زمان مطالعه: 7 دقیقه
چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟

چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟

انقلاب در لغت برگشتن از حالی به حالی، دگرگون شدن، تغییر و تحول است و در اصطلاح رایج جهان (تلاش عده ای برای...

چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
انقلاب در لغت برگشتن از حالی به حالی، دگرگون شدن، تغییر و تحول است و در اصطلاح رایج جهان (تلاش عده ای برای واژگون کردن حکومت و ایجاد حکومتی نو) به منظور تغییرات اساسی و بنیادین در تمام نهادها، مناسبات ساختار سیاسی و اجتماعی و جایگزینی سازمان نوین و مطلوب در چهارچوب اهداف و آرمانهای خاص است. اما چه عواملی باعث بروز یک انقلاب می شود؟ آسمونی در ادامه یک مقاله کامل در مورد شکل گیری انقلاب را برای شما عزیزان تهیه کرده است.

شهرام مهدوی مطلق، کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای با مقایسه تطبیقی انقلاب های رنگین با حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران گفت: آنچه در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران به وقوع پیوست از لحاظ خواستگاه ، علل و شکل و و نحوه اجرا، تشابهات زیادی با انقلابهای رنگین آسیای مرکزی و قفقاز داشته و حکایت از یک طراحی انقلاب مخملی و حرکت براندازانه برای نظام جمهوری اسلامی  که زمینه بازی آن از سالها قبل برای بازیگران معاند، مخالف، منتقد و مغافل فراهم شده بود .

وی در ادامه اظهارداشت:علاوه بر دشمنان و مخالفان داخل و خارج، منتقدان نظام که در اردوگاه انقلاب بودند، غفلت نخبگان ابزاری ، سکوت خواص جامعه به تشدید بحران کمک و خواسته یا نا خواسته بازیگر زمینی شدند که نتیجه آن برای نظام با حاصل جمع صفر بود و هزینه های زیادی را به نظام تحمیل و شیرینی حاصل از انتخابات را در کام ملت تلخ نمود .

مهدوی افزود: پدید آورندگان این فتنه خطرناک برای همیشه در پیشگاه ملت ایران محکوم اند که نمونه ای از این محکومیت عمومی را در راهپیمایی 9 دی 88 به نظاره نشستیم. 

what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
انقلاب های رنگی

کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای گفت: در مورد تبیین و تعریف انقلاب های رنگی مصادیق و نظریات مختلفی ارائه شده است که مخرج مشترک همه ی این تعاریف از چند کلید واژه مثل اعتراض – انتخابات، حرکتهای گله ای، تقلب، دگرگونی بدون خشونت، تغییر رژیم و... تشکیل شده است .

مهدوی خاطرنشان کرد: بهاری خبر نگار شبکه چهار انگلیس و نماینده رسمی هفته نامه آمریکایی نیوزویک در ایران در مصاحبه با خبر گزاری فارس چنین بیان می کند انقلاب های رنگی با الگو برداری از لیبرال دموکراسی پیگیری می شوند و تجمعات غیر قانونی اساس و ستون انقلابهای رنگین هستند که به حالت بهمن در می آیند تا با پوشش خبری یک جانبه طرف مقابل با یکوت خبری شود .    

انقلاب رنگی نوعی تغییر و جابه جایی قدرت است

وی در ادامه یادآور شد: انقلاب رنگی نوعی تغییر و جابه جایی قدرت است که بدون اصطلاک نظامی و خونریزی، با استفاده از شیوه های نرم و آرام مبارزه و نا فرمانی مدنی صورت می گیرد.

کارشناس ارشد سیاسی گفت: انقلاب های رنگی به تغییر و تحولاتی اطلاق می شود که تا کنون در کشور های باقی مانده از بلوک شرق اتفاق افتاده و هیئت حاکمه این کشور ها جای خود را به حکومت های یکسره طرفدار غرب داده اند.

چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
ادعای تقلب در انقلاب های رنگی

مهدوی افزود: « این نوع انقلابها  معمولاً در دوران انتخابات یک کشور با زیر سؤال بردن انتخابات و باطل نمودن از طریق القاء و ادعای تقلب و اعتراضات مسالمت آمیز صورت می گیرد و به تدریج با دخالت بیگانگان و تحریک عمومی سعی می کنند، نظام و افکارعمومی را به ابطال انتخابات وادار نمایند.

