زمان مطالعه: 4 دقیقه
چه مسائلی باعث آتش سوزی و حریق می شود؟

چه مسائلی باعث آتش سوزی و حریق می شود؟

آتش سوزی از رایج ترین انواع سوانحی است كه صرفاً به استفاده نادرست از وسایل برقی و گازی ختم نمی شود. اگر می...

what-issues-cause-a-fire3
what-issues-cause-a-fire3
آتش سوزی از رایج ترین انواع سوانحی است که صرفاً به استفاده نادرست از وسایل برقی و گازی ختم نمی شود. اگر می خواهید مهم ترین عوامل موثر در آتش سوزی را بشناسید و از آنها پیشگیری کنید، خواندن این توصیه های آسمونی می تواند کمک تان کند.

  1. پخت و پز

رها کردن ماهی تابه حاوی روغن یا قابلمه غذا روی شعله گازی که در کنار مواد اشتعال زا، پرده و کابینت ها قرار دارد.

از دیدگاه آمار :

بر اساس آمارهای جهانی، 23 درصد از آتش سوزی های خانگی و 9 درصد از مرگ های در اثر آتش سوزی به عامل پخت و پز مربوط می شود.

راه حل :

هیچ گاه خانه را هنگامی که غذایی در حال پختن روی اجاق گاز است، ترک نکنید. وسایل اشتعال زا مانند انواع اسپری ها را حداقل یک متر دورتر از اجاق گاز قرار دهید. وسایل اشتعال زا را در کابینت بالایی اجاق گاز قرار ندهید. سعی کنید اجاق گاز را در دورترین نقطه نسبت به پرده آشپزخانه قرار دهید. وقتی که برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن را در درون ماهی تابه می ریزید و مثلاً تلفن زنگ می زند و شما مجبور به ترک کردن آشپزخانه می شوید، حتما قبل از این کار شعله گاز را خاموش کنید.

  1. وسایل گرمازا

گرم شدن تدریجی لوازم چوبی، پلاستیکی یا حتی پارچه ای نزدیک بخاری های برقی، گازی یا شومینه و آتش گرفتن آنها در اثر گرمای زیاد، یکی دیگر از عوامل موثر در آتش سوزی های خانگی است.

از دیدگاه آمار :

15 درصد از آتش سوزی های خانگی و 13 درصد از مرگ های مربوط به آن در اثر استفاده غلط از وسایل گرمازاست.

راه حل :

وسایل گرمازا را حداقل یک متر دورتر از لوازم منزل مانند مبلمان، تخت خواب یا پرده ها قرار دهید. بهتر است هنگام خواب، گرم کننده های برقی را خاموش کنید. لباس های خیس را برای خشک شدن روی بخاری یا میله های محافظ شومینه قرار ندهید. وسایل اشتعال زا مانند اسپری ها یا مواد شوینده را حداقل یک متر و نیم، دورتر از وسایل گرمایشی بگذارید. ار شرایط منزل تان مناسب است، بخاری را در محلی بگذارید که حداقل یک متر با فرش یا مبلمان فاصله داشته باشد. سرمایی بودن شما هم دلیل مناسبی برای خوابیدن کنار شومینه یا بخاری نیست. برخی آتش سوزی ها در اثر سوختن پتو و ملحفه در تماس با وسایل گرما زا رخ می دهند.

  1. لوازم برقی

تماس سیم و کابل های لوازم برقی که روکش آنها از بین رفته است با وسایل منزل، به خصوص فرش و استفاده نادرست از برخی از وسایل برقی، عامل بعدی است.

از دیدگاه آمار :

9 درصد از آتش سوزی های خانگی و 10 درصد از مرگ های مربوط به آن در اثر نادرست از لوازم برقی است.

