زمان مطالعه: 7 دقیقه
دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت

دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت

انسانها به طور ناخداگاه و غریزی در محیط های طبیعی احاطه شده از چوب، به آرامش می رسند. چوب در دکوراسیون داخلی،...

انسانها به طور ناخداگاه و غریزی در محیط های طبیعی احاطه شده از چوب، به آرامش می رسند. چوب در دکوراسیون داخلی، علاوه بر تنظیم رطوبت هوا، تاثیر مثبتی بر کاهش استرس و فشار خون بالا در ساکنین منزل دارد. بنابراین انتخاب بهتری به جای پلاستیک، فلزات و سایر مواد شیمیایی به منظور بهبود سلامت محیطی است. دکوراسیون چوبی یکی از انواع دکوراسیون است که در اغلب مکان ها استفاده می شود. آسمونی در این بخش در مورد دکوراسیون چوبی صحبت می کند.

دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت
دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت



دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت

همانطور که ساخت هر ساختمان با یک فنداسیون قوی شروع می شود، طراحی داخلی هر فضایی با انتخاب مواد آن آغاز می شود. صد ها سال پیش، درست آن زمانی که هنوز از سیمان و بلوک خبری نبود، چوب یک وسیله غالب برای اکثر ساختمان ها به شمار می آمد. البته با اینکه امروزه مصالح تازه ای وارد بازار شده است، اما هنوز هم طراحی دکوراسیون داخلی با چوب دارای ویژگی های خارق العاده ای است. زیرا چوب نه تنها یک متریال با ارزش از لحاظ ساختار معماری است بلکه یک عنصر نامحدود، همه کاره، قابل بازیافت، تجدید پذیر و بادوام در طراحی داخلی بشمار می رود. از این رو اندک موادی وجود دارند که به مانند چوب دارای تنوع و سازگاری گسترده ای در طراحی فضای خانه های روستاییگرفته تا خانه های مدرن، داشته باشند.

خانه سبز Green home

خانه سبز، خانه‌ای است که به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست طراحی شده و در عین حال بر تأثیر استفاده از "انرژی، آب، و مصالح طبیعی" متمرکز است. در طی دهه های گذشته با رشد سریع جمعیت و عدم توجه به طبیعت که منجر به مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی و در نتیجه خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست بوده، جنبش خانه سبز در حوزه آموزش و ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری داشته است. به طوری که امروزه مردم کاملا به حفظ انرژی و منابع تجدید پذیر در ساخت منزل خود اهمیت می دهند.

طبق آزمایش های صورت گرفته در سال 1991، استفاده از عناصر طبیعی مانند گیاهان، حرکت آب، چوب و تصاویر طبیعی می توانند به میزان قابل توجهی استرس و مشکلات عصبی و فشار خون را کاهش دهند و خلق و خوی مثبت و آرامی را به جای خشم  ایجاد کنند. بنابراین به سادگی می توان گفت، چوب به عنوان یک موجود زنده شناخته شده، علاوه بر کاربردی که می‌تواند با آفرینش زیبایی در منزل داشته باشد، شامل یک انرژی روحانی است که به شیوه ای مثبت به سلامت ما تاثیر می گذارد و به ایجاد یک محیط آرامش بخش کمک می کند.

چوب در دکوراسیون داخلی

به گزارش آسمونی چوب در دکوراسیون داخلی عموما به عنوان یک متریال گرم شناخته شده که می تواند با تلفیق سنت و معماری، گرمای بیشتری به خانه های مدرن امروزی تزریق کند و ارتباط نزدیکی بین فضای داخل و طبیعت پیرامون انسان ایجاد کند.

کاربرد این متریال، در تمامی فضاها امکان پذیر است و تقریبا با همه متریال ها و رنگ ها به خوبی ست شده و دست شما را برای انتخاب سایر اجزای دکوراسیون تا حد زیادی باز می گذارد اما چوب دارای خواص و ویژگی هایی است که می بایست قبل از اینکه به کاربرد آن در دکوراسیون داخلی بپردازیم، نکاتی درباره آن بدانیم. لذا با ما همراه باشید تا به بررسی کلی مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

wooden-decoration
wooden-decoration

10 ویژگی منحصر بفرد چوب

 1- سلامت و بهداشت

 تحقیقات علمی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اگر شما از چوب در طراحی فضای زندگی خود استفاده کنید، مزایای بهداشتی متناسب با نیاز غریزی خود در منزلتان ایجاد می کنید. این تفکر که از طراحی بیوفیلیک Biophilic نشات گرفته، به ترکیب عناصر طبیعی همچون چوب، آب، نور یا گیاهان با معماری خانه پرداخته و بر این نکته تاکید دارد که خانه سالم همچون تغذیه سالم، رزیم غذایی و خواب و ورزش های روزانه عملا می تواند سلامت محیط زندگی را بهبود بخشد.

