زمان مطالعه: 9 دقیقه
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک

چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک

اثربخشی ماسک به مواد پارچه آن بستگی دارد. حتی ماسک‌هایی که با تی‌شرت و یا دیگر البسه در منزل تهیه می‌شوند در آزمایشگاه‌ها عملکرد خوبی داشتند، خصوصا هنگامی ‌که با لایه‌های مختلفی تولید می‌شوند.
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است-Why wearing a mask is effective in reducing the spread of coronavirus
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است-Why wearing a mask is effective in reducing the spread of coronavirus
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است-Why wearing a mask is effective in reducing the spread of coronavirus

چرا مردم تلاش می کنند به هر نحوی شده از ماسک که برای پیشگیری از بیماری ویروس کرونا سفارش شده، استفاده نکنند؟

تلاش برای کاهش انتشار کروناویروس جدید همچنان ادامه و نظرات متناقض زیادی در مورد استفاده از ماسک و پیشگیری از انتقال کروناویروس جدید از شخصی به شخص دیگر وجود دارد، اما بر اساس نتایج تحقیقات کنونی پوشیدن ماسک روشی موثر در کاهش انتقال این ویروس است، به همین دلیل تعداد زیادی از کشورها پوشیدن ماسک را در فضاهای عمومی اجباری کردند و تخلف از آن مشمول جریمه می‌شود.

اداره بهداشت واشنگتن اعلام کرده که افراد در فضاهای عمومی سرپوشیده از جمله فروشگاه‌ها، دفاتر و رستوران‌ها ماسک بپوشند و علت آن رعایت نکات بهداشتی در مواردی است که نمی‌توان فاصله اجتماعی ایمن را رعایت کرد.

البته نیاز به استفاده از ماسک‌های پزشکی نیست و افراد می‌توانند با ماسک‌های پارچه‌ای و روسری نیز دهان و بینی خود را برای پیشگیری از انتقال بیماری بپوشانند و استفاده از ماسک‌های پزشکی و ماسک‌های N95 برای کادر درمانی یا بیماران خاص ضروری است.

چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک

روش صحیح استفاده از ماسک

• ماسک باید بینی و دهان را بپوشاند.

• همیشه دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و قبل از قرار دادن ماسک و بعد از برداشتن آن از روی صورت از ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

• اگر ماسک شما مرطوب شد از ماسک دیگری استفاده کنید.

• بعد از هر بار استفاده، صورت خود را بشویید.

چه افرادی نباید از ماسک استفاده کنند

• نوزادان و کودکان نوپای زیر 2 سال هرگز نباید ماسک استفاده کنند اما کودکان 2تا 4 ساله را به پوشیدن ماسک ترغیب کنید.

• کلیه کودکان در سن پنج سال و بالاتر باید ماسک بپوشند، مگر اینکه پزشک، آنان را از پوشیدن ماسک به دلیل خاصی منع کند.

• هر فردی که دارای معلولیت باشد و پوشیدن یا برداشتن ماسک برای وی دشوار باشد.

• فرد ناشنوا که نیازمند به مشاهده صورت و دهان برای برقراری ارتباط است.

• هر فردی که به دلیل مشکلات بهداشت شخصی، پزشک، وی را از پوشیدن ماسک منع کرده است.

• هرکسی که در تنفس مشکل دارد، بیهوش می‌شود، یا قادر به برداشتن ماسک بدون کمک دیگران نیست.

why-wearing-a-mask-is-effective-in-reducing-the-spread-of-coronavirus
why-wearing-a-mask-is-effective-in-reducing-the-spread-of-coronavirus

چرا پوشیدن ماسک مهم است؟

پوشش صورت به‌طورکلی باعث محافظت افراد در هنگام صحبت، سرفه یا عطسه ناشی از کووید-19 نمی‌شود، بلکه بین 20 تا 40 درصد از مبتلایان به کووید-19علائمی را نشان نمی‌دهند اما ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، پوشیدن ماسک می‌تواند ابتلا به کووید-19را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. تا زمان ایجاد واکسن یا درمان موثر پوشیدن ماسک بهترین سپر دفاعی ما در برابر این بیماری خواهد بود.

ممنوعیت سفر مسافران هوایی بدون ماسک

شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یونایتد و شرکت هواپیمایی آمریکا اعلام کردند: ممنوعیت سفر برای مسافرانی که از پوشش بینی و دهان خودداری می‌کنند، اجرا می‌شود.

