زمان مطالعه: 1 دقیقه
21 سپتامبر، روز جهانی آلزایمر

21 سپتامبر، روز جهانی آلزایمر

روز 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور روز آلزایمر نامیده شده است.

تاریخ 21 سپتامبر همه ساله روز آلزایمر است. در ایران نیز، انجمن آلزایمر ایران حامی این بیماران است. این انجمن خدمات آموزشی، درمانی، حمایتی، پیشگیری، مشاوره ای و مراقبتی مخصوصی را به این بیماران و خانواده های آنها ارائه می دهد.

آلزایمر چیست؟

آسمونی: آلزایمر، بارزترین نوع زوال عقل (دمانس) است که با اختلال در عملکرد مغز، توانایی ذهنی فرد را کاهش می دهد و با از بین رفتن تدریجی سلول ها، باعث کوچک شدن مغز شده و لکه هایی به نام «پلاک های پیری» به جای آن می نشاند. همچنین وجود کلاف های ظریف مارپیچی شکل در سلول های مغزی -که باعث از بین رفتن سلول های سالم می شود- نیز از دیگر علایم این بیماری است.

افزایش سن نقش بسزایی در این بیماری دارد. 10 درصد افراد بالای 65 سال و 50 درصد افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا می شوند. عوامل ژنتیکی، ضربه به سر، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، دیابت، بالا بودن کلسترول خون و … خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

نماد بیماری آلزایمر

همانطور که احتمالاً می دانید، روبان های رنگی، هر کدام نماد بیماری ها و یا قربانیان خاصی هستند. اما یکی از نماد های روبان ارغوانی، بیماری آلزایمر است.

world-alzheimers-day(1)
world alzheimers day

علائم بیماری آلزایمر

از جمله علائم آلزایمر، می توان مواردی همچون اختلال در حافظه کوتاه مدت، اختلال در انجام کارهای روزانه، سردرگمی در زمان و مکان، کاهش قدرت تصمیم گیری و قضاوت، تغییر رفتار، مشکل در تکلم و برقراری ارتباط، تغییرات شخصیتی، جابجا گذاشتن اشیا و بی انگیزگی را نام برد.

متاسفانه تاکنون روش قطعی برای پیشگیری از این بیماری تشخیص داده نشده اما با رعایت چند نکته می توان خطر ابتلا به این بیماری را تا حدود زیادی کاهش داد. این نکات عبارتند از:

*. انجام فعالیتهای ذهنی مانند حل کردن جدول و مطالعه روزنامه و مجلات

*. مصرف سیب، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو و…

*. خوردن ماهی از جمله قزل آلا و ساردین به دلیل دارا بودن اُمگا3

*. نوشیدن مایعات به اندازه مناسب

*. مصرف حبوبات، غلات و آجیل از جمله گردو، بادام، سویا

*. ورزش و تمرینات بدنی

*. عدم استعمال سیگار

*. معاشرت کردن با دوستان و خانواده

*. عدم مصرف بی رویه دارو، بدون مشورت با پزشک

نظر خود را درباره «21 سپتامبر، روز جهانی آلزایمر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 21 سپتامبر، روز جهانی آلزایمر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.