چن وب‌سایت انگلیسی‌زبانی مبتنی بر تصاویر است که برای ارسال عکس و مباحثی در زمینه‌ی مانگا و پویانمایی‌های ژاپنی استفاده می‌شود؛ این وب‌سایت در اول اکتبر 2003 توسط دانش‌آموز 15 ساله‌ی نیویورکی به نام کریستوفر پول راه‌اندازی شد. از آن‌جا کاربران این وب‌سایت می‌توانند مطالب را به صورت ناشناس ارسال کنند،‌ متخصصان معتقدند آن‌ها بیش‌ترین اقدامات گروهی را در تاریخ اینترنت انجام داده‌اند. یکی از قربانیان آن‌ها هال ترنر، مجری رادیو، بود که برنامه‌ی رادیویی‌اش از دسامبر 2006 تا 2007 مورد حملات محروم‌سازی از سرویس (DDoS) و مزاحمت‌های تلفنی قرار گرفت. یک سال بعد، حساب شخصی ایمیل یاهوی سارا پیلین، نامزد جمهوری خواه معاونت رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2008 ایالات متحده، توسط یکی از کاربران 4چن هک شد؛ در پی این اتفاق، وی به خاطر استفاده‌ از حساب ایمیل شخصی برای امور دولتی مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

19. هندوستان یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

علی‌رغم این‌که هندوستان از جهت فناوری اطلاعات و قدرت نرم‌افزاری شهرت زیادی در دنیا دارد، طبق گزارش‌ها، در 2011 تعداد 13،301 بار در این کشور نقض امنیت سایبری گزارش شده است. با وجود این، بزرگ‌ترین حمله سایبری که این کشور با آن مواجه شد، در 12 جولای 2012 اتفاق افتاد که در آن، هکرها به حساب‌های ایمیل 12،000 نفر نفوذ کردند؛ در میان این قربانیان افرادی نظیر مسئولان رده بالای سازمان توسعه‌ و پژوهش دفاعی، پلیس مرزی هند و تبت، وزارت کشور، و وزارت امور خارجه‌ی هند به چشم می‌خوردند.

18. استاکس نت یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در ژوئن 2010، تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران هدف حملات سایبری قرار گرفت و به یک کرم سایبری به نام استاکس نت آلوده شد؛ گفته می‌شود این حمله سایبری حاصل تلاش مشترک اسرائیل و ایالات متحده بوده است؛ با این حال، هیچ یک از این دولت‌ها مسئولیت آغاز این حملات را بر عهده نگرفتند. این کرم با گسترش به فراتر از تاسیسات اتمی و آلوده کردن بیش از 60،000 رایانه، باعث نابودی 1000 سانتریفیوژ هسته‌ای و عقب افتادن برنامه‌ی اتمی این کشور برای دست‌کم بیش از دو سال شد. دولت ایران نیز به حملات سایبری به ایالات متحده، اسرائیل، و سایر کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس متهم شد؛ این اتهامات شامل دست داشتن در هک کردن بانک‌های آمریکایی در 2012 نیز بود.

17. اپی اسرائیل (Opi Israel) یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

اُپی اسرائیل، حمله سایبری هماهنگی توسط گروه‌ها و افراد ضد اسرائیل، که شامل حملات محروم‌سازی از سرویس (DDoS) بود که در 7 آوریل 2012، هم‌زمان با روز یادبود هولوکاست، و با هدف حذف نام اسرائیل از اینترنت انجام شد. وب‌سایت‌های مورد هدف این هکرها شامل بخش‌های مالی و کسب و کاری، نهادهای آموزشی، سازمان‌های غیر انتفاعی، روزنامه‌ها، و کسب و کار‌های خصوصی اسرائیلی بودند.

16. عملیات اورورا یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

یاهو نیز از نقطه‌ای داخل کشور چین هدف حملات سایبری قرار گرفت؛ موسوم به “‌عملیات اورورا‌”‌. این عملیات توسط گروهی به نام الدروود، واقع در پکن، هدایت می‌شد؛ این گروه که با ارتش آزادی‌بخش خلق چین در ارتباط است این حملات را با استفاده از تهدیدات پیشرفته و مداومی از اواسط 2009 تا دسامبر همان سال انجام داد. این اطلاعات طی مقاله‌ای در 12 ژانویه‌ی 2010 توسط گوگل افشا شد؛ طبق این مقاله، عملیات اورورا با هدف دستیابی و تغییر کد منبع مخازن، علاوه بر یاهو، شماری از سازمان‌هایی شامل رک‌اسپیس، ژونیپر نتورکس، و ادوبی را هدف قرار داد.