در تحقیقات دیگری نیز نشان داده شده است که انسانها به طور ناخداگاه و غریزی در محیط های طبیعی احاطه شده از چوب، به آرامش می رسند. زیرا چوب های طبیعی علاوه بر تنظیم رطوبت هوا، تاثیر مثبتی بر کاهش استرس و فشار خون بالا در ساکنین منزل دارد. بنابراین چوب یک انتخاب بهتر به جای پلاستیک، فلزات و سایر مواد شیمیایی به منظور بهبود سلامت محیطی است.

2- عایق حرارتی و برودتی

چوب، با توجه به منافذ هوا در داخل ساختار سلولی آن، یک عایق طبیعی است و از نظر حرارتی به گونه‌ای است که نوسانات دمایی آن بسیار کمتر از سایر مواد است و این مساله به کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان کمک می کند. از این جهت جایگزین مقرون به صرفه ای برای آجر، بتن و سنگ است. طوری که دیوارها، کف‌ها و مبلمان چوبی به ندرت در سرمای زمستان آن قدر سرد می‌شوند که نتوان لمسشان کرد. اما برعکس، یک کف سنگی در خانه‌ای گرم هم ممکن است سرد باشد و برای راه رفتن روی آن نیاز به جوراب و پاپوش است.

طبق آزمایش های صورت گرفته، هدایت گرمایی شیشه 23 برابر، سنگ مرمر 90 برابر، استیل 1650 برابر و آلومنیوم 7000 برابر سریعتر از چوب است. بنابراین چوب از لحاظ اقتصادی یک عایق شگفت انگیز است.

3- مقاومت در برابر حریق

بعضی از مصالح ساختمانی مانند فولاد با اینکه غیر قابل احتراق هستند، اما در هنگام گرم شدن به سرعت گسترش پیدا کرده و باعث ضعیف شدن و سقوط سازه های ساختمانی می شوند. اما چوب تقریبا عملکری معکوس داشته و پس از رسیدن به دمای اشتعال خشک شده و سخت تر می شود.

4- صرفه جویی در انرژی

از آنجایی که مقاومت گرمایی چوب بیشتر است، خانه ساخته شده با چوب طبیعی نسبت به خانه ای با سازه فولادی، گرما و انرژی کمتری را هدر می دهد. به عبارت دیگر با توجه به هدایت گرمایی پایین چوب، عایق کاری خانه با چوب، باعث بالارفتن عملکرد دیواره ها در کنترل انرژی در فصول مختلف می شود به طوریکه در فصل سرما انرژی کمتری برای گرم کردن خانه نیاز است. علاوه بر این، دو برابر بودن ضریب حرارتی چوب نسبت به آلومنیوم؛ باعث شده تا گرمای بیشتری را قبل از بالا رفتن دمای خانه به خود جذب کند.

5- منبع تجدید پذیر

به گزارش آسمونی امروزه صرفه جویی از انرژی بسیار مهم است زیرا ما به دنبال استفاده درست از منابع محدود این سیاره هستیم و می بایست در ساخت خانه و مبلمان آن، به صرفه جویی در انرژی یا استفاده از انرژی های تجدید پذیر توجه بیشتر داشته باشیم. چوب یکی از منابع تجدید پذیر است زیرا جنگل مجدداٌ رشد خواهد کرد و طیف گسترده ای از مزایای دیگر مانند ذخیره سازی کربن بیشتر، تولید اکسیژن و زیستگاه جنگلی را بدنبال خواهد داشت.

دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت
دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت

6- سازگار با محیط زیست

وقتی درختان رشد می کنند، دی اکسید کربن را جذب می کنند و از طریق فتوسنتز، کربن را در لایه های داخلی جذب کرده و سپس اکسیژن آزاد می کنند تا مردم و حیوانات بتوانند هوای سالم را تنفس کنند. بنابراین هنگامی که به صورت پایدار درختان برداشته شده و به محصولات چوبی تبدیل می شوند، در تمام طول عمر آن، کربن جذب شده در لایه های داخلی باقی می ماند به طوری که حدود 50 درصد از وزن چوب خشک، کربن است.