وی گفت: تحلیل تعاریف فوق به این معناست که انقلاب های رنگی در همان تفسیر جنگ کم شدت و استحاله و فرو پاشی از درون برای کشور هاست و شیوه جدید براندازی است که در دستور کار نظام سلطه برای هماهنگ کردن جوامع هدف با لیبرال دموکراسی است.

این دانشجوی دکتری در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد اکثر کارشناس های مسائل استراتژیک، مهم ترین بنیاد های نظری و دکترین استحاله و فرو پاشی از درون ابتدا توسط ساموئل هانتینگتون در موج سوم دموکراسی و بعد از آن نیز به طور واضح تر در نظریات جین شارپ در کتاب از دیکتاتوری تا دمو کراسی، بیان شده است.

وی ادامه دا:« موج سوم ؛ ترویج دموکراسی در پایان سده بیستم از موضوعات تحقیقاتی راهبردی هانتینگتون است ،  که دکترین استحاله و فرو پاشی  ، نظام های مانع رهبری جهانی آمریکاست و حاوی راهبرد های اجرایی بر اندازی از درون می باشد . کتاب موسوم از میان برداشتن نظام های تهدید کننده لیبرالیسم  و فراگیرا بودن لیبرال دموکراسی را تئوریزه می کند .                     

what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
این دانشجوی دکتری گفت: نظریه پرداز دیگر انقلابهای رنگی جین شارپ ، عضو ارشد اندیشکده انیشتین است که از اواسط قرن بیستم نظریه خود را تبیین و بسط داد و معروف ترین کتاب وی در این خصوص از دیکتاتوری تا دموکراسی است که 198 اقدام عملی از جمله : اعلام بیانیه رسمی ، بهره گیری از شعارها و نمادهای خاص  ، اقدامات گروهی نمادین ، راهپیمایی و تظاهرات ( مردمی – خودرویی ) ، تشیع جنازه ، سکوت ، ابراز همدردی با دستگیر شدگان ، تلاش برای زندانی شدن ، نافرمانی مدنی ، انجام مراسم سوگواری سیاسی ، پوشش های نمادین ، اعزام هیئت های نمایندگی ، تحصن ، ملاقات و مذاکره با مسئولین و ... را در ضمیمه این کتاب پیشنهاد داده است . ( نائینی ، 1388 ، 66-63 )

پیشینه انقلاب های رنگین

مهدوی گفت: در بعضی از تحلیل ها و منابع ،  سابقه شروع انقلاب های رنگین را به طرح مارشال آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم که نوعی فرمان برای مداخله در کشور های اروپایی محسوب می شود ، بیان نموده اند که پس از آن اروپا که تا آن زمان در تقابل با سیاست های آمریکا عمل می کرد، از طریق اقدامات اقتصادی و  سیاسی تا حدود زیادی با سیاست های جهانی آمریکا همسو و هماهنگ شد .

وی ادامه داد: علاوه بر انقلاب های به وقوع پیوسته ، انقلاب زغفرانی در میانمار ( 2007) یا انقلاب قرمز در تبت چین در 2008 در آستانه المپیک 2008 که نا کام ماندند ،  نوعی از این انقلاب ها نیز به شمار می روند . البته ، انقلاب پراگ (1989 ) انقلاب میخک در پرتغال در میانه دهه هفتاد را نیز می توان جزئی از تاریخچه انقلاب های رنگی قلمداد نمود .

ویژگی های وارکان مشترک انقلاب های رنگی

مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه وبویراحمد اظهارداشت: با مطالعه انقلاب های رنگی اعم از انقلاب های که موفق شده اند و انقلاب هایی که ناکام مانده اند می توان به این راهبرد مشترک « فشار از پایین و چانه زنی در بالا)) را برای تغییر آنچه در نظر است اشاره نمود که در همه انقلاب های رنگی به چشم می خورد

چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
مهم ترین ویژگی های مشترک در این انقلاب ها را می توان به شرح زیر نام برد.

