زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی وویچک شزنی

بیوگرافی وویچک شزنی

وویچك شزنی و رویایی که در آرسنال برآورده نشد / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعیکودک بد صدایی که از پدر خود پیش...
نام کامل وویچیخ توماش شتزنی
تاریخ نولد 18 آوریل 1990 (32 سال)
حرفه کاری فوتبالیست
پست دروازه بان
محل تولد ورشو، لهستان
قد 1٫95 متر
باشگاه کنونی یوونتوس

وویچک شزنی و رویایی که در آرسنال برآورده نشد / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

کودک بد صدایی که از پدر خود پیش افتاد ...

دروازه‌بان لهستانی سابق آرسنال و مرد درون دروازه یوونتوس در این روزها ، به سرعت جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان جوانان دنیا تثبیت کرد . این دروازه‌بان 28 ساله طی ماه‌های اخیر با پیراهن شماره یک آرسنال درخشید و بارها و بارها دروازه توپچی ها را از خطر نجات داد . امّا شکوه لیگ برتر و سری آ با جایی که « شژنی » بازی فوتبال را از آن شروع کرده است ، یک دنیا فاصله دارد . ووردجک در گروچو یکی از حومه‌های ورشو پایتخت استان بزرگ می‌شود و در یک آپارتمان‌هایی کوچک ، رؤیایی بزرگ در سر پروراند .

بیوگرافی وویچک شزنی
بیوگرافی وویچک شزنی

لحظه شماری برای زنگ مدرسه

دروازه بان 196 سانتی متری یوونتوس درباره آن روزها می گوید : « من در اولین سال‌های فوتبال خود در ورشو ، تمرکز خود را فقط به تمرین کردم ، معطوف کرده بودم تا بتوانم در فوتبال ، ‌برای خودم کسی شوم . من همیشه خیلی سختکوش و جاه‌طلب بودم و وقتی جوان‌تر بودم ، با آخرین حد توان خود ، تمرین می‌کردم. خاطرات کودکی‌ام ، اکثراً به فوتبال مرتبط است و البته متأسفانه به مدرسه !! البته آرزوی من تنها این نبود که در فوتبال به افتخارات بزرگ دست پیدا کنم . من فوتبال بازی می‌کردم زیرا واقعاً عاشق این ورزش بودم . همیشه لحظه شماری می‌کردم تا زنگ کلاس بخورد من باز هم به حیاط مدرسه برگشته ، فوتبال بازی کنم . وقتی بچه بودم ، اصلاً نمی‌دانستم که در چه دنیای بزرگی زندگی می‌کنیم و حتی برای یک لحظه هم تصور نمی‌کردم که در آینده شهر زادگاهم را ترک کنم و این همه تجربه و موفقیت به دست آورم . »

بهترین تصمیم زندگی وویچک

به گزارش آسمونی ، وویچک شزنی ، به عنوان یکی از اعجوبه‌های فوتبال لهستان ، فوتبال حرفه‌ای را از 15 سالگی و با باشگاه « لژیا ورشو » یکی از غول‌های فوتبال لهستان شروع می‌کند . او که تنها یک سال بعد لهستان را به مقصد انگلستان و باشگاه آرسنال ترک کرد ، می‌گوید : « شکی نیست که آن انتقال ، قدم بزرگی برای من بود . ولی به آن ایام می‌نگرم ، می‌بینم که چه تصمیم شجاعانه‌ای گرفتم . البته آن بزرگ‌ترین فرصت زندگی‌ام بود و نمی‌توانستم اجازه بدهم از دست برود . راستش در اوایل کار ،‌ کمی عصبی بودم . البته از لحاظ فنی فکر می‌کردم که مشکلی ندارم امّا به خاطر رفتن به کشوری جدید ،‌ قرار گرفتن در فضایی متفاوت و دور شدن از دوستان عصبی بودم . زبان انگلیسی هم نمی‌دانستم بنابراین روزهای آغازین حضورم در انگلستان ، روزهای دشواری برایم محسوب می‌شد . امّا حالا بیش از یک دهه از آن ایام گذشته است و حالا که به گذشته می‌نگرم ، می‌بینم که آن تصمیم ، بهترین تصمیمی بوده که در تمام زندگی‌ام گرفته‌ام . »