ادو باستیان، مدیر شرکت دلتا گفت: سفر مسافران بدون ماسک امکان‌پذیر نیست. مسافران از اوایل ماه مه باید ماسک بپوشند و از 27 آوریل خدمه پرواز و مهمانداران نیز ملزم به پوشیدن وسایل محافظت شخصی هستند.

البته برخی از شرکت‌های هواپیمایی محدودیتی در این مورد ندارند، اما شرکت دلتا در حالی طرح ماسک را با دقت بیشتری اجرا می‌کند که در نظر دارد طرح خالی بودن صندلی میانی را حذف کند.

باستیان می‌گوید: "به دلیل آغاز دوباره فعالیت‌های تجاری و تقاضا سفر، ما در اواخر سال جاری میلادی تصمیم می‌گیریم که محدودیت‌ها را کاهش دهیم."

به گزارش سی‌ان‌ان، این شرکت در آینده نزدیک اقدام به رزرو مجدد مسافران در صندلی‌های میانی خواهد کرد.

ماسک‌ یکبار مصرف یا ماسک قابل‌شست‌وشوی استفاده کنیم؟

بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ماسک‌های جراحی یکبار مصرف هم برای تنفس و هم برای جلوگیری ورود قطرات تنفسی عملکرد خوبی دارند. البته این عملکرد به مواد مورداستفاده در هر دو نوع ماسک نیز بستگی دارد که موثر و بی‌خطر باشند. اما ماسک‌های یکبار مصرف فقط برای یکبار پوشیدن طراحی شدند و بعدازآن باید دور انداخته شوند (بعد از پوشیدن تجزیه می‌شوند و اثر کمتری دارند) و برای محیط‌زیست مشکل ایجاد می‌کنند درنتیجه استفاده از ماسک‌های قابل‌شست‌وشوی بهتر است.

بهترین مواد برای استفاده در ماسک‌های قابل شست و شوی

بسیاری از دانشمندان در تلاشند تا این موضوع را بفهمند، اما همچنان جواب قطعی اعلام‌نشده است. محققان دستگاه‌هایی ایجاد کردند که قطرات ریز را روی پارچه اسپری می‌کنند و سپس میزان آن را از طرف دیگر می‌سنجند و درعین‌حال جریان هوا را نیز برای تعیین قابلیت تنفس اندازه‌گیری می‌کنند. آنان با این روش دریافتند بهترین نوع پارچه برای ماسک پارچه‌های پنبه، کتان و ابریشم است. پارچه‌های باکیفیت بالاتر دارای بافت سفت‌تر و ضخیم‌تر هستند که عملکرد بهتری برای جلوگیری از عبور قطرات دارند.

اما به گفته طاهر سیف، مهندس مکانیک دانشگاه ایلینویز، مواد مورد استفاده در پارچه باید به‌ گونه‌ای باشد که اجازه ندهد قطرات آلوده از طرفین و یا پارچه عبور کند، البته امکان تنفس نیز فراهم کند.

بنابراین باید بتوانید به‌راحتی از طریق ماسک نفس بکشید. اما اندازه‌گیری دقیق اثربخش بودن یکپارچه خاص در مسدود کردن قطرات، به آزمایشگاه احتیاج دارد اگر یک نوع پارچه به‌عنوان استاندارد در کشوری انتخاب شد دلیل این نمی‌شود که این نتایج در مورد این نوع پارچه در کشور دیگر نیز صادق باشد، به همین دلیل بهترین روش برای درک کیفیت پارچه نگه‌داشتن پارچه در برابر نور است.

به نوری که از پارچه عبور می‌کند نگاه کنید. اگر الیاف جداگانه مشاهده می‌شوند و می‌توانید نور را از طریق پارچه مشاهده کنید به‌احتمال‌زیاد پارچه مناسبی نخواهد بود.

چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک
چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک

ماسک باید چندلایه باشد؟

طبق تحقیقاتی که تاکنون منتشرشده، ماسک سه لایه نسبت به ماسک دولایه عملکرد بهتری دارد و از ماسک یک‌لایه بهتر هستند.

در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی حداقل ماسک سه لایه توصیه می‌شود. بر این اساس هرچه تعداد لایه‌های ماسک بیشتر باشد عملکرد آن بهتر خواهد بود اما با افزایش تعداد لایه‌ها عملکرد تنفس نیز کاهش می‌یابد.

