زمان مطالعه: 1 دقیقه
5 می؛ روز جهانی آسم

5 می؛ روز جهانی آسم

روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که از سال 1998 به پیشنهاد دفتر برنامه جهانی آسم (GINA) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) اولین سه‌شنبه ماه می (May) به نام

روز جهانی آسم - World Asthma Day

هدف از این مراسم و نام‌گذاری:

افزایش اطلاع و آگاهی جامعه پزشکی، بیماران، خانواده آن‌ها، متخصصین، مسئولین و سیاست‌گذاران بهداشتی کشورها در رابطه با بیماری آسم و راه‌های مقابله با این بیماری می‌باشد.

هدف از انتخاب این شعار با موضوع تاکیدی این است که همه بیماران و تیم پزشکان و سیستم‌های بهداشتی و سلامت عمومی می‌بایست، دررابطه با شکایات و علائم تنفسی، صرف نظر از سن افراد بسیار حساس و مراقب باشند و مطمئن باشند که آسم تحت کنترل باشد.

نقاشی یک کودک ایرانی در وب سایت “GINA” (دفتر برنامه جهانی آسم) به مناسبت روز جهانی آسم در سال 2016 میلادی که نشان‌گر چگونگی استفاده از اسپری استنشاقی است. درجه‌بندی شدت آسم توسط GINA: (دفتر برنامه جهانی آسم)

آسم خفیف: آسم خوب کنترل‌شده که داروهای تسکین‌دهنده استنشاقی یا درمان‌های کنترل‌کننده ضعیف مانند کورتون‌های استنشاقی با دوز پایین، یا داروهایی مانند مونته‌لوکاست و یا کرومون‌ها مورد نیاز باشند.

آسم متوسط: آسم خوب کنترل‌شده با دوز پایین کورتون‌های استنشاقی و اسپری‌های گشادکننده راه‌های هوایی (LABA) با دوز پایین.

آسم شدید: نیاز به دوز بالای اسپری‌های کورتون و گشادکننده راه‌های هوایی (ICS/LABA) دارند تا آسم آن‌ها تحت کنترل بماند، و یا آسمی که علی رغم این درمان‌ها کنترل نشده باشد.

قبل از تشخیص آسم شدید باید موارد زیر بررسی مورد شوند:

  • تکنیک‌های غلط استفاده از اسپری استنشاقی
  • پایبندی ضعیف به درمان
  • تشخیص نادرست آسم به جای مشکلات دیگر با علائم مشابه مانند نقص عملکرد سیستم تنفسی فوقانی، نارسایی قلبی یا عدم‌ تناسب اندام
  • بیماری‌های همراه و شرایط پیچیده مانند رینوسینوزیت، ریفلاکس، چاقی، آپنه انسدادی زمان خواب
  • تماس مداوم با عوامل محرک و حساسیت‌زا در خانه یا محل کار
نظر خود را درباره «5 می؛ روز جهانی آسم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 5 می؛ روز جهانی آسم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.