wojciech-szczesny
wojciech-szczesny

از زبان پدر

وویچک کم کم داشت جا پای پدرش ماچی maciej می گذاشت . پدر وویچک هم دروازه‌بان بود و حتی موفق شد هفت بار پیراهن تیم ملّی کشورش را تن کند . وی تا امروز تنها بازیکنی است که موفق شده با چهار تیم مختلف ، قهرمان لیگ فوتبال لهستان شود . او درباره مشورت‌های خود با پسرش می‌گوید : « ما پس از هر بازی به صورت تلفنی با هم صحبت می‌کنیم و نمایش وویچک را در آن مسابقه مورد بررسی قرار می‌دهیم . ابتدا من نظراتم را درباره موضوعاتی می‌گویم که به نظرم بسیار مهم هستند . این موضوعات با توجه به مسابقه‌ای که دیده‌ام ، به ذهنم می‌رسد . پس از آن وویچک نیز بازی را تماشا می‌کند و مجدداً با هم صحبت می‌کنیم . مکالمات ما معمولاً بسیار طولانی می‌شود زیرا نمایش‌های وویچک با جزئیات کامل تحلیل می‌شود . هر دوی مان از این بحث‌های صریح لذت می‌بریم . زیرا این‌گونه بحث‌ها همواره سازنده است . امّا اگر بخواهیم فقط یکی از اشتباهات او را در نظر گرفته و آن را بزرگ کنیم به جایی نمی‌رسیم . »

کارت قرمز در یورو

لهستان در سال 2012  میزبانی مشترک جام ملّت‌های اروپا را عهده‌دار بود و وویچک در دیدار افتتاحیه این افتخار را کسب کرد که در برابر 60  هزار تماشاگر به میدان برود . هرچند که لهستان در برابر یونان با نیجه ( 1 ـ 1 ) متوقف شد و شزنی هم با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد تا تنها اخراج جام به نام او رقم بخورد . با این وجود او از شرایط راضی بوده و می‌گوید : « زندگی من به شکلی دلپذیر تغییر کرده است . حالا وقتی که در خیابان قدم می‌زنم ، مردم نزد من می‌آیند و می‌خواهند که با من عکس بگیرند . عده‌ای نیز امضایم را می‌خواهند و این بسیار عالی است . البته گاهی اوقات که انسان به دنبال آرامش است یا زمانی که مشغول گذراندن تعطیلات خود است ، تکرار این درخواست‌ها کمی آزاردهنده است امّا هواداران نیز بخشی از فوتبال هستند و داشتن هوادار ، واقعاً فوق‌العاده است . امّا غیر از این مسأله ، من تنها یک مرد معمولی هستم که در فوتبال موفق بوده‌ام . همین !

بیوگرافی وویچک شزنی
بیوگرافی وویچک شزنی

خانه ای برای خانواده

ارزش‌های خانوادگی برای وویچک از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است . او با پولی که حالا به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای به دست می‌آورد ، برای خانواده خود در حومه ورشو ، خانه‌ای جدید خریده است . سخاوت شزنی با طبیعت  متواضع و فروتن او تکمیل می‌شود . به گزارش آسمونی ، هنگامی که مادر یک انسان اصرار داشته باشد که از گذشته او بگوید ، باید انتظار داشته باشیم که بین خصوصیات گذشته و فعلی آن انسان ، تفاوت‌های زیادی ایجاد شده باشد . آلیشجا شزنی Alicja szczesny می‌گوید : « وویچک وقتی پسر بچه کوچکی بود من را به یاد خودم می‌انداخت . او همیشه در حال آواز خواندن و رقص بود . زمانی که کوچک بود ، همیشه چنین شرایطی داشت . هرکاری که من انجام می‌دادم ، توسط وی تقلید می‌شد . او دائم آواز می‌خواند و به قدری بدآواز می‌خواند که فکر می‌کردم شیشه‌های خانه با صدای او خواهد شکست ! » البته مسلّماً دروازه‌بانی شزنی به اندازه خوانندگی او بد نیست . در 22 سالگی او به آرسنال کمک کرد تا برای شانزدهمین فصل پیاپی ، جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد . او از حضور در ورزشگاه امارات چنان راضی بود که در آن هنگام اعلام کرد دوست دارد تا 15 سال آینده نیز برای آرسنال ، دروازه‌بانی کند . وی معتقد بود : « باید خودم را در این باشگاه تثبیت کنم . باید هر روز سخت کار کنم و ثابت کنم که باید دروازه‌بان شماره یک باشگاه باشم . باید به این روند ادامه دهم و از تمام توان خود ، مایه بگذارم در فوتبال هیچ چیزی قطعی و تمام شده نیست و من هم باید در تمام وجوه پیشرفت کنم . »

سه سال حضور در سری آ

اما از سال 2015 آرسنال تصمیم گرفت او را به صورت قرضی به رم بدهد . شزنی طی دو سال 72 بازی در این تیم کرد و آن گاه او راهی یوونتوس شد زیرا یووه در مذاکره با جیانلوییجی دوناروما به بن بست رسید . سهم شزنی از لیگ قهرمانان گذشته یک دقیقه حضور در زمین به جای بوفون اخراج شده بود اما با رفتن بوفون به پاری سن ژرمن ، مرد لهستانی بدل به مرد ثابت دروازه یووه شد . مردی با 39 بازی ملی و رویای قهرمانی اروپا . امری که با آرسنال و رم میسر نشد اما در یووه ، دور از دسترس نیست. 

نظر خود را درباره «بیوگرافی وویچک شزنی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی وویچک شزنی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.