زمان مطالعه: 5 دقیقه
پاور بانک چیست؟

پاور بانک چیست؟

اور بانک یک باطری قابل شارژ با ظرفیت بالاست. هر پاوربانک دارای یک یا چند باطری لیتیومی است که این باطری می‌تواند لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری باشد.

پاور بانک چیست؟

پاور بانک چیست؟
پاور بانک چیست؟

به گزارش آسمونی اگر شما هم این روز‌ها با مشکل کمبود برق مواجه شده‌اید، یا در جایی که برق نیست نیاز به استفاده از وسایلی چون موبایل و تبلت دارید، انتخاب و خرید یک پاور بانک مناسب می‌تواند تا حدودی تحمل کردن این وضعیت را برای شما آسان کند.

روز به روز استفاده ما از گجت‌های رنگارنگ بیشتر می‌شود، روز به روز بیشتر با مشکل کمبود برق مواجه هستیم. جمعیت رو به رشد استفاده‌کنندگان برق، مشکل کمبود آب و اشکال در تولید برق، وابستگی خدمات مختلف دولتی و غیر دولتی به آن و خلاصه هر مشکل برقی که بابا برقی هم پیش‌بینی‌اش را نمی‌کرد، باعث شده به فکر یک راه تازه برای ذخیره برق و نگهداری آن در خانه‌هایمان باشیم! خصوصا وقتی که پای کار‌های مهمی مثل ثبت نام برای کارت ملی هوشمند یا انتخاب واحد در میان باشد، برق هم نباشد، لپ تاپ‌تان هم 3٪ شارژ داشته باشد! یک راه حل استفاده از پاور بانک است.

پاور بانک چیست؟

به گزارش آسمونی ساده‌ترین جواب ممکن برای این سوال اینست که پاور بانک یک باطری قابل شارژ با ظرفیت بالاست. هر پاوربانک دارای یک یا چند باطری لیتیومی است که این باطری می‌تواند لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری باشد. لیتیوم یون (Lithium-Ion) و لیتیوم پلیمر معمول‌ترین سلول‌های قابل شارژ مورد استفاده در پاور بانک‌ها هستند. سلول‌های لیتیوم یون معمولا ارزان‌تر بوده و دارای محدودیت در ظرفیت هستند، در حالی که سلول‌های لیتیوم پلیمر در عین سبک‌تر بودن، می‌توانند ظرفیت بالاتری نیز داشته باشند. این باطری قابل شارژ پس از وصل شدن به برق و شارژ شدن می‌تواند برق مورد نیاز برای شارژ وسایلی چون موبایل، لپ‌تاپ، تبلت، اسپیکر، مودم، ام‌پی‌تری پلیر و هر چیزی که از طریق کابل USB یا هر کابل دیگری که پاور بانک دارد را فراهم کند. حتی در مواردی دیده شده که از پاوربانک می‌توان به عنوان استارتر خودرو نیز استفاده کرد. البته این امر بستگی به توانایی پاوربانک دارد.

what-is-power-bank
what-is-power-bank

عوامل موثر در خرید پاور بانک

یک سری عوامل هستند (عواملی بجز شکل ظاهری و زیبایی!) که در شناخت، انتخاب و نهایتا خرید یک پاور بانک خوب به شما کمک می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

شدت جریان (آمپر) یکی از عوامل موثر در خرید پاور بانک

به گزارش آسمونی آمپر واحد اندازه‌گیری شدت جریان الکتریکی است. هر وسیله برقی به یک شدت جریان مشخص برای شارژ شدن بصورت نرمال نیاز دارد. اگر شما شدت جریانی کمتر از شدت جریانی که آن وسیله می‌طلبد برایش فراهم کنید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا شارژ شود. البته ممکن است این امر باعث بالا رفتن دمای باطری دستگاه هم بشود. اگر دقیقا با همان شدت جریان مورد نیازش یا شدت جریانی بیشتر آن را شارژ کنید وسیله بصورت نرمال شارژ خواهد شد؛ چون ارائه شدت جریان بیشتر توسط شارژر به معنی استفاده دستگاه از آن شدت جریان نیست. دستگاه از یک شدت جریان ثابت برای شارژ شدن استفاده می‌کند. اگر قرار است از شدت جریانی بیشتر از آن حد مورد نیاز دستگاه استفاده کنید بهتر است این تفاوت شدت جریان بین میزان مورد نیاز دستگاه و میزانی که ارائه می‌شود بیش از 25٪ شدت جریان مورد نیاز دستگاه نباشد. دلیلش هم اینست که در صورت رعایت نکردن این نکته باطری داغ می‌کند. بطور کل وقتی باطری داغ شود، اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای می‌تواند بیفتد که کمترینش کم شدن عمر باطری دستگاه شماست.

پس شما هنگام خرید پاور بانک باید شدت جریان مورد نیاز تمامی دستگاه‌هایی که می‌خواهید به پاوربانک‌تان متصل کنید را بدانید و یک حداقل آمپری برای شدت جریان خروجی‌اش تعیین کنید. در مورد حداکثر آمپر هم 25٪ کمترین شدت جریان در میان شدت جریان‌های دستگاه‌هایتان را محاسبه کنید. البته این درصورتی است که پاوربانک‌تان می‌تواند فقط یک شدت جریان مشخص تولید کند. اگر بتواند شدت جریان‌های متفاوتی در پورت‌های مختلف ارائه دهد دستتان در این زمینه بسیار باز می‌شود.

