زمان مطالعه: 1 دقیقه
7 آوریل؛ روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ ها

7 آوریل؛ روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ ها

بیش از صد سال قبل دقیقا در 7 آوریل 1906 نشریه طنزی در آذربایجان منتشر شد که هنر و ادبیات شرق را به طور کامل تغییر داد.

7 آوریل ، روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ ها 

 با نگاهی به فضای بسته مملو  از خرافات ، جهل و دیکتاتوری آن روزگار متوجه می شویم تاثیر این نشریه و کارتون هایش در بیداری و حرکت توده های مردم چقدر موثر بوده است. انقلاب هایی در منطقه تحت تاثیر این جریان بوجود آمد که از جمله آنها به انقلاب مشروطیت درشهر تبریز و بعدا در کل  ایران و ترکهای جوان در ترکیه می توان اشاره کرد.

این انقلابها مردم را صاحب رای کرد و استبداد را به زانو در آورد. کارتونهای این نشریه که در آذربایجان و ایران منتشر شد بسیار روشن و قابل فهم درعین حال قدرتمند و زیبا بودند.

به احترام کارتونیستهایی که مورد تکفیر قرار گرفتند مورد تعقیب قرار گرفتند اما رسالت خود را درست انجام دادند این روز را روز کارتون و کارتونیستها نامیده اند. همه ساله از سال 2005 مراسمی در برخی کشورها و شهر ها در این روز برگزار میشود که امیدوارم بیشتر و گسترده تر شود.

تاریخچه روز جهانی کاریکاتور

ریچارد اف. اوتکو، در سال 1895 ، یک بچه طاس کوچک با پیراهن شب زرد را در یک نشریه بزرگ آن زمان به نام نیویورک ورلد، به دنیا معرفی کرد. بسیاری از روزنامه نگاران آن دوران به خود روزنامه با نوعی تحقیر نگاه می‌کردند، اما این کاریکاتور به طرز عجیبی مورد استقبال قرار گرفت.

پس از خلق این شخصیت، انقلابی در نحوه بیان و ارائه داستان‌ها در قطعات هنری شد. در واقع او یک محتوای استاندارد جدید برای روزنامه‌ها در همه جا تولید کرد.

طولانی‌ترین کاریکاتوری که در یک روزنامه در طول تاریخ چاپ شده است مربوط به کاریکاتور بچه‌های کاتزنجامر نام دارد. این کاریکاتور در سال 1897 در روزنامه طنز آمریکن منتشر شد و به دستان سه کاریکاتوریست مختلف کشیده شده است.

رودولف دیرکس کاریکاتوریست اصلی کمیک، یکی از نخستین کسانی بود که به‌طور منظم گفت و گوی میان شخصیت ها در یک کارتون را از طریق بادکنک‌های سخنرانی که در بالای سر شخصیت رسم می شد، نشان داد. بادکنک‌های سخنرانی در اوایل دهه 1900 به‌عنوان شکلی برای ارائه دیالوگ ها رواج پیدا کرد.

طولانی‌ترین نوار کارتونی فردی بیش از 1100 فوت طول دارد و مونس سل وام کاریکاتوریست زن در هندوستان در سال 2019  تولید کرد. این نوار کارتونی بر اساس دوران کودکی مونس و برخی از خاطرات او از روستای خود از طریق شخصیت خیالی او ساخته شده است.

معروف ترین کاریکاتوریست های جهان که با ارائه هنر خود تاثیر زیادی بر هنر کاریکاتور گذاشته اند و این هنر بیشتر از قبل جذاب و مفهومی کرده اند، عبارتند از:

  • آگوستینو کاراچی
  • ویلیام هوگارت بود
  • اونوره دومیه
  • توماس رولندسون
  • جیمز گیلری
  • جورج کرویک شانک
  • دیوید لوین
  • گیرمو موردیلو
نظر خود را درباره «7 آوریل؛ روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 7 آوریل؛ روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.