زمان مطالعه: 3 دقیقه
فوتبال زنان، از ایران تا جهان

فوتبال زنان، از ایران تا جهان

اگر می خواهید در مورد فوتبال ایران و جهان بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که...

اگر می خواهید در مورد فوتبال ایران و جهان بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که تاریخچه کامل فوتبال زنان جهان و همچنین تاریخچه کامل فوتبال زنان ایران قبل و بعد از انقلاب را برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

فوتبال زنان، از ایران تا جهان
فوتبال زنان، از ایران تا جهان
تاریخچه فوتبال زنان در جهان

در سال 1894 اولین باشگاه فوتبال زنان با نام British Ladies Football Club در انگلستان تاسیس شد

یک سال بعد چند تیم دیگر در این کشور فعال شدند که در حضور هزاران تماشاگر مسابقه برگزار می‌کردند. حتی در زمان جنگ جهانی اول نیز بازی‌های متعددی میان تیم‌های مختلف زنان برگزار شد و درآمد آن صرف امور خیریه می‌شد.

در سال 1921، حدود 150 تیم فوتبال زنان در انگلیس تشکیل شده بود. معروفترین و موفقترین آنها تیمDick Kerr Ladies F.C. بود که در سال 1917، بنیان‌گذاری شده بود.

زنانی که در این تیم توپ می‌زدند، همگی کارگر کارخانه ماشین‌سازی و مهمات‌سازی Dick Kerr بودند. این تیم نه تنها به مصاف دیگر تیم‌های فعال در انگلیس می‌رفت، بلکه بازی‌هایی در برابر رقبای خارجی نیز انجام می‌داد.

women-football
women-football
بعد از جنگ جهانی اول و بازگشت مردان از جبهه جنگ، اهمیت بازی‌های خیریه و پرتماشاگری که از طرف تیم‌های فوتبال زنان برگزار می‌شد، روز به روز کاهش یافت. سرانجام در سال 1921 میلادی، فدراسیون فوتبال انگلیس از باشگاه‌ها خواست که از فعالیت‌های زنان در این عرصه پشتیبانی نکنند. درخشش فوتبال زنان پس از این فراخوان خیلی کم‌رنگ شد.

در کنار انگلیس، فرانسه نیز از کشورهایی بود که در آن کشور زنان، علیرغم مخالفت‌های مردان، این امکان را یافتند که پا به میدان بگذارند. در سال 1917 برای نخستین بار در فرانسه یک مسابقه فوتبال بین دو تیم زنان انجام گرفت و این سرآغازی بود برای تشکیل تیم های بیشتر.

در بین سال‌های 1920 تا 1930 نه تنها تورنمنت‌های مختلفی در داخل فرانسه برگزار می‌شد، بلکه دیدارهایی نیز میان تیم‌های فوتبال انگلیس و فرانسه صورت می‌گرفت.

تیم‌های فوتبال زنان در فرانسه تا سال 1933 تحت پوشش فدراسیون تربیت‌بدنی زنان فرانسه قرار داشتند و از آن پس فدراسیون فوتبال زنان فرانسه، وظیفه نظارت و سازماندهی را برعهده گرفت.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در سال 1991 اولین دوره جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی کشور چین را برگزار کرد.

فوتبال زنان، از ایران تا جهان
فوتبال زنان، از ایران تا جهان
تاریخچه فوتبال زنان در ایران

سابقه بازی فوتبال در بین زنان ایران به دهه 40 شمسی برمی‌گردد. دخترانی که شیفته فوتبال بودند برای نخستین بار در تهران و برخی شهرهای بزرگ، بیشتر به عنوان دروازه‌بان و گاهی بازیکن، وارد تیم‌های محلی و خیابانی مردان موسوم به فوتبال گل کوچک با توپ‌های پلاستیکی شدند

اما در سال 1349 زنان ایران به شکل رسمی اجازه یافتند که فوتبال بازی کنند و محلی برای تمرین آنها اختصاص یافت.

باشگاه تاج (استقلال تهران) اولین باشگاهی بود که تیم فوتبال دخترانش را تشکیل داد و چندی بعد تیم‌های پرسپولیس، دیهیم و عقاب نیز این رویه را ادامه دادند.

کیفیت فنی تیم تاج چنان بود که در سال 1349 در اولین بازی از فوتبال باشگاه‌های تهران، مقابل دیهیم، آن‌ها 6 گل وارد دروازه تیم حریف کردند.

با بالا رفتن تعداد تیم‌ها و استقبال دختران از این رشته ورزشی، فدراسیون فوتبال ایران نیز تشکیل اولین تیم ملی زنان ایران را در دستور کارش قرار داد و چند نفر از زنان مستعد را برای آموزش در زمینه مربیگری به کلاس‌های آموزشی فیفا فرستاد.

در طول این کلاس‌ها مربیان ایرانی توانستند مسابقات فوتبال زنان سنگاپور، هندوستان و کره جنوبی که در محل برگزاری کلاس‌های فیفا برگزار شده بود را از نزدیک ببینند.

بر اساس اسناد کنفدراسیون فوتبال آسیا، در تاریخ جام ملت‌های زنان آسیا و اقیانوسیه که اولین دوره‌اش در سال 1975 برگزار شده، ایران حضور نداشته است. در دو دوره نخست این رقابت‌ها که قبل از انقلاب برگزار شد، نه تنها ایران که هیچ تیمی از غرب آسیا شرکت نداشت و آن دو بار نیز، جام قهرمانی به نیوزیلند و چین رسیده است.

women-football
women-football
فوتبال زنان ایران، بعد از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، ورزش زنان مدتی به فراموشی سپرده شد اما در سال 1993 فوتبال زنان در ایران با مسابقات فوتبال سالنی که دانشگاه الزهرا برگزار کرد، مجدداً فعال شد.

در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به فوتبال زنان اهمیت بیشتری داده شد و امکانات گسترده‌تری در اختیار آن قرار گرفت.

به طوری که، فوتبال دختران از داخل سالن به فضای باز و مستطیل سبز انتقال یافت.

تیم فوتبال زنان ایران در رتبه‌بندی سال 1389 در جهان جایگاه 55 را به دست آورد، این جایگاه بالاتر از جایگاه فوتبال مردان ایران در آن زمان بوده است و همچنین طبق آخرین رنکنیگ فیفا در سال 1396 تیم فوتبال ایران دارای رتبه 121 در بین 177 کشور عضو می باشد.

نظر خود را درباره «فوتبال زنان، از ایران تا جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فوتبال زنان، از ایران تا جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.