  1. طراحی سناریو قبل از شروع زمان انتخابات  توسط اپوزیسون های داخلی و عوامل خارجی و زمینه سازی قبلی
  2. اقدام خزنده و متوالی از مرحله ی جنینی تا بلوغ بدون بکارگیری ابزارهای خشونت آمیز و حتی حساسیت زا
  3. تعیین برگزاری انتخابات به عنوان ثقل زمانی شروع عملی و فاز اجرایی انقلاب ها
  4. استفاده از نماد های رنگی و عموماً متناسب با ذائقه مردم هر کشور برای بزرگ نمایی و هماهنگی درتاکتیک ها
  5. هجوم رسانه ای و به خدمت گرفتن فضای مجازی و رسانه ای کشوردر داخل و خارج از کشور 
  6. القاء تقلب در انتخابات قبل از برگزاری و ادعای انجام تقلب در حین و بعد از برگزاری انتخابات
  7. فشار از پایین و چانه زنی از بالا برای ابطال انتخابات ( انجام راهپیمایی و تحصن های به ظاهر مردمی ولی طراحی شده  ) و تشکیل هیئت های ملاقات با مسئولین به نمایندگی از مردم و ........
  8. تهمت های ساختگی علیه مسئولین  و دولت مردان کشور، بزرگ نمایی بعضی اشتباهات و نواقص حکومت و دستکاری در اسناد و اطلاعات
  9. استفاده از کمک های مالی و حمایتی مؤسسات خارجی و بنیاد های مدعی دموکراسی غرب و آمریکا
  10. از پیش برنده اعلام کردن جریانات خاص متمایل به غرب هم توسط رسانه ای خارجی و هم اپوزسیون های داخل و مونتاژ کردن اخبار و تصاویر و همچنین فرا خوان به مبارزه و نا فرمانی مدنی و ...

what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
what-matters-makes-the-revolution-in-one-country
بازیگران و ابزار هایی انقلاب های رنگی

بازیگران انقلابهای رنگی در کشور های به قوع پیوسته چه موفق و چه ناکام به دو دسته تقسیم می شوند :

الف ) بازیگران ( عوامل ) داخلی : مهم ترین عوامل داخلی را می توان به شرح زیر بیان نمود .

  1. اپوزسیون های متمایل به غرب در داخل     
  2. احزاب و گروههای اعم از منتقد ، مخالف و معاند
  3. سازمانهای مردم نهاد و انجمن های خیریه وابسته به گروهای مخالف یا غرب
  4. نیروهای واگرا ( قومی ، مذهبی،  سیاسی و .
  5. ضعف حاکمان 6- ساختارهای ضعیف حکومتی
  6. غفلت و عدم شناخت مردم و مسئولین  
  7. نخبگان سیاسی

ب ) بازیگران ( عوامل ) بیرونی شامل  :

  1. سفارت کشور های بیگانه ( غربی )
  2. معاندان خارج از کشور
  3. رسانه های و بنگاههای خبری خارجی ( صدا ، سیما – ماهواره ، اینترنت ، مطبوعات و ... )
  4. مسئولین کشور های بیگانه
  5. بنیاد ها و موسسات خارجی ( فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، حقوقی و ... )

چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟
ج) ابزارها :

 ابزار انقلاب های رنگی مجموعه ای از عوامل رسانه ای مکتوب ، شنیداری ، دیداری ، رسانه ای نوین ( گوشی های همراه سخنرانی ، اعلامیه ، طومار ، عوامل انسانی ( اقشار مختلف خصوصاً جوانان و نوجوانان ، افراد موجه و ... می باشند .

مهم ترین اهداف انقلاب های رنگی:

 برای انقلاب های رنگی و طراحان و مجریان آن اهداف متفاوت و گوناگونی از کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت وجود دارد ، به چالش کشاندن نظام حاکم غیر همسو با غرب از مهم ترین اهداف کوتاه مدت و تغییر رژیم حاکم و استقرار رژیم همسو با غرب از اهداف مهم میان مدت طراحان و مجریان انقلاب های رنگی است ، اما در واقع اهداف اصلی از ایجاد انقلاب های مخملی برای طراحان و تصمیم سازان این ایده بسیار فراتر از آن چیزی است که در شعارها و تبلیغات مجریان دیده می شود . استراتژیست ها و کارشناسان انقلاب های رنگی مهم ترین اهداف بلند مدت انقلاب های رنگی توسط

طراحان آن را به شرح زیر بیان می دارند :

  1. تسلط بر مناطق ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی
  2. کنترل شریان انتقال انرژی و جلوگیری از تسلیحاتی شدن آن
  3. حذف یا مهار نظام های چالشگر و از بین بردن موانع نظام هژمونیک آمریکا
  4. همسو نمودن کشور های هدف با سیاست های آمریکا  و غرب
  5. فرصت های اقتصادی برای آمریکا
  6. جلوگیری از ایجاد اتحادیه های منطقه ای در آسیا ، خاورمیانه ، قفقاز و ...
  7. مهار بیداری اسلامی ( نائینی ، 60:1388 )
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چه مسائلی باعث انقلاب در یک کشور میشود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.