زمان مطالعه: 4 دقیقه
قمار چیست؟ + انواع قمار

قمار چیست؟ + انواع قمار

قمار عبارت است از گروبندي بر بازي به يكي از آلات معروفه و یا قمار بر بازي بر اين آلات مطلقاً اطلاق مي‌شود چه...

قمار عبارت است از گروبندی بر بازی به یکی از آلات معروفه و یا قمار بر بازی بر این آلات مطلقاً اطلاق می‌شود چه مالی در میان باشد و یا نباشد. اگر می خواهید بدانید قمار چیست؟ و با انواع قمار آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.



قمار چیست؟ + انواع قمار

معنای قِمار

گفته می‌شود: «قامر الرجل مقامرة و قمارا: راهنه والقمار المقامرة».

و به عبارت دیگر قمار گروبندی در بازی با آلات معروف و معده از برای قمار است.

«الرهن علی اللعب بشیء من الآلات المعروفة». بالاخره هر نوع برد و باخت به‌ وسیله اسباب مختص برای این کار و یا وسائلی که عرفاً و عادتاً برای این عمل بکار می‌رود، قمار به‌ شمار است.

و جماعتی گفته‌اند: که بر بازی با اشیای مزبور اطلاق می‌شود ولو توأم با رهن نباشد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره قمار می‌فرماید: «کل ما الهی عن ذکرالله فهو من المیسر؛ هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند (و در شهوات فرو ببرد) آن در حکم قمار است».

حکم قِمار

جمیع انواع قمار مانند نرد و شطرنج حرام است، اجماعاً. دلیل این حکم آیه ذیل است:

«یا ایها الذین آمنوا انما الخمیر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه...» که غرض از میسر، قمار است.

علت تحریم قمار

«قمار» به اجماع مسلمین حرام است، علت آن نیز آیات قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله است.

قمارباز را از کسب معیشت و تحصیل مال از طریق مستقیم و راه حلال بازداشته، منحرف می‌نماید.

قمار نیز مثل سایر شهوت‌هاست که نفس به آن رغبت می‌کند و هر چه بیشتر در آن وارد شود و به آن عادت نماید، بر میل و رغبت او افزوده می‌شود.

آثار سوء آن، از فساد و سوءتربیت، ضعف قوای عقلی

به سبب آن خانه‌ها خراب، خانواده‌ها متلاشی و...

اتلاف وقت

هم‌نشین با اشرار شدن

عامل تفرقه و دشمنی است.

قمار چیست؟ + انواع قمار
قمار چیست؟ + انواع قمار

انواع قمار

شیخ انصاری اعلی الله مقامه در مکاسب آورد: بازی برای غلبه کردن و بردن چهار گونه است:

الف) لعب و بازی با آلات معدّه برای قمار با گروگان این نوع بدون خلاف حرام است.

ب) بازی با آلات و اسباب قمار بدون گروگان. صدق قمار بر این قسم، محل تأمل و نظر است.

ج) بازی به غیر آلات و اسباب قمار با گروگان در غیر اسب دوانی و تیراندازی، مانند گروبندی برای حمل سنگ گران. ظاهر آن است که این قسم نیز ملحق به قمار و حرام است.

د) مغالبه یا مسابقه بدون گروگان و عوض در غیر سبق و رمایه. در این قسم نیز اکثر قائل به تحریم شده‌اند.

مضرّات قمار

خداوند متعال قمار را در ردیف می گساری و بت پرستی و از کارهای پلید شیطانی دانسته و دستور به اجتناب از آن داده است:

«یا ایها الذین آمنوا انّما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجسٌ من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون»؛ای کسانی که ایمان آورده اید! بدانید که شراب، قمار، بت ها و چوب های مخصوص برد و باخت به تمامی پلید و ناپاک و از کارهای شیطانی است: پس از این کارها بپرهیزید تا رستگار شوید.

«میسر یعنی قمار ولذا قمارباز را «یاسر» گویند. ریشه آن «یسر» به معنای آسانی است و علت نامیدن قمار به «میسر» این است که قمارباز با آن مال دیگران را به آسانی و بدون زحمت به چنگ می آورد.

از امام رضا علیه السلام نقل شده، «المیسر هوالقمار» میسر همان قمار است. آیه بعد می فرماید: شیطان همواره در صدد ایجاد دشمنی و کینه توزی میان شما و بازداشتن شما از یاد خدا و برپایی نماز است. قماربازی و می گساری ابزار شیطان در نیل به این هدف است: آیا باز هم دست از این کار برنمی دارید:

«انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه والبعضاء فی الخمر والمیسر و یصدّکم عن ذکرالله و عن الصلاه فهل انتم منتهون».

به عبارت دیگر چیزی که در عرف متدیّنان و کسانی که تقید شرعی دارند ابزار قمار بازی شمرده می شود - هر چند به قصد سرگرمی یا پرورش فکر بدون برد و باخت نیز مورد استفاده قرار می گیرد - این کار بازی با آلات قمار شمرده می شود و طبق روایات حرام است؛ اگرچه قمار نام نگیرد همچنین در آیه 219 سوره بقره می گساری و قماربازی در یک ردیف و از گناهان کبیره دانسته شده است.

گرچه ممکن است احیاناً دارای منافعی هم باشد اما قطعاً آثار زیان بار آن به مراتب بیشتر از سود آن است. یکی از بزرگترین مؤسسات آمارگیری جهانی ثابت کرده است که: 30 درصد جنایت‌ها با قمار رابطه مستقیم دارد و از عوامل به وجود آمدن 70 درصد جنایات دیگر نیز به شمار می‌رود.

قمار یا مَنگیا (Gambling) شرط‌بندی بر سر پول، یا هر چیز دارای ارزش اقتصادی، با پیشامد و نتیجه نامشخص، که با هدف برنده شدن پول یا هر کالای با ارزش دیگر انجام می‌گیرد، اطلاق می‌شود. به شرط‌بندی که میان دو یا چند نفر در یک بازی انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. قمار می‌تواند به صورت سازماندهی شده، در مراکزی به نام کازینو یا قمارخانه، که توسط فردی بی‌طرف مدیریت می‌شود، انجام بگیرد.

قمار در قوانین جمهوری اسلامی

در قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران، در ماده 705 آمده است:

قماربازی با هر وسیله‌ای، ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر به قمار بازی، به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.

همچنین در ماده 465 قانون مدنی ایران نیز بیان شده است:

قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود.

اعتیاد به قمار

شرط‌بندی و قمار بازی می‌تواند به تدریج حالت افراطی و غیرعادی به خود گرفته و باعث معتاد شدن فرد، به انجام آن شود. این نوع وابستگی که بر اثر تغییر در الگوهای ذهنی فرد به وجود می‌آید، در زمره اعتیادهای رفتاری، قلمداد می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «قمار چیست؟ + انواع قمار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره قمار چیست؟ + انواع قمار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.