world-cyber-warfare
world-cyber-warfare

15. پروژه‌ی اسپمهوس یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

اسپمهوس سرویس فیلتری است که به عنوان دفع اسپم‌های (هرزنامه‌ها) ایمیل‌های کاربران استفاده می‌شود؛ اسپمهوس، طی حمله سایبری که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های آن تلقی می‌شود، به گونه‌ای مورد حمله قرار گرفت که در آن، صاحبان روتر (رهیاب) پهن‌باند خانگی و کسب و کاری، بی خبر از همه جا، مورد تهدید قرار گرفتند. هزاران بریتانیایی به طور مرتب با استفاده از اسپمهوس تعیین می‌کردند کدام ایمیل‌ها را بپذیرند و کدام‌یک را حذف کنند. در 18 مارس 2013، اسپمهوس شرکت اینترنتی سایبربانکر را در فهرست سیاه خود قرار داد، و بنابراین، سایبربانکر به همراه چند شرکت وب هاستیگ دیگر، به منظور انتقام جویی، هکرهایی را استخدام کردند تا با ایجاد بات‌نت‌هایی، با استفاده از روترهای پهن‌باند و خانگی، سامانه‌ی اسپمهوس را ببندند.

14. سیتی گروپ یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

سیتی گروپ، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های مالی جهان، انگیزه‌ی زیادی را در میان هکرها ایجاد می‌کند تا با سازمان‌دهی حملاتی بتوانند به ثروت عظیم و اطلاعات حساسی که همه روزه در این شرکت جریان دارد، دست پیدا کنند. در 2011، اطلاعات بیش از 200،000 مشتری، از جزییات آدرس و تماس گرفته تا شماره حساب‌های‌شان، در معرض خطر قرار گرفتند و باعث ایجاد زیان 2.7 میلیون دلاری برای این شرکت شدند.

13. سامانه‌های پرداخت هارتلند یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در 2008، پردازنده‌ی پرداخت قابل اعتماد سامانه‌های پرداخت هارتلند نیز در دام آلبرت گونزالس، مشهور به شکارچی، افتاد، و باعث شد این شرکت متحمل بیش از 140 میلیون دلار بهای خسارات وارد آمده به کسب و کارش شود. آلبرت گونزالس متهم به فیشینگ بیش از 100 میلیون کارت اعتباری افراد مختلف است. علاوه بر تمام خسارات وارد آمده به هارتلند، شهرت این شرکت نیز که شعارش “‌بالاترین استانداردها – قابل اعتمادترین تراکنش‌ها‌”‌ بود، لکه‌دار شد. اگرچه، این حمله سایبری آخرین تبه‌کاری آلبرت گونزالس بود، زیرا بعد از این اتفاق، وی مجرم شناخته  و به 20 سال زندان محکوم شد.

12. شرکت برادران هانافورد یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در 2007، سرورهای فروشگاه‌های شرکت برادران هانافورد، خرده‌فروشی مواد غذایی، به مدت چهار ماه دچار نفوذ بدافزاری شد که طی آن، بیش از 4.2 میلیون شماره‌ی کارت‌های نقدی و اعتباری و سایر داده‌‌های حساس این شرکت، توسط گروهی از هکرها ربوده شد. این حمله نیز توسط آلبرت گونزالس طراحی و اجرا شد؛ وی رایانه‌های شرکت‌های دیگری را نیز نظیر تی‌جی‌ایکس، سامانه‌های پرداخت هارتلند، شرکت عمده‌فروشی بی‌جی‌، بارنز اند نوبل، شرکت دی‌اس‌دبلیو، بستون مارکت، و اسپورت اتوریتی هک کرده بود. گنزالس پشت سایت shadowcrew.com (شکارچی) بود که در آن شماره‌ حساب‌های دزدیده شده و اسناد جعلی را برای 4،000 کاربر ثبت شده در این سایت به حراج می‌گذاشت، و هم‌چنین آموزش‌ها و نحوه‌ی استفاده از رمزنگاری بر روی نوار مغناطیسی کارت‌های اعتباری را ارائه می‌کرد – یک فضای مجازی مناسب برای دزدها.

11. عملیات موش سیاه (Operation Shady Rat) یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

عملیات موش سیاه، مجموعه‌ای از حملات سایبری که از اواسط 2006 آغاز شده است و هم‌چنان ادامه دارد، دست‌کم 72 سازمان را در سراسر دنیا مورد حمله قرار داده است؛ سازمان‌هایی از جمله کمیته‌ی بین‌المللی المپیک، سازمان ملل متحد، و هم‌چنین پیمانکاران صنایع دفاعی و کسب و کاری. به نظر می رود این عملیات که توسط دیمیتری آلپرویچ، نایب رئیس بخش پژوهش تهدیدات مک‌آفی در 2011، کشف شد، از جانب جمهوری خلق چین هدایت شده باشد. واژه‌ی RAT (موش) در نام این عملیات از یک سر واژه‌ی رایج در صنعت امنیت با عنوان Remote Access Tool (ابزار دسترسی از راه دور) مشتق می‌شود. این عملیات پیش از حمله سایبری به المپیک تابستانی در 2008 انجام شد.

