زمان مطالعه: 2 دقیقه
آژانس مسافرتی چیست؟

آژانس مسافرتی چیست؟

آژانس مسافرتی (انگلیسی: Travel Agency) یا شرکت خدمات مسافرتی، به شرکتی اطلاق می‌شود.

آژانس مسافرتی (انگلیسی: Travel Agency) یا شرکت خدمات مسافرتی، به شرکتی اطلاق می‌شود که در زمینه ارائه خدمات گردشگری، جهانگردی و مسافرتی به صورت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و پیش‌فروش، فعالیت می‌نماید.با آسمونی همراه باشید.

آژانس مسافرتی چیست؟

آژانس مسافرتی
آژانس مسافرتی

آژانس مسافرتی شرکتی گفته می‌شود که در زمینه ارائه خدمات گردشگری، جهانگردی و مسافرتی مشغول به فعالیت می‌باشد.در ایران آژانس‌های مسافرتی بسته به نوع فعالیت خود از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از سازمان مسافرتی کشوری و از سازمان حج و زیارت مجوز فعالیت دریافت مینمایند کنند و به نمایندگی از تأمین‌کنندگان، خدماتی چون اخذ ویزا، رزرو هتل ، برگزاری تورهای مسافرتی گروهی و انفرادی، فروش بلیت هواپیما، قطار و… ارائه می‌نماید.

چارت سازمانی آژانس های مسافرتی

چارت سازمانی آژانس های مسافرتی
چارت سازمانی آژانس های مسافرتی

امور مالی آژانس های مسافرتی

پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان یا سازمان‌های مربوطه برای تاسیس آژانس خدمات مسافرتی، شاید اولین و مهم‌ترین بخش آژانس پیش از شروع به‎کار، بخش امور مالی و حسابداری باشد. از آن‎جایی که راه‌اندازی آژانس مانند هر کسب‌وکار دیگر نیازمند سرمایه گذاری مناسب و پرداخت هزینه‌ها و امور مالی متفرقه اعم از اجاره یا خرید ملک، سپردن ضمانت‌نامه‌های مالی، انجام امور مربوط به ادارات دارایی و بستن دفاتر مالیاتی، خرید وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی آژانس و نظیر آن‌ ها است.

استخدام یا به‎کارگیری یک حسابدار آشنا به این موارد کمک موثر و شایانی به نظم دادن امور مالی می‌کند که این امر در روند شکل‎گیری آژانس در آینده اثرات خود را به نحو موثری نشان خواهد داد.

فروش بلیط در آژانس های مسافرتی

معمولا افرادی که دارای دوره فروش بلیت سیستمی را گذرانده اند در دو بخش فروش داخلی و خارجی که اصطلاحا به آن ها کانتر فروش گفته می شود. این افراد در ارائه خدمات به مسافران یاری می کنند. مدیر فنی وظیفه نظارت بر نحوه فروش و ارتباط با مسافران کانترهای داخلی و خارجی و گرفتن گزارش فروش روزانه آن‌ها در پایان ساعت کار اداری و هماهنگی با بخش حسابداری به‌منظور تهیه گزارش فروش که اصطلاحا به آن “سلز (Sales)” گفته می‌شود و باید در نیمه و پایان هرماه میلادی تنظیم و به ایرلاین‎ها ارسال گردد را برعهده دارد.

بخش اجرا و فروش تورهای گردشگری

در آژانس‌های بند «ب» که اساسا امور مربوط به گردشگری را عهده‌دار هستند، جریان امور کمی پیچیده‌تر است، به این معنی که این آژانس‌ها بسته به نوع فعالیت خود عمدتا به دو دسته آژانس‌های مجری مستقیم یا برگزارکننده تور (Tour Operator) که به‌نوعی حالت عمده فروش (Wholesaler) دارند و آژانس‌های زیرمجموعه فروشنده تور (غیرمستقیم) که به آن‌ها اصطلاحا آژانس‌های “فروش شناوری” یا خرده‌فروش (Retailer) گفته می‌شود تقسیم می‌شوند.

خدمات ارائه شده توسط آژانس های مسافرتی

آژانس مسافرتی
آژانس مسافرتی 
  • ارائه سفر با انواع خطوط حمل و نقل مانند: دریایی، آبی، ریلی، زمینی برای سفرهای داخلی و خارجی
  • ارائه خدمات تور و سفرهای فردی
  • هماهنگی و رزرواسیون هتل ها و مراکز اقامتی
  • خدماتی در زمینه گردشگری و تورهای فرهنگی 
  • خدمات بیمه مسافران و تبدیلات ارزی
  • صدور ویزا برای مسافران
  • مشاوره در زمینه ی انتخاب بهترین تور، هتل و غیره

قوانین آژانس های مسافرتی

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد و تدین به یکی از دین های رسمی کشور
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
  • داشتن صلاحیت لازم با تشخیص مراجع ذیصلاح
  • دارا بودن 5 سال سابقه کار و داشتن گواهی اتمام دوره آموزشی برای مدیر فنی
نظر خود را درباره «آژانس مسافرتی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آژانس مسافرتی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.