زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که پول می‌گرفتیم، برند می‌پوشیدیم

زمانی که پول می‌گرفتیم، برند می‌پوشیدیم

تیم ملی ایران در توافق سال 2006 خود با شرکت پوما قراردادی به ارزش 1.2 میلیون یورو با این کمپانی آلمانی امضا کرد.

حضور ایران در جام جهانی 2006

در فاصله حدود 50 روز تا اولین بازی تیم ملی در جام جهانی، حواشی و درگیری های داخلی حرف اول را در فوتبال ایران می زند؛ بازی های تدارکاتی با تیم های نه چندان قدرتمند و اختلاف کی روش و برانکو را که کنار بگذاریم، ماجراهای عجیب و باورنکردنی البسه تیم ملی و آیتم های قرارداد با آدیداس را نمی شود از کنارش ساده عبور کرد. قراردادی که طبق آن برخلاف عرف موجود در فوتبال روز دنیا فدراسیون لباس ها را از آدیداس می خرد، نه تنها پولی بابت حق اسپانسرینگ نمی گیرد که پول هم می دهد، خبری از طراحی اختصاصی نیست و مراسمی هم برای رونمایی ترتیب داده نمی شود.قراردادی که با وجود همه بندهای یکطرفه چندان باب میل آدیداس هم نبوده است !

حالا در حالی که منهای مراکش تقریبا همه کشورهای حاضر در جام جهانی از لباس شان رونمایی کرده اند، ما باید به انتظار 29 اردیبهشت و یک بازی تدارکاتی با ازبکستان بنشینیم تا بفهمیم لباس های تیم ملی در روسیه چه شکلی دارد. لباس هایی که اثری از طرح یوز ایرانی روی آن یافت نمی شود و احتمالا تفاوت های بسیاری با البسه قبلی خواهد داشت. این اتفاقات در حالی میان فدراسیون فوتبال و آدیداس رخ داده که در گذشته برندهای معتبر زیادی با فدراسیون ایران قرارداد امضا کردند که آخرین آنها پوما بود. شرکت آلمانی که قبل از جام جهانی 2006 با فدراسیون فوتبال و رییس وقت آن محمد دادگان قراردادی آبرومند امضا کرد. آن زمان فدراسیون نه تنها لباسی بسیار باکیفیت برای جام جهانی از پوما گرفت که مبلغ خوبی نیز به عنوان اسپانسر از این برند دریافت کرد.

در چنین شرایطی که مسئولان فدراسیون فوتبال از عقد قرارداد خوب با آدیداس بازمانده اند بد نیست اشاره ای به بندهای قرارداد فدراسیون در سال 2006 با پوما داشته باشیم. قرارداد 1.2 میلیون یورویی به علاوه پرداخت هزینه اردو و بازی تدارکاتی! قراردادی که در زمان مدیریت دادگان فدراسیون فوتبال با پوما امضا کرد، ارزشی 1.2 میلیون یورویی داشت. به این شکل که 700 هزار یورو پول نقد از سوی پوما به فدراسیون داده شد و فدراسیون 500 هزار یورو نیز البسه از پوما دریافت کرد. همچنین پوما طبق این قرارداد متعهد شده بود که ده هزار توپ فوتسال و فوتبال به فدراسیون فوتبال بدهد و در مسابقات داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. آخرین آیتم هم یکی از جذاب ترین ها بود که طبق آن پوما هزینه اردوها و بازی های دوستانه ایران قبل از جام جهانی را پرداخت می کرد.

مسابقات اردویی مثل کوئینز پارک رنجرز که هزینه اش تمام و کمال توسط شرکت پوما پرداخت شد. از این گذشته کیفیت لباس هایی که پوما در سال 2006 در اختیار ایران قرار داد، در سطح A دنیا قرار داشت. نامه ای که محمدرضا پهلوان دبیر کل فدراسیون فوتبال در آن دوره به رییس شرکت پوما زده بود نیز این موضوع را تایید می کند. در این نامه تاکید شده کیفیت لباس های ایران باید در حد لباس ایتالیا و جمهوری چک باشد که پوما اسپانسر کیت جام جهانی ایشان بود. مساله دیگری که در قرارداد ایران و پوما در آن سال به چشم می خورد، سطح بالای روابط بود.

در مورد ایران در جلسه ای با حضور محمد دادگان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران و نایب رییس پوما در جهان قراردادی آبرومند به امضا رسید و تیم ملی توانست در یکسال آینده هم از البسه این شرکت آلمانی استفاده کند. نماینده ایران در سال 2006 برای عقد قرارداد با شرکت پوما یاسر رفیقدوست بود. او سال گذشته اولین قرار میان مسئولان فدراسیون با مدیران آدیداس را گذاشت اما بعدها فدراسیون ترجیح داد افراد دیگری کار را جلو ببرند و رفیقدوست از ماجرا خارج شد.رفیقدوست در این خصوص به خبرنگار "ورزش سه" گفت: ما سال گذشته می توانستیم با آدیداس توافق خوبی داشته باشیم اما این اتفاق رخ نداد .

از رفیقدوست درباره حذف طرح یوز ایرانی از لباس های آدیداس برای جام جهانی پرسیدیم که او اینطور پاسخ داد: «آدیداس سال گذشته تمایل داشت طرح یوز در بافت پارچه به کار برود، یعنی دوخت لباس طوری باشد که یوز در خود پارچه باشد تا حفره های مربوط به تهویه لباس از بین نرود. فدراسیون اما با توجه به اینکه این توافق ماهها زمان برد آدیداس حالا نمی تواند در بافت از طرح یوز استفاده کند و تنها راه استفاده از برچسب(مهر) است که خلل و فرج لباس را می پوشاند و استاندارد را از پیراهن می گیرد. رفیق دوست درباره نقش تحریم ها در قرارداد عجیبی که با آدیداس بسته شده، گفت: «من باید بگویم که در سال 2006 تحریم ها برای ایران بسیار بیشتر از چیزی بود که الان در ایران وجود دارد. آن زمان ما مشکلات بیشتری داشتیم و تحریم ها در ثبت قراردادهای اینچنینی مشکل بزرگی نیست.»

با همه مشکلات موجود هواداران فوتبال قبول کرده اند که با هر شرایطی تیم ملی با لباس های آدیداس به جام جهانی برود. از این رو فدراسیون فوتبال اعلام کرده در بازی تدارکاتی با ازبکستان از البسه جدید آدیداس برای شاگردان کی روش رونمایی می شود. با این شرایط باید منتظر عرضه لباس های جدید تیم ملی در ایران هم باشیم. احتمالا از 29 اردیبهشت ماه که از لباس های تیم ملی رونمایی خواهد شد، تا جام جهانی شاهد پخش این البسه در داخل کشور باشیم تا هواداران بتوانند ارتباط بیشتری با این تیم برقرار کنند.

نظر خود را درباره «زمانی که پول می‌گرفتیم، برند می‌پوشیدیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زمانی که پول می‌گرفتیم، برند می‌پوشیدیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.