زمان مطالعه: 2 دقیقه
12 آگوست ، روز جهانی خوشنویسی

12 آگوست ، روز جهانی خوشنویسی

شاید بتوان نقطه شروع تاریخ بشر را زمانی در نظر گرفت که انسان ها راهی برای ثبت اتفاقات پیدا کردند.

اسنادی وجود دارند که قدمت انسان روی این کره خاکی را تا دوازده هزار سال تخمین میزنند. اما آنچه که مسلم است دوره کوتاهی از تمدن که شاید یک سوم قدمت انسان را در برگیرد با سرعت پیشرفت سرسام آوری همراه بوده و انسان ها در این مدت کوتاه توانسته اند به راهی برای دستیابی به کرات دیگر دست پیدا کنند. و این محرک از زمانی آغاز شد که نوشتن به درون انسان ها راه پیدا کرد. اما از همان زمان و موازات با این اختراع عجیب هنری در حال رشد بود. هنری که با زیبایی بخشی به این خطوط خشک و به ظاهر بیجان راه آموختن را هموار می کرد. روز جهانی خوشنویسی فرصتی برای قدر دانی از این هنر است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

روز جهانی خوشنویسی ، قدردانی از هنری کهن

خوشنویسی معمولا به نوشتن متن با روش هایی خاص برای زیبا جلوه دادن آن و بخشیدن یک قالب هنری به آن اطلاق می شود. خوشنویسی در تمامی فرهنگ های مختلف به چشم میخورد و روز جهانی خوشنویسی نیز روزی برای همسان سازی این فرهنگ هاست. البته خوشنویسی در زبان های لاتین، آسیایی و خاور میانه تفاوت هایی را با هم دارند.

خوشنویسی و روز جهانی خوشنویسی در ایران

در زبان هایی مانند فارسی و عربی، خوشنویسی اهمیت بسیار ویژه ای را به خود اختصاص داده است و چندین نوع خط خاص وجود دارد که هر کدام از آن ها از قواعد و قوانین خاصی پیروی می کنند. همینطور در ایران روز بیست و یکم مهر ماه به عنوان روز ملی خوشنویسی در نظر گرفته شده است که از روز جهانی خوشنویسی سابقه بیشتری داشته و حاکی از اهمیت این هنر برای ایرانیان است.

خوشنویسی در سایر کشور ها و تمدن ها

خوشنویسی در آسیای شرقی نیز یکی از هنر های مورد توجه است که نمی توان از اهمیت آن غافل شد. خطوطی که تحت عنوان خوشنویسی در دوره های مختلف استفاده می شده است با یکدیگر متفاوت بوده و دوره های تاریخی را می توان یکی از اصلی ترین وجه تمایزات این هنر می باشد.

در زبان لاتین نیز به همین صورت می باشد و خوشنویسی لاتین بیشتر برای موارد مذهبی و نوشتن نسخ انجیل به کار می رفته است. این هنر تا حدی مقدس شمرده می شد که غیر از کشیشان کسی اجازه آموزش و یادگیری آن را نداشت و فقط در موارد خاص و ویژه از این هنر استفاده می شد.

روز جهانی خوشنویسی از کجا شروع شد!

روز جهانی خوشنویسی دومین چهارشنبه ماه آگوست یعنی 12 آگوست 2020 برابر با 22 مرداد 1399 می باشد. در واقع بنیاد روز جهانی خوشنویسی توسط یکی از شرکت های قدیمی تولید کننده قلم و تجهیزات نگارشی برای گرامیداشت این هنر ارائه شده است. هنری که شاید با ورود کامپیوتر ها به عرصه نگارش قدرت سابق خود را از دست داده و کمتر کسی به سراغ آن می رود. روز جهانی خوشنویسی قدردان این هنر بزرگ و کهنسال است که پا به پای انسان ها در این سال ها همراه او و نوازشگر چشمان او بوده است. روز جهانی خوشنویسی تلنگری به علاقه مندان این هنر است که آن را با جدیت بیشتری دنبال کنند و از تلاش در راه آن فروگذار نباشند.

امیدواریم روز جهانی خوشنویسی برای شما روزی باشد که اگر از خوشنویسی سر رشته ای ندارید، این هنر را شروع کرده و در حفظ آن تلاش و همت خود را به کار گیرید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «12 آگوست ، روز جهانی خوشنویسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 12 آگوست ، روز جهانی خوشنویسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.