چه نوع ماسکی خریداری کنیم؟

موثرترین ماسک، باید قابلیت پوشش بینی و دهان را داشته باشد و لبه‌های ماسک محکم شده باشد. متخصصان برای استفاده روزمره یک ماسک راحت و با پوشش مناسب را تایید می‌کنند.

ماسک خانگی یا بازاری؟

اثربخشی ماسک به مواد پارچه آن بستگی دارد. حتی ماسک‌هایی که با تی‌شرت و یا دیگر البسه در منزل تهیه می‌شوند در آزمایشگاه‌ها عملکرد خوبی داشتند، خصوصا هنگامی ‌که با لایه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

نحوه قرار دادن ماسک بر روی صورت

پیش از دست زدن به ماسک، دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی‌کننده دست تمیز کنید.

یک ماسک را از جعبه بیرون آورده و اطمینان حاصل کنید که هیچ پارگی واضح و آشکاری در هر دو طرف ماسک وجود ندارد.

مشخص کنید که کدام قسمت بالای ماسک است. قسمت بالای ماسک که دارای لبه قابل خم شدن است برای قرار گرفتن روی بینی و تنظیم آن بر اساس بینی شماست.

مشخص کنید که کدام قسمت جلوی ماسک است. قسمت رنگی ماسک معمولا جلوی آن است و طرف سفید صورت شما را لمس می‌کند.

بر اساس نوع بندهای ماسک آن را پشت گوش و یا پشت سرخود تنظیم کنید.

ماسک را روی دهان و چانه بکشید.

برداشتن ماسک از روی صورت

پیش از دست زدن به ماسک، دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی‌کننده دست تمیز کنید.

از لمس جلوی ماسک خودداری کنید چون قسمت جلوی ماسک آلوده است.

فقط قسمت‌های پشت گوش و یا سر را لمس کنید و به‌آرامی ماسک را بلند کرده و جدا کنید.

ماسک را در سطل زباله پرتاب کنید. دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی‌کننده دست تمیز کنید.

پوشیدن ماسک در کدام کشورها اجباری است؟

انستیتوی رابرت کخ آلمان (RKI) اعلام کرد: پوشاندن دهان و بینی می‌تواند قطرات عفونی را که هنگام صحبت کردن، سرفه یا عطسه از دهان خارج می‌شوند را انتقال ندهد.

دولت‌های مانند انگلستان و سنگاپور از مردم خواستند که برای اطمینان از کافی بودن تجهیزات محافظت شخصی (PPE) برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی از ماسک‌های پزشکی استفاده نکنند.

در همین حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) به‌طور خاص استفاده از ماسک‌های جراحی را پیشنهاد نمی‌کنند بلکه توصیه می‌کنند از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی برای کاهش شیوع کرونا استفاده کنند.

در کشورهای آسیایی مانند چین، تایوان یا هنگ‌کنگ، پوشیدن ماسک‌ حتی قبل از همه‌گیری کروناویروس متداول بوده و این تجربه حاصل مقابله با بیماری‌هایی مانند سارس، آنفلوآنزای H1N1 است.

ونزوئلا جزو اولین کشورهایی بود که در ماه مارس استفاده اجباری از ماسک را اعلام کرد.

ویتنام نیز پوشیدن ماسک را در 16 مارس اجباری کرد.

در 18 مارس، جمهوری چک اولین کشور اروپایی بود که پوشیدن ماسک در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و سیستم حمل‌ونقل عمومی را اجباری کرد.

رئیس‌جمهور اسلواکی نیز در 25 مارس استفاده از ماسک را طی مراسمی اعلام کرد.

در تاریخ 29 مارس، بوسنی و هرزگوین از شهروندانی که در خیابان‌ها و بیرون از منازل خود تردد دارند خواست ماسک صورت یا پارچه‌ای را که دهان و بینی خود را بپوشاند استفاده کرد.

در 4 آوریل، کلمبیا استفاده از ماسک صورت را در سیستم حمل‌ونقل عمومی و اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ها، بازارهای روباز و بانک‌ها اجباری کرد.

امارات متحده عربی نیز در همان روز اعلام کرد که در خارج از خانه ماسک صورت باید استفاده شود.

کوبا در 6 آوریل استفاده از ماسک را اعلام کرد و یک روز بعد اکوادور تصمیم گرفت استفاده از ماسک صورت را در فضاهای عمومی اجباری کند.

