زمان مطالعه: 5 دقیقه
قدیمی ترین کشور جهان کجاست؟

قدیمی ترین کشور جهان کجاست؟

در سطح دنيا کشوهایی وجود دارند كه از قدمت و گذشته بسيار دوري برخوردار هستند. اين کشورها در سطح جهاني بسيار...
old1
old1

در سطح دنیا کشوهایی وجود دارند که از قدمت و گذشته بسیار دوری برخوردار هستند. این کشورها در سطح جهانی بسیار مهم و قابل توجه هستند و به عنوان یکی از مهم ترین و باارزش ترین جنبه های جذب گردشگر به حساب می آیند. اما به راستی قدیمی ترین و کهن ترین کشور دنیا کجاست؟ پورتال آسمونی در این بخش مطالب بسیار خواندنی در همین مورد عنوان می کند. همچنان آسمونی را همراهی کنید

قدیمی‌ترین کشور دنیا کجاست؟

چهاردهمین تندیس از مشاهیر ایران - تندیس امیرکبیر که در موزه مشاهیر برج میلاد قرار دارند، توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور رونمایی شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران را کشوری با هویت حداقل هفت هزار ساله دانست و تصریح کرد: براساس آثاری که از برخی محوطه‌های تاریخی بدست آورده‌ایم،‌ هویت ایران تا 11 هزار سال هم پیش رفته است.

وی با اشاره به سفرش به استان خرم‌آباد گفت: با توجه به کاوش‌هایی که برخی از باستان‌شناسان در محوطه‌های لرستان انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که هویت این استان تا 40 هزار سال قبل کشانده شده است. در واقع تاریخ نشان می‌دهد ایران قدیمی‌ترین کشور دنیاست که قدمت آن به 3900 سال قبل از میلاد می‌رسد.

او در ادامه با اشاره به ثبت 17 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: براساس قوانین یونسکو، سالانه دو اثر توسط هر کشور می‌تواند در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد، اما وضعیت محوطه‌های تاریخی ایران به گونه‌ای است که اگر امکان داشت هر کشور 20 اثر را در فهرست یونسکو به ثبت برساند، ایران سالانه این آمادگی را داشت تا 20 پرونده را به یونسکو بفرستد.

وی ایران را یک کشورموزه دانست و گفت: در طول 84 سال گذشته از زمانی که نخستین قانون حفظ بناها به تصویب رسید، موفق شده‌ایم سه درصد از آثارمان را در یونسکو به ثبت برسانیم،‌ بنابراین هنوز کار زیادی برای معرفی و ثبت آن‌ها در یونسکو داریم.

او نمونه این ادعا را شهر سوخته دانست و گفت: از 150 هکتار این محوطه جهانی که متعلق به عصر مفرغ است، تاکنون فقط پنج درصد کاوش شده که در این محدوده کم نیز آثار زیادی به دست آمده است. برای 95 درصد باقی‌مانده، 90 تا 140 سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم شهر سوخته را به طور کامل کاوش کنیم.

معاون رئیس جمهور امیرکبیر را یکی از ارزشمندترین شخصیت‌های ایران دانست و گفت: زمانی که امیرکبیر اصلاحات را در ایران آغاز کرد، یک شخصیت ژاپنی نیز در کشورش این کار را شروع کرد. متأسفانه امیرکبیر سه سال پس از آن کشته شد و اصلاحات در ایران خفه، اما ژاپن توانست دوره اصلاحات را بگذراند در حالی که برای ایران یک سکته تاریخی رخ داد.

سلطانی‌فر اضافه کرد: هرچند در سال‌های بعد افرادی چون مدرس برای توسعه کشور قدم‌های بزرگی برداشتند با این وجود نباید این سکته تاریخی را فراموش کنیم.

او در ادامه همچنین با اشاره به منابع انسانی ایران اظهار کرد: کشورمان در میان 57 کشور اسلامی از نظر منابع انسانی سرآمد است. این آمار در کل دنیا عدد 15 را متعلق به ایران کرده است.

