زمان مطالعه: 1 دقیقه
کتب و آثار شیخ کلینی

کتب و آثار شیخ کلینی

شیخ کلینی که نام اصلی اش ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی می باشد یکی از معروف ترین فقهای اسلام است. اصول...

شیخ کلینی که نام اصلی اش ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی می باشد یکی از معروف ترین فقهای اسلام است. اصول کافی از آثار مشهور شیخ کلینی است. برای آشنایی با کتب و آثار شیخ کلینی این بخش آسمونی را بخوانید.

کتب و آثار شیخ کلینی
کتب و آثار شیخ کلینی



کتب و آثار شیخ کلینی

شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقةالاسلام کلینی (258 ق. / 249 ش. / 864–329 ق. / 941) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه و محدث شیعه است.

works-muhammad-ibn-yaqub-al-kulayni
works-muhammad-ibn-yaqub-al-kulayni

آثار شیخ کلینی

کتاب الکافی

کتاب کافی هشت جلد است: جلد اول و دومش مربوط به اصول است، جلد هشتم آن روضه کافی است، که مواعظ و قصص است، و پنج جلد بقیه فروع کافی است از طهارت تا دیات.

مرحوم کلینی خمس و فیء و انفال را در فروع کافی ذکر نمی‌کند، بلکه در اصول کافی آورده‌است ولی زکات را در فروع کافی مورد بحث قرار می‌دهد.

سر این کار آن است که تقسیم فی از شئون امامت است. مرحوم کلینی وقتی بحث امامت و احکام، اوصاف، شرایط، وظایف و اختیارات امامت را تبیین می‌کند انفال و خمس و فیء را آن جا بیان می‌کند.

این نشان می‌دهد که خمس یک امر ولایی و حکومتی و مخصوص امام است.

شیخ طوسی، و نجاشی کتاب‌های زیر را از کلینی دانسته‌اند:



  • کتاب الرجال
  • کتاب الردّ علی القرامطة
  • کتاب رسائل الائمّة علیهم‌السلام
  • کتاب تعبیر الرؤیاء
  • مجموعه شعر (قصایدی که شاعران از فضایل اهل‌بیت گفته‌اند)
کتب و آثار شیخ کلینی
کتب و آثار شیخ کلینی

درگذشت شیخ کلینی

کلینی در سال 328 قمری برابر با 319 خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری امام زمان است در سن 70 سالگی در بغداد، درگذشت. ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در «باب‌الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.

نظر خود را درباره «کتب و آثار شیخ کلینی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کتب و آثار شیخ کلینی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.