در تاریخ 6 آوریل، اتریش نیز پوشیدن ماسک در اماکن عمومی را اجباری کرد.

در آفریقای شمالی، مراکش پوشیدن ماسک‌های را در هفت آوریل اجباری کرد و مجازات زندان تا سه ماه و 1300 درهم جریمه (130 دلار) برای متخلفین اعمال شد.

در همان روز، ترکیه به همه شهروندان خود دستور داد هنگام خرید یا بازدید از اماکن عمومی شلوغ ، ماسک بپوشند و دولت گفت که ماسک‌ها را به‌صورت رایگان به همه خانواده‌ها تحویل می‌دهد.

در 8 آوریل ، السالوادور ماسک صورت را اجباری کرد و وزارت بهداشت شیلی نیز اعلام کرد در هنگام استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی ماسک صورت باید پوشیده شود.

در 9 آوریل ، کامرون ماسک را اجباری کرد و ده‌ها کشور آفریقایی ازجمله آنگولا، بنین، بورکینافاس، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، کنیا، لیبریا، رواندا، سیرالئون و زامبیا نیز این قانون را اجرا کردند.

آرژانتین در 14 آوریل ماسک اجباری کرد.

در تاریخ 16 آوریل، وزارت بهداشت لهستان پوشاندن صورت را با ماسک یا پارچه مانند روسری اجباری کرد. این امر در مورد مناطق سبز مانند پارک‌ها، سواحل و همچنین اماکن عمومی مانند جاده‌ها، میدان‌ها، ​​مکان‌های مذهبی، مکان‌های تجاری و بازارها صادق است.

در تاریخ 20 آوریل، لوکزامبورگ استفاده از ماسک‌های صورت را در مکان‌های عمومی اجباری کرد که امکان حفظ فاصله ایمن بین یک شخص با شخص دیگر مانند سیستم حمل‌ونقل عمومی و سوپرمارکت‌ها امکان‌پذیر نیست.

در تاریخ 21 آوریل، جامائیکا مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید کروناویروس وضع کرد و پوشیدن ماسک صورت در فضاهای عمومی را برای شهروندان الزامی کرد.

در تاریخ 22 آوریل، آلمان آخرین کشور اروپایی شد که پوشیدن ماسک صورت را در سیستم حمل‌ونقل عمومی و هنگام خرید اجباری کرد.

در همان روز، بحرین نیز استفاده از ماسک را در مناطق عمومی برای شهروندان و ساکنان و همچنین کارگران فروشگاه‌ها اجباری کرد.

در تاریخ 26 آوریل، قطر استفاده از ماسک‌های صورت را برای کارمندان دولت و بخش خصوصی و مشتریان، خریداران در فروشگاه‌های مواد غذایی و مکان‌های پذیرایی و کارگران بخش پیمانکاری اجباری کرد.

در تاریخ سه ماه مه، هندوراس ماسک را اجباری کرد.

در تاریخ پنج ماه مه، رئیس‌جمهور اوگاندا گفت: هر فردی که از خانه خود خارج شود باید ماسک صورت پارچه‌ای بپوشد تا شیوع کووید-19 متوقف شود.

در تاریخ 10 ماه مه، فرانسه استفاده از ماسک‌های صورت را به‌صورت عمومی اجباری کرد.

اسپانیا در تاریخ 20 ماه مه پوشیدن ماسک برای همه افراد بزرگ‌تر از شش سال در فضاهای عمومی داخلی و موارد فضای باز در مواقعی که امکان فاصله ایمن دو متر غیرممکن است را اجباری کرد.

کره جنوبی از 26 ماه مه پوشیدن ماسک در هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و تاکسی در سطح کشور را اجباری کرد. در همان روز لبنان اعلام کرد که از 29 مه تا 33 دلار افراد متخلف را جریمه می‌کند.

در تاریخ 30 ماه مه، پاکستان پوشیدن ماسک را در فضاهای عمومی شلوغ شامل مساجد، بازارها، مراکز خرید و حمل‌ونقل عمومی اجباری کرد.

به خاطر داشته باشید، ماندن در خانه هنوز مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از انتشار کووید-19است. هنگام بیرون آمدن، صورت خود را با ماسک بپوشانید، فاصله اجتماعی ایمن را با دیگران رعایت کنید و به‌طور مرتب دستان خود را بشویید.
نظر خود را درباره «چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا پوشیدن ماسک در کاهش انتشار کروناویروس موثر است + همه چیز درباره ماسک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.