10. تی‌جی‌ایکس یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

تی‌جی‌ایکس، شرکت خرده‌فروشی واقع در ماساچوست آمریکا و مالک تی‌جی‌ مکس و مارشالز، یکی دیگر از چندین و چند شرکت خرده فروشی است که توسط آلبرت گونزالس و گروهی از هکرهای وب‌سایت شکارچی هک شد. هکرها توانستند اطلاعات 45 میلیون کارت اعتباری و نقدی را به سمت خودشان انتقال دهند، و از آن برای تامین بودجه‌ی خرید بی حد و حساب وسایل الکترونیکی از وال‌مارت استفاده کنند. این نفوذ اطلاعاتی به خسارتی معادل 250 میلیون دلار منجر شد، زیرا گنزالس و دار و دسته‌اش هنگام جستجوی وای‌فای و پیدا کردن نقاط ضعف شبکه‌های بی سیم در طول بزرگراه یواس روت وان در میامی به دنبال سوژه‌های‌شان می‌رفتند.

9. اسون جاشن یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

اسون جاشن، دانشجوی آلمانی که به ساخت کرم‌های نستکی و کرم‌های رایانه‌ای ساسر اعتراف کرد، در 2004، در هجدهمین سالروز تولدش ویروسی را منتشر کرد که بر سراسر جهان تاثیری شگفت‌انگیز گذاشت. با این‌که خسارات حاصل از این حمله‌ی ویروس 500 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، کارشناسان معتقدند این ویروس با از کار انداختن سامانه‌ی رایانه‌ای خطوط هوایی دلتا می‌توانست خسارات بیش‌تری ایجاد کند؛ در اثر خراب شدن سامانه‌ی رایانه‌ای این خط هوایی شمار زیادی از پروازهای بین قاره‌ای لغو شدند. مایکروسافت برای دستگیری اسون جاشن 250،000 دلار جایزه تعیین کرد. وی در نهایت بعد از سه ماه تعقیب و پیگرد دستگیر شد.

8. مایکل کالچه یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

مایکل دیمون کالچه، ساکن منطقه‌ی وست آیلند، در استان کبک کانادا، یک پسر 15 ساله‌ی معمولی بود،‌ ولی در فضای سایبری، وی به “‌پسر مافیایی‌” مشهور شد. مایکل کالچه این شهرت بد را در سال 2000 برای هک کردن شرکت‌هایی با سطح بالایی از امنیت نظیر غول‌های رایانه‌ای دل، یاهو، فیفا، آمازون، ای‌بی، و سی‌ان‌ان به دست آورد؛ تخمین زده می‌شود، این حملات سایبری 1.2 میلیارد دلار خسارت ایجاد کرده باشد؛ به علاوه، وی به 9 مورد از 13 سرور ریشه نیز حمله سایبری انجام داد. با این حال، دادگاه نوجوانان مونترآل وی را فقط به 8 ماه زندان، یک سال عفو مشروط، مقدار کمی جریمه‌ی نقدی و محدود کردن استفاده‌اش از اینترنت محکوم کرد.

7. جاسوسی در سطح ریاست جمهوری یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده در 2008، هکرهای مشکوکی از جانب چین و روسیه به سامانه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی هر دو نامزد، باراک اوباما و جان مک‌کین حمله کردند؛ این رایانه‌ها حاوی ایمیل‌ها و اطلاعات حساسی بودند که در این کمپین‌ها استفاده می‌شدند. اف‌بی‌آی به دلیل نفوذ به این اطلاعات، تمام این رایانه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی را مصادره کرد؛ در این میان، بسیاری امیدوار بودند اف‌بی‌آی تمام چیزهایی را که ممکن است در طول این مبارزات انتخاباتی به دست می‌آورد، سری نگه دارد.

6. سونی یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در 2011، حدود 7 میلیون حساب شبکه‌ی پلی‌استیشن و کاربری آنلاین سونی، شامل اطلاعات کارت‌های اعتباری و نقدی کاربران توسط گروه ناشناسی از هکرها به سرقت رفتند. تخمین زده می‌شود قطع کردن نفوذ هکرها حدود 1 تا 2 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد؛ ولی بدترین بلایی که ممکن است بر سر گیمرهای حرفه‌ای بیاید،‌ این است که در این حمله سایبری ، هکرها توانستند حتی در طول زمانی که شرکت سونی در حال بر طرف کردن مشکل بود، با نام کاربری افراد وارد شبکه شوند؛ این وضعیت 24 روز به طول انجامید.

بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان
بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

5. جنگ سایبری استونی یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

دولت استونی در 27 آوریل 2007 از طرف گروه ناشی (Nashi)، گروه طرفدار کرملین در ترانس‌نیستریا، مورد حمله‌ی تروریستی سایبری قرار گرفت. این حمله‌ که بعد از باران تایتان یکی از بزرگ‌ترین موارد حملات سایبری بود، با استفاده از تعدادی فنون نظیر سیل پینگ و بات‌نت به نفوذ به وب‌سایت‌های کلیدی دولتی و تخریب و بی‌استفاده کردن‌شان پرداخت. روش آن‌ها چنان پیچیده بود که دولت استونی باور داشت هکرها از دولت روسیه کمک گرفته‌اند.

آن‌چه باعث بروز این حملات شد، برای مردم روسیه بسیار حائز اهمیت بود: دلیل این حملات مجسمه‌ی برنزی یک سرباز روسی موسوم به سرباز ناجی، نماد قبر سربازان دوره‌ی شوروی سابق، بود که دولت استونی آن را به مکان دیگری منتقل کرده بود.

4. اپسیلن یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

یکی از پر هزینه‌ترین حملات سایبری در تاریخ، نفوذ به اطلاعات شرکت اپسیلن، بزرگ‌ترین ارائه‌کننده‌ی خدمات بازاریابی و جا به جایی به غول‌های صنعتی جهان نظیر جی‌پی مورگان چیس، بست بای، و سایر شرکت‌های بزرگ، خرده‌فروشان، و شرکت‌های خدماتی مالی بزرگ، بود که در 2011 روی داد و تخمین زده می‌شود خسارتی به میزان 225 میلیون تا 4 میلیارد دلار بر جای گذاشته باشد. اهداف هکرها آدرس‌های ایمیلی بودند که می‌توانستند از آن‌ها جهت فعالیت‌‌های مجرمانه‌شان استفاده کنند؛ و همین مسئله پیامدهای این حمله سایبری را بسیار بزرگ‌تر از میزان تخمینی آن بالا ‌برد.

3. هزار توی مهتاب (Moonlight Maze) یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

هزار توی مهتاب یکی از نخستین نفوذهای عمده‌ی هکرها به سامانه‌های رایانه‌ای آمریکا بود که به صورت تصادفی توسط مسئولان ایالات متحده کشف شد؛ برخی معتقدند این حمله سایبری توسط روسیه انجام شد؛ با وجود این، روس‌ها دخالت‌شان را در این حمله سایبری رد کردند. هکرها در این حمله سایبری نقشه‌ها، طرح‌ها، و سایر پیکربندی‌های ارتش ایالات متحده را از پنتاگون، وزارت انرژی، ناسا،‌ و بسیاری از دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پژوهشی مورد هدف قرار دادند؛ این حملات بی‌وقفه در مارس 1988 کشف شدند، ولی نزدیک به دو سال دیگر نیز ادامه پیدا کردند.

2. باران تایتان یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

شون کارپنتر، در 2004، مجموعه‌ای از ‌حملات سایبری‌ هماهنگ شده‌ای را کشف کرد که به اعتقاد اف‌بی‌آی، توسط گروه‌های تحت حمایت دولت چین ایجاد شده بود. هکرها، در عملیاتی موسوم به باران تایتان، توانستند به شبکه‌های رایانه‌ای بسیاری از نهادهای ایالات متحده نظیر ناسا، لاکهید مارتین، ردستون آرسنال، و آزمایشگاه ملی سندیا نفوذ کنند. باران تایتان، که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری در تاریخ از آن یاد می‌شود، نه تنها اطلاعات نظامی و داده‌های طبقه‌بندی شده را در معرض خطر قرار داد، بلکه هم‌چنین راه سایر هکرها و سازمان‌های جاسوسی را برای نفوذ به این سامانه‌ها هموار کرد، زیرا دستگاه‌های این نهادها را آسیب‌پذیر و ضعیف کرد.

1. بمب منطقی اصلی یکی از بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان

در 1982، در دوران جنگ سرد، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سازمان جاسوسی آمریکا، سیا)‌ راهی پیدا کرد که از طریق آن توانست خط لوله‌ی گاز سیبری را در روسیه بدون استفاده از ساز و کارهای انفجاری سنتی نظیر بمب و موشک منهدم کند. آمریکا با استفاده از بخشی از یک کد در سامانه‌ی رایانه‌ای کنترل کننده‌ی عملیات خط لوله‌ی گازی سیبری باعث انفجار آن شدند؛ آن‌ها نام این کار را “‌بمب منطقی‌“‌ گذاشتند. پیامد این حمله سایبری آن‌چنان بزرگ و مهیب بود که زبانه‌های آتش حتی از فضا نیز مشاهده شدند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بزرگترین حملات و جنگ های سایبری جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.