زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا مردم ایران از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند؟

چرا مردم ایران از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند؟

  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جامعه ایران چون مردم از مطالعه شفاهی به تصویری...

NO CAPTION
NO CAPTION

 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جامعه ایران چون مردم از مطالعه شفاهی به تصویری وارد شده‌اند این نوع مطالعه برای مردم فرهنگ شده و از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند.
 
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی امروز (25 آبان‌ماه) در حاشیه افتتاح نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در ایران رضایت‌بخش نیست، گفت: رضایت‌بخش نبودن سرانه مطالعه در ایران تنها به امروز برنمی‌گردد بلکه در دهه‌های قبل و بعد از انقلاب نیز بوده است.
 
وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در فرهنگ مطالعه دخالت دارند، ادامه داد: عوامل اجتماعی، روانشناختی و... از جمله عواملی است که در فرهنگ مطالعه تأثیر دارد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جامعه ایران، جامعه‌ای است که با فرهنگ شفاهی مطالعه خو گرفته و مطالعه آزاد در کنار مطالعات درسی به صورت فرهنگ درنیامده است.
 
صالحی افزود: تا زمانی که سواد در میان مردم کم بود مطالعه‌ای وجود نداشت و زمانی هم که سواد مردم افزایش یافت مطالعه‌ آزاد نبود بلکه مطالعه کتاب‎‌های کمک درسی بیشتر مورد استقبال بوده است.
 
وی اظهار کرد: در شرایط جدید رسانه‌های تصویری بیشترین تأثیر را داشته‌اند نسبت به اینکه مردم از مطالعه کتاب فاصله بگیرند. در جامعه غربی سه مرحله تاریخی مطالعه را پشت سر گذاشته‌اند از جمله جامعه شفاهی، جامعه مکتوب و در حال حاضر در جامعه تصویری قرار دارند که اثر منفی در مطالعه مردم نگذاشته است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جامعه ایران چون از مطالعه شفاهی به تصویری وارد شده‌اند این نوع مطالعه برای مردم فرهنگ شده و از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند.
 
صالحی با اشاره به اینکه در فضای مجازی افراد به صورت کاذب خود را بی‌نیاز از مطالعه می‌کنند، گفت: مطالعه در فضای مجازی دریافت اطلاعات به صورت تقطیع‌شده و پراکنده است بنابراین چندان مناسب نیست.
 
وی با بیان اینکه اقدامات در زمینه مطالعه در حوزه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، افزود: جدی گرفتن ویترین‌های کتاب به صورت موقت و ثابت و بهره‌وری از یارانه‌های حمایتی و افزایش آن، کمک به ترویج کتاب است که خروجی‌های متعددی دارد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در سال گذشته 90 مروج تشویق شدند و امسال بیش از 4000 نفر در زمینه ترویج کتاب مورد تشویق قرار گرفتند بنابراین ترویج کتاب باید در یک فضای مردمی و با شبکه‌های مردمی پیش رود و امروز نهادهای مردمی در جامعه رو به رشد هستند.
 
صالحی جشنواره پایتخت کتاب را از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و ادامه داد: در فضای روستاها کسانی که ایده‌هایی برای ترویج کتاب در جامعه دارند شناسایی می‌شوند و به جشنواره دعوت می‌شوند.
 
وی افزود: معافیت کتاب‌فروشان از پرداخت مالیات و پایین آوردن هزینه‌های کتابفروشی از دیگر اقدامات وزارت ارشاد است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تامین بخش اصلی کتاب‌های کانون مساجد را وزارت فرهنگ و ارشاد بر عهده دارد، تصریح کرد: هر سال سه تا چهار میلیارد تومان برای خرید کتاب‌های کانون‌های مساجد صرف می‌شود.
 
او خاطرنشان کرد: عدالت فرهنگی و توزیع منابع مالی در تمام استان‌ها به صورت یکسان است و 37 درصد منابع مالی معاونت فرهنگی به صورت مستقیم در استان‌ها صرف می‌شود.
 
وی در پایان یادآور شد: موافقت‌نامه شعر طنز در دی‌ماه امسال، موافقت‌نامه برگزاری نکوداشت آیت‌الله آیتی، خرید کتاب استانی و توزیع کتاب استانی با اعتبار 200 میلیون تومان از موافقت‌نامه‌های امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
نظر خود را درباره «چرا مردم ایران از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا مردم ایران از مطالعه مکتوب فاصله گرفته‌اند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.