زمان مطالعه: 3 دقیقه
در فصل بهار چه بخوریم؟

در فصل بهار چه بخوریم؟

آمدن بهار و گرم شدن آب و هوا بسیاری از فرصتها را برای دسترسی به مواد غذایی پرطراوت تر در اختیار شما قرار می...
در فصل بهار چه بخوریم؟
در فصل بهار چه بخوریم؟


آمدن بهار و گرم شدن آب و هوا بسیاری از فرصتها را برای دسترسی به مواد غذایی پرطراوت تر در اختیار شما قرار می دهد. آسمونی در این بخش فهرستی از مواد غذایی مناسب در فصل بهار را برای شما عزیزان آماده کرده است که دعوت می کنیم این متن را تا پایان مطالعه نمایید.

در فصل بهار چه بخوریم؟

انتخاب های غذایی در این فصل علی رغم این که متنوع تر از فصول پاییز و زمستان است، می تواند اثرات مثبت و منفی بر روی دستگاه گوارش شما داشته باشد.

در اینجا برخی از انتخاب های غذایی مخصوص فصل بهار که برای دستگاه گوارش مفید و یا زیان آور هستند، معرفی شده اند:

ماست

ماست یک غذای ایده آل برای فصل بهار است. همچنین میان وعده ای مفید برای افزایش باکتری های خوب در روده محسوب می شود که به فرایند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند و تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال دارد. ماست های پروبیوتیک همچنین به بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده می انجامد.

ماهی قزل آلا

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند منجر به کاهش التهاب در دستگاه گوارش شود. بررسی های بالینی در سال 2014 میلادی نشان داد که امگا 3 موجود در ماهی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو منجر به کاهش علائم این بیماری می شود. اگر طرفدار ماهی نیستید، می توانید گردو و بذر کتان را جایگزین آن کنید.

مارچوبه

مارچوبه حاوی مواد مغذی غنی از پروبیوتیک است و می تواند به ترویج سلامت دستگاه گوارش کمک کند. مصرف مارچوبه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ‌های روده‌ ای مانند سرطان روده، بیماری ‌های التهابی روده، آلرژی و... را می‌ کاهد. یکی از پروبیوتیک‌ های بسیار مهم اینولین است که از پلی ‌فروکتان ‌ها است؛ و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین محسوب می شود.

نخودفرنگی

نخودفرنگی ‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین هستند. پورین ‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می ‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد. از آنجایی که پورین می‏ تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود. کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ ‏های اسید اوریکی می ‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل این اشخاص باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز کنند.

تـغـذیه بـهـاری از دیـدگاه طب سنتی

نکته 1: در فصل بهار وعده‌های غذایی سبک و زود هضمی داشته باشید

سبک‌ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم، بنابراین در تمام وعده‌های غذایی از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید، بنابراین فصل بهار زمان مناسبی برای شروع رژیم کاهش وزن و رهایی از چربی‌های اضافه است.

روزه داری سبک برای مدت کوتاه (در نیمه‌های فروردین) می‌تواند برای پاک‌سازی کبد مفید باشد.

نکته 2: مصرف این نوشیدنی‌ها در فصل بهار مفید است

نوشیدن چای زنجفیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. به علاوه مصرف شربت‌های زرشک توصیه می‌شود.

نکته 3: در وعده ناهار از حبوبات و سبزیجات استفاده کنید

قبل از وعده ناهار حتماً صبحانه‌ای سبک که شامل آب‌میوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید.

برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس و یونجه و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر استفاده کنید، مثلاً آش جو، آش آب‌غوره، آش تمبر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات. خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات که بدون سرخ شدن و با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید طعم‌دار شده باشند، انتخاب‌های مفیدی هستند.

میوه‌های تازه مثل آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین نیز میان وعده‌های مفیدی هستند و مصرف آن‌ها نسبت به تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

نکته 4: در فصل بهار از این مواد غذایی کمتر مصرف کنید

برای کمک به پاک سازی کبد از غذاهای با طبع گرم، تلخ و به ویژه شور باید پرهیز شود.

مصرف کمتر گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و مواد تولید کننده خون، در مقایسه با زمستان ضروری است.

مصرف مواد و غذاهای چرب و تند در فصل بهار توصیه نمی‌شود.

نکته 5: از میوه‌ها و سبزیجات فصلی استفاده کنید

دیدگاهی در بین برخی متخصصین تغذیه وجود دارد که میوه‌ها و سبزیجات را باید متناسب با فصل رویش آن‌ها مصرف نمود. بر اساس این نظریه مصرف میوه‌ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می‌تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاک سازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

نکته 6: برنامه غذایی و خواب منظمی داشته باشید

بر اساس نظریه‌های طب سنتی نظم برنامه غذایی و ساعت خواب به هنگام تغییر فصل که بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس‌تر می‌شود و بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرد توصیه می‌شود.
نظر خود را درباره «در فصل بهار چه بخوریم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره در فصل بهار چه بخوریم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.