داستان گل های دیدار افتتاحیه در جام های جهانی

با گلی که بازیکن روسیه در دقیقه 12 دیدار با عربستان سعودی به ثمر رساند، حکایت اولین گل های جام جهانی نیز ادامه پیدا کرد. این اولین باری است که یک بازیکن روس موفق می شود در دیدار افتتاحیه جام جهانی گلزنی کند. با هم مروری داریم بر اولین گلهایی که در جام های جهانی به ثمر رسیده اند.

13 جولای 1930: اولین گل در نخستین جام
وقتی سوت آغاز دیدار دو تیم فرانسه و مکزیک در استادیوم پوسیتوس به صدا در آمد، جام جهانی هم متولد شد. این در حالی بود که در همان زمان دو تیم آمریکا و بلژیک نیز در استادیوم پارک سنترال دیدار خود را آغاز کرده بودند. اولین گلی که در این روز به ثمر رسید، توسط لوسین لورنت فرانسوی در دقیقه 19 بود که زمینه ساز برتری(4-1) قرانسه شد. اندکی بعد از گل لورنت، بارت مک گی آمریکایی، در دقیقه 23 دروزاه بلژیک را باز کرد اما او برای ماندگار شدن در تاریخ جام جهانی، چهار دقیقه دیر گل زده بود!  

27 می 1934: هشت مسابقه افتتاحیه در یک جام!
به گزارش آسمونی ، ایتالیایی ها وقتی کاندیدای میزبانی دومین دوره جام جهانی شدند، وعده دادند که مسابقات را در هشت شهر مختلف برگزار خواهند کرد. به این ترتیب، 16 تیم شرکت کننده در مسابقات 1934، به صورت حذفی و در هشت شهر در حالی مقابل هم قرار گرفتند که تمام رقابت ها همزمان آغاز شد. تنها چهار دقیقه از این رقابت ها گذشته بود که ارنستو بلیس آرژانتینی دروازه سوئد را باز کرد و پس از آن انبوهی گل در دیدارهای مختلف به ثمر رسید. هر چند آرژانتین در برابر سوئد(3-2) شکست خورد اما نام بلیس با همان یک گل جاودانه شد؛ ولو با حذف آرژانتین

16 ژوئن 1954: مربی مشهوری که گل زد
دو تیم فرانسه و یوگسلاوی آغازگر بازی ها جام جهانی پنجم بودند و یک ربع پس از شروع مسابقه، اولین و تنها گل بازی به ثمر رسید. زننده گل، یکی از سه برادر یوگسلاو بود که در آن زمان در فوتبال این کشور می درخشید. بورا میلوتینوویچ زننده اولین گل جام پنجم بعدها به عنوان مربی تیم های مکزیک، کستاریکا، آمریکا، نیجریه و چین نیز حضور در جام جهانی را تجربه کرد.  

12 جولای 1966: گلزنی اسطوره برزیلی در آغاز جام
اولین دیدار افتتاحیه ای که با تساوی بدون گل خاتمه یافت، مسابقه دو تیم انگلستان و اروگوئه در روز 11 جولای 1966 بود. یک روز بعد، تیم برزیل در دومین دیدار جام به مصاف بلغارستان رفت و با ضربه کاشته پله در دقیقه 15 صاحب نخستین گل مسابقه شد. هر چند که این پیروزی برای پله و برزیل خوش یمن نبود و سلسائو نه تنها دو بازی بعدی خود را باخت، بلکه پله هم مصدوم شد و از جام کنار رفت

31 می 1970: دومین تساوی بدون گل در روز آغاز
دو تیم مکزیک و شوروی در اولین روز جام نهم با هم 0-0 مساوی کردند تا سه دیدار روز اول ژوئن، تعیین کننده نخستین گل جام باشد. به گزارش آسمونی ، در این میان دینکو درمندژیف بلغار سریع تر از گلزنان انگلستان و اروگوئه عمل کرد و با گلی که در دقیقه 13 وارد دروازه پرو کرد، نام خود را در جام 1970 جاودانه کرد. هر چند که تیمش در پایان(3-2) از پرو باخت.  

13 ژوئن 1974: گلزن روز آغاز و روز پایان
برزیل جام دهم، تیمی محتاط و دفاعی بود و تسوای 0-0 این تیم با یوگسلاوی چندان عجیب نمی نمود. به این ترتیب در روز 145 ژوئن، مسابقه آلمان میزبان در برابر شیلی تعیین کننده اولین گل جام شد. شوت پل برایتنر در دقیقه 18 تک گل این بازی را به ثمر رساند و وقتی آلمان به فینال این جام رسید، این برایتنر بود که یک بار دیگر برای آلمان گلزنی کرد و زمینه برد(2-1) آلمان در فینال را مهیا کرد.  

اول ژوئن 1978: چهارمین تساوی بدون گل در روز آغاز!
وقتی مسابقه آلمان و لهستان در روز آغاز جام یازدهم بدون گل به پایان رسید، مسوولان فیفا به این نتیجه رسیند که برگزاری تک مسابقه در روز آغاز جام، موجب توجه بیش از حد به مسابقه افتتاحیه می شود. به این ترتیب مقرر شد که از آن پس در روز آغاز هم مثل سایر روزها، دو مسابقه برگزار شود. در هر حال اولین گل جام 1978 به روز دوم جام موکول شد. ساعت 13:45 مسابقه دو تیم فرانسه و ایتالیا آغاز شد و تنها یک دقیقه بعد، برنارد لاکومب فرانسوی گل اول بازی را زد تا سریع ترین گل را در بین اولین گل های جام جهانی به ثمر رسانده باشد.

9 ژوئن 2006: جشنواره گل در روز آغاز جام
از زمانی که دیدارهای افتتاحیه جام جهانی به صورت تک بازی درآمد، مسابقه آلمان و کستاریکا پرگل ترین دیداری بود که در روز نخستین جام برگزار شد. گل دقیقه ششم فیلیپ لام نوید دیداری پرگل را داد و سرانجام مسابقه با نتیجه (4-2) به سود آلمان تمام شد. هر چند که دیگر بازی های این جام، نسبت به سایر ادوار کم گل بودند و نه تنها هیچ مسابقه ای از دیدار افتتاحیه این جام پرگل تر نشد، بلکه فقط یک بار در بازی آرژانتین و صربستان 6 گل از خط دروازه ها عبور کرد و فوتبالدوستان در حسرت گلهای زیاد باقی ماندند.  

2014؛ اولین گل به خودی

به گزارش آسمونی ، گلی که مارسلو مدافع برزیلی در دیدار افتتاحیه جام جهانی وارد دروازه تیم خود کرد، نخستین گلی بود که یک برزیلی در جام جهانی وارد دروازه تیم خود می کرد. ضمن این که مارسلو نخستین بازیکنی شد که اولین گل جام را وارد دروازه خودی کرده است! به هر حال ثبت نخستین گل هر جام، افتخاری است که بسیاری از بزرگان به آن دست نیافته اند اما هر که بدان رسید، در تاریخ جام جهانی جاودانه شد؛ ولو این که بازیکنی بزرگ نبوده باشد و حتی اگر گل به خودی زده باشد!

نظر خود را درباره «داستان گل های دیدار افتتاحیه در جام های جهانی ; گاژینسکی و اولین گل جام 2018» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره داستان گل های دیدار افتتاحیه در جام های جهانی ; گاژینسکی و اولین گل جام 2018 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.