راه حل:

اگر روکش سیم وسیله برقی از بین رفته، تا درست کردن اش توسط یک تعمیر کار مجرب از آن استفاده نکنید. هنگام خروج از منزل، سیم لوازم برقی (اتو، بخاری برقی و حتی لوازم صوتی و تصویری ) را از پریز خارج کنید. اگر هنگام اتو کردن لباس ها کاری برایتان پیش آمد، حتماً قبل از انجام آن کار، سیم اتو را از پریز جدا کنید. برای لامپ سرویس بهداشتی و حمام از حباب های مخصوص لامپ استفاده کنید.

what-issues-cause-a-fire2
what-issues-cause-a-fire2

  1. آبگرمکن

کمبود هوای تازه در اطراف آبگرمکن و در نتیجه گرم شدن هوای محیط و آتش گرفتن مواد قابل اشتعال و وسایل نزدیک آبگرمکن.

از دیدگاه آمار:

آبگرمکن، عامل 7 درصد از آتش سوزی های خانگی و 4 درصد از مرگ های مربوط به آن است.

راه حل :

مطمئن شوید که آبگرمکن در محلی قرار دارد که تهویه مناسب دارد. مواد قابل اشتعال، پارچه یا هر وسیله دیگر را حداقل یک متر دورتر از آبگرمکن قرار دهید. سالی یک بار مشعل آبگرمکن را تمیز کنید. از قراردادن آبگرمکن های دیواری درون کابینت (به ویژه، کابینت های چوبی) خودداری کنید.

  1. سیگار

بیشترین آمار مرگ و میر در اثر آتش سوزی های خانگی، مربوط به سیگار نیم سوخته رها شده و توسط یکی از اعضای خواب آلود خانواده در خانه، و آتش سوزی ناشی از آن است.

از دیدگاه آمار :

5 درصد از آتش سوزی های خانگی و 23 درصد از مرگ های مربوط به آن، ناشی از سیگارهای نیمه خاموش اند.

راه حل :

در خانه سیگار نکشید یا حداقل هنگام خواب آلودگی و وقتی که در تخت خواب یا روی کاناپه دراز کشیده اید، این کار را نکنید. از یک زیر سیگاری بزرگ شیشه ای یا چینی استفاده کنید.

امکان آتش گرفتن زیرسیگاری های چوبی زیاد است و زیرسیگاری های فلزی هم، بعد از داغ شدن ممکن است سبب آتش گرفتن رومیزی شوند. خاکستر و ته مانده سیگار را خیس کنید و آنها را وقتی که داغ هستند درون سطل زباله نریزید.

  1. شمع

شمع های در حال سوختن، شاید در نگاه اول زیبا به نظر برسند ولی حقیقت این است که وقتی آنها را در اتاق خواب یا کنار لوازم قابل اشتعال قرار می دهید، قابلیت ایجاد آتش در آنها پدید می آید.

از دیدگاه آمار:

عامل 5 درصد از آتش سوزی های خانگی و 3 درصد از مرگ های ناشی از آن، شمع های زیبای در حال سوختن است.

راه حل :

از جاشمعی هایی که قابلیت اشتعال دارند استفاده نکنید. فقط مواقعی که در منزل هستید و بیدارید، شمع روشن کنید. شمع ها را حداقل یک متر دورتر از مواد قابل اشتعال قرار دهید. نزدیک پرده ها و کنار مبلمان شمع روشن نکنید. اگر از جاشمعی های دیوارکوب یا آویز استفاده می کنید، حواس تان باشد که صحیح و با دقت به دیوار یا سقف وصل شان کنید تا باز شدن و سرنگونی آنها، سبب آتش سوزی نشود.

what-issues-cause-a-fire1
what-issues-cause-a-fire1

  1. آتش بازی توسط بچه ها

روشن کردن کبریت، فندک و بازی با شعله گاز و شومینه توسط بچه ها، نه تنها عامل 5 درصد از آتش سوزی های خانگی است، بلکه متاسفانه یکی از مهم ترین عوامل مرگ بچه ها در اثر سوختگی است.

از دیدگاه آمار :

بچه ها، باعث 5 درصد از آتش سوزی های خانگی و 8 درصد از مرگ های ناشی از آن هستند.

راه حل:

تنها راه حل پیشنهادی در این مورد، دور نگه داشتن بچه ها از مواد آتش زایی مثل کبریت و فندک و تنها نگذاشتن آنها در خانه است.

نظر خود را درباره «چه مسائلی باعث آتش سوزی و حریق می شود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چه مسائلی باعث آتش سوزی و حریق می شود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.