ولتاژ یکی از عوامل موثر در خرید پاور بانک

ولتاژ واحد اندازه‌گیری اختلاف پتانسیلی است که یک باطری می‌تواند ایجاد کند. اگر یک باطری یا یک شارژر، ولتاژی بیشتر از نیاز دستگاه‌تان تولید کند، ممکن است باعث سوختن دستگاهتان بشود. اگر هم کمتر باشد یا دستگاه اصلا شارژ نمی‌شود یا ممکن است آسیب ببیند. بهرحال نمی‌توان گفت دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، چون عملکرد همه باطری‌ها و دستگاه‌ها یکسان نیست. اما احتیاط شرط عقل است. اگر دقت کنید همه گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها در سیم برق‌شان یک آداپتور دارند. همین آداپتور ولتاژ برقی شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه تبدیل می‌کند. شدت جریان را هم کنترل می‌کند. بخاطر همین آداپتور است که می‌گویند گوشی‌تان را همیشه به شارژر اورجینال خودش متصل کنید. پس اگر می‌خواهید از پاور بانک‌تان برای دستگاه‌های مختلف با ولتاژ مختلف استفاده کنید، باید پاوربانکی انتخاب کنید که پورت‌های خروجی متفاوت یا کابل‌های متفاوتی برای اتصال به دستگاه‌های مختلف داشته باشد. چون مثلا ولتاژی که لپ‌تاپ نیاز دارد با ولتاژ گوشی متفاوت است و هر دو نمی‌توانند از یک پورت یا یک کابل یکسان تغذیه شوند.

بعضی پاوربانک‌ها هم قابلیت تشخیص اتوماتیک (Automatic detect) دارند. یعنی خود پاوربانک تشخیص می‌دهد که چه ولتاژی باید برای دستگاه تولید کند. خوشبختانه این عامل مهم چندان قیمت پاوربانک‌تان را بالا نمی‌برد، اما بسیار حیاتی است. پس در مورد ولتاژ خروجی پاوربانک و ولتاژ مورد نیاز دستگاه یا دستگاه‌هایتان هم اطلاعات کافی داشته باشید.

پاور بانک چیست؟
پاور بانک چیست؟

ظرفیت یکی از عوامل موثر در خرید پاور بانک

به گزارش آسمونی یکی از ویژگی‌های اصلی پاور بانک، میزان ظرفیت آن است که به دفعات شارژدهی آن اشاره دارد و برحسب آمپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. مثلا پاوربانک 11600 میلی آمپر ساعتی، می‌تواند در یک ساعت گوشی همراهی با باطری 2800 میلی آمپری را حدودا 4 بار شارژ کند؛ لذا در هنگام خرید حتما به میزان شارژ دهی آن دقت کنید.

عوامل موثر در خرید پاوربانک، ظرفیت پاوربانک، ظرفیت و سایز پاوربانک، سایز پاوربانک و شرایط استفاده از پاوربانک

این مساله که ظرفیت پاوربانک چقدر باشد تا حدودی بر روی سایز و وزن آن نیز اثرگذار است. به همین خاطر انتخاب پاور بانک مناسب باید متناسب با شرایطی باشد که می‌خواهیم در آن از پاوربانک‌مان استفاده کنیم. البته فراموش نکنید ظرفیت پاور بانک‌ها با بازدهی میانگین حدود 70 درصد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به منظور انتخاب مطمئن‌تر، بهتر است که کاربران مشخصات باتری دستگاه خود را مورد بازبینی قرار دهند تا تعداد دفعات شارژی که از یک پاوربانک برای دستگاه یا دستگاه‌هایشان انتظار دارند را به درستی تخمین بزنند.

ایمنی یکی از عوامل موثر در خرید پاور بانک

ایمنی پاوربانک به این بستگی دارد که تا چه اندازه قابلیت‌های زیر را دارا باشد:



  • حفاظت در مقابل اتصال کوتاه
  • حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge
  • حفاظت در مقابل دمای بالا
  • خاموش شدن خودکار – Auto Off
  • کیفیت ساخت و سلول‌های پاور بانک

این عوامل نقش بسزایی در تعیین قیمت پاوربانک دارند و شما باید اولویت‌های‌تان را بسنجید و ببینید چقدر می‌خواهید هزینه کنید.

سخن آخر

به گزارش آسمونی هر کسی می‌تواند قربانی حرص و طمع کاسبان یا مشاوران نوکیسه باشد حتی شما! پس سعی کنید قبل از خرید پاور بانک به یک شناخت جامع از خود پاوربانک و برند‌های مختلف آن برسید. سپس درمورد دستگاه‌هایی که قرار است به پاوربانک متصل کنید اطلاعات کافی کسب کنید. اطلاعات مربوط به اینکه هر دستگاهی چه شدت جریان یا ولتاژی می‌طلبد معمولا بر روی شارژر یا آداپتور اورجینال دستگاه نوشته شده. شما بیشتر با عبارت Output سروکار دارید. یعنی شارژر چه ولتاژ و شدت جریانی را خروجی می‌دهد. مقادیر Output همان نیاز دستگاه شما هستند.

نظر خود را درباره «پاور بانک چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پاور بانک چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.