زمان مطالعه: 1 دقیقه
سکانس چیست؟

سکانس چیست؟

اصولا به یک برداشت از یک صحنه پلان گفته می شود که از به هم چسبیدن چند پلان سکانس به وجود می آید. آسمونی در این...
سکانس چیست؟
سکانس چیست؟

اصولا به یک برداشت از یک صحنه پلان گفته می شود که از به هم چسبیدن چند پلان سکانس به وجود می آید. آسمونی در این بخش اطلاعات کاملی در مورد سکانس آماده کرده است که از همراهان عزیز دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

نما را نمی توان هیچگاه به تنهائی بیان نمود و جزئی است که برای معنادار شدن باید به کل متصل شد و به تصاویر قبل و بعد از خود وابسته است. معمولا یک صحنه از تعدادی پلان که روابط نزدیکی با هم دارند و  موضوع واحدی را بیان می کنند تشکیل شده است و مجموعه صحنه هائی که بر روی هم به بیان یک موضوع واحد می پردازند یک سکانس را تشکیل می دهند سکانس را می توان با یک فصل کتاب و صحنه را با یک پاراگراف مقایسه نمود چرا که شروع , میانه و انتها دارند و هر سکانس یک نقطه اوج نمایشی دارد. مثلا یک سکانس تعقیب و گریز در فیلمی وسترن.

مثال : سکانس مهمانی

  1. صحنه راهرو (ورود همان)

  2. صحنه پذیرائی (نشستن و تعارف مهمانها و صاحبخانه )

  3. صحنه آشپزخانه (تهیه وسائل پذیرائی و غذا)

  4. صحنه صرف غذا (اتاق ناهار خوری)

  5. صحنه خدا حافظی(پایان سکانس مهمانی)

هر کلمه ای است که روی پرده ظاهر باشد و جزئی از صحنه نباشد بلکه برای رساندن اطلاعات به تماشاگر باشد. مثل شروع و پایان فیلم که مشخصات و  اسامی ظاهر می شوند و گاهی اوقات به صورت بیان نوشته که در فیلم صامت حاوی گفتگو ها می باشد. و همچنین زیر نویس پائین تصویر حاوی ترجمه مطالب است.

در یک فیلم سینمایی مثلا 70 سکانس داریم ( سکانس خانه , سکانس مدرسه و ... ) و ممکن است پانصد، ششصد تا پلان داشته باشیم. هر کات در مونتاز ( یا در صحنه ) تشکیل دهنده پلان می باشد و هر چه تعداد پلان ها در یک سکانس بیشتر باشد ریتم تند را به وجود می آورد (که ریتم تند هم قوانین خود را دارد) و هر چه کمتر ریتم آرام تری را دارا خواهد بود. پس پلان زیر مجموعه سکانس می باشد. مثلا در یک سکانس که بار معنوی آن بالا هست ریتم آرام و کند را می طلبد و در یک فیلم پلیسی در یک سکانس تعقیب و گریز ریتم تند را می پذیرد.

تعریف و تفاوت 2 واژه در سینما بنام " پلان " و " سکانس " چیست

ازلحظه ی روشن شدن دوربین فیلمبرداری تا لحظه ای که کارگردان کات می دهد، یک پلان شکل می گیرد. پلان گاهی دربرداشتی بسیار بلند انجام می گیرد که به آن پلان سکانس گفته می شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سکانس چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سکانس چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.