کهن ترین شهر جهان در ایران

old2
old2

شوش، قلب تاریخی ایران است؛ پایتخت نخستین تمدن ایران زمین در 7 هزار سال پیش که تا قرن ها پس از آن هم جایگاه مهم خود را از دست نداد و هنوز هم مسکونی باقی ماندها ست؛ شهری که بی شک یکی از دیدنی ترین و غنی ترین ذخایر تاریخی این سرزمین زیبا است.

گرچه در سال های بسیار دور، باستان شناسان فرانسوی، گنجینه های باستانی شوش را با خود به موزه «لوور» بردند و برای همیشه حسرت به دل مردم ایران نشاندند؛ با این حال هنوز هم می توان شکوه باستانی این شهر را در جای جای آن تماشا کرد؛ از تپه آکروپُل تا زیگورات چغازنبیل و از آرامگاه دانیال نبی تا کاخ آپادانای داریوش. به گفته برخی پژوهشگران، شوش، قدیمی ترین شهر جهان است و هم چنان تمدن عظیم ایرانیان را بر تن دارد.

با این حال، تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که شکل گیری شوش به عنوان یک شهر پیشرفته در جهان باستان، مربوط به حدود پنج هزار سال پیش است. این شهر، پایتخت یکی از بزرگ ترین تمدن های دوره باستان، یعنی تمدن عیلامی بود که مهم ترین یادگارشان، زیگورات 3300 ساله چغازنبیل است.

در دوره هخامنشیان نیز شوش یکی از پایتخت های سیاسی و اداری این سلسله بود و حتی در دوره اشکانیان و ساسانیان نیز همچنان از مهم ترین شهرهای ایران به شمار می رفت و در دوره اسلامی اهمیت خود را در جنوب غرب ایران حفظ کرد؛ چنان که هنوز هم رودخانه کرخه را محلی ها مانند پیشینیان خود، پاس می دارند.

این رودخانه خروشان که از رشته کوه زاگرس سرچشمه می گیرد، در حوالی غرب شوش به آرامش می رسد تا به دشت خوزستان برسد و سیرابش  کند. شاید جالب باشد بدانید که مورخان یونانی، همچون گزنفون و هرودوت هم این رودخانه را از گواراترین آب های ایران می دانستند. حتی بازتاب تقدس آب کرخه را می توان در کتیبه یافت شده در کاخ آپادانا، از آن اردشیر هخامنشی سراغ گرفت.

بیست شهر قدیمی دنیا که باید ببینید

old3
old3

دمشق، سوریه

این شهر در سال 4300 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

اورشلیم، رژیم صهیونیستی

 این شهر در سال 2800 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

آتن، یونان

 این شهر در سال 1400 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

حلب، سوریه

 این شهر در سال 4300 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

تب، یونان

این شهر در سال 1400 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

بنارس، هند

این شهر در سال 1000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

تایر، لبنان

این شهر در سال 2750 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

شوش، ایران

این شهر در سال 4200 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

صیدا، لبنان

این شهر در سال 4000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

پلوودیو، بلغارستان

این شهر در سال 4000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

لارناکا، قبرس

این شهر در سال 1400 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

کرکوک، عراق

این شهر در سال 2200 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

اریحا، کرانه باختری رود اردن٬ فلسطین

این شهر در سال 9000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

غازی عینتاب، ترکیه

این شهر در سال 3650 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

فیوم، مصر

این شهر در سال 4000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

بابلوس، لبنان

این شهر در سال 5000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

بیروت، لبنان

این شهر در سال 3000 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

بلخ، افغانستان

این شهر در سال 1500 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

اربیل، عراق

این شهر در سال 2300 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

کادیس، اسپانیا

این شهر در سال 1100 پیش از میلاد مسیح بوجود آمده است

نظر خود را درباره «قدیمی ترین کشور جهان کجاست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قدیمی ترین کشور جهان کجاست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.