همچنین با توجه به این ویژگی منحصر به فرد چوب، نیمی از انرژی مورد استفاده برای تولید محصولات چوبی، از خوده چوب در قالب خاک اره، پوسته، و کاغذهای تولیدی تامین می شود. بنابراین هیچ زباله ای در کارخانه های چوب بری یا ساخت اثاثیه مبلمان باقی نمی ماند و به منبع انرژی بسیاری از محصولات چوبی تبدیل می شود.

7- قابلیت پرداخت سطحی و رنگ پذیری

علاوه بر تأثیرات آرامش بخش روی حواس شما، چوب می تواند مثل سنگ مرمربراق و صیقلی باشد. تکنیک های زیادی برای پرداخت، صاف کردن، رنگ آمیزی چوب وجود دارد .با اینکه چوب در حالت طبیعی خود زیبای خارق العاده ای دارد، اما  می توان با استفاده از لعاب و رزین های صنعتی سطوح زیبا و زرق و برق دار و منحصر بفردی روی چوب  ایجاد کرد که الیاف و رگه های نا منظم و طبیعی آن را به وضوح  نشان دهد.

8- ایمن، محکم و بادوام

یکی از دلایلی که با وجود پیشرفت های بسیار در حوزه تولید متریال های نوین، همچنان از چوب سنتی به میزان زیادی در معماری و معماری داخلی استفاده می شود، وزن، دوام و ایمنی بالای آن است. ویژگی خمشی چوب باعث شده که خانه های چوبی از انعطاف پذیری بهتری نسبت به خانه های آجری برخوردار باشند و با اندک جابجایی دچار شکست نشوند.

با توجه به دوام چوب، می توان از آن هم برای خانه ها و هم ساختمان های تجاری استفاده کرد و اگر به درستی از آن مراقبت شود، می تواند صدها سال دوام داشته باشد. در این راستا مواد نگهدارنده مدرن چوب نیز دوام طبیعی آن را افزایش می دهند.

9- متریالی زیبا و طبیعی

چوب «از لحاظ بصری جذاب» است و «یک حس و حال طبیعی» را به وجود می آورد و همچون اثر انگشت، زیبایی طبیعی و منحصر به فردی دارد که قابل تکرار نیست. چوب می تواند با استفاده از  نقوش، دانه بندی، الیاف و بافت های متنوع و زیبای خود، برای هر سبکی از معماری و محصولات چوبی، ویژگی خاصی را ایجاد کند این نقوش که در اثر منظم یا نامنظم بودن الیاف چوب بوجود آمده اند، اغلب از نظر تجاری و بازار فروش دارای اهمیت هستند.

10- آکوستیک صدا

با اینکه چوب یک ماده 100 درصد عایق محسوب نمی شود، اما صداهای منتشر شده را به صورت ملایم جذب کرده و سپس منعکس می‌کند. این کار از پیچیدن صدا جلوگیری و همچنین اختلاف طول موج‌ها را در آن محل تعدیل می‌کند. از این رو از آن در دیواره های آکوستیک (Acoustic) سالن های کنسرت و عایق صوتی  بین اتاق ها استفاده می شود.

کاربردهای چوب در دکوراسیون داخلی

به طور کلی کاربردهای چوب در دکوراسیون داخلی را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:



  • دیوار و سقف
  • دیوار های جدا کننده
  • درب و پنجره
  • کفپوش
  • مبلمان
  • آشپزخانه
  • نور و روشنایی
  • راه پله
  • لوازم دکوراتیو
  • لوازم آشپزخانه

بنابر این چوب در داخل خانه به همان اندازه کاربرد دارد که در خارج ساختمان استفاده می شود. اما اگر محیط داخلی شما از نظر طراحی سرد و  فاقد زیبایی های بصری می باشد، استفاده از چوب می تواند راه حل مناسبی باشد. حال که با مزایای مختلف چوب در طراحی دکوراسیون آشنایی پیدا کرده اید، می توانید بهترین ایده ها را با کارشناسان در میان گذاشته و از این متریال زیبا و کاربردی در فضای منزل خود استفاده کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دکوراسیون چوبی ، آرامش به سبک طبیعت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.