زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شب یلدا چه خوراکی هایی سرو می شود؟

در شب یلدا چه خوراکی هایی سرو می شود؟

شب یلدا فقط دورهم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق شامل رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است.

در ایران باستان تاکنون اولین روز دی ماه، یعنی طولانی ترین شب اول زمستان کە آخرین شب پاییز است را جشن می‌گیرند که در این شب آداب و رسوم خاصی رعایت می شود و خوراکی های خاصی تهیه می شود. آسمونی در این بخش خوراکی های شب یلدا را به شما عزیزان معرفی می کند که امیدواریم مورد توجهتان قرار گیرد.

انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می‌کند کە در اینجا بە این نکات می‌پردازیم:

  • هندوانه 

هندوانه، میوه شب یلدا
میوه شب یلدا

یکی از ارکان سفره شب یلدا، میوه هندوانه است کە همیشه بە شیوه‌های جذابی تزیین می‌شود، اما چرا هندوانه؟

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه کە سرشار از ویتامین های A و B و C می‌باشد مطابقت دارد.

ارزش تغذیه‌ای هندوانه: 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده است، در نتیجه برائ رفع عطش بسیار مفید است.

  • انار

انار برای شب یلدا
انار برای شب یلدا

این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه‌ای است کە از قدیم از آن بە عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد. بە اشخاصی کە رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، پیشنهاد می‌شد کە آب انار بنوشند.

امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است کە سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه سبب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می‌شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، بە همین سبب انار را نماد زایش و شادی می‌دانند.

  • آجیل

آجیل در سفره شب یلدا
آجیل در سفره شب یلدا

آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز بە عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود. آجیل بە عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست کە در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.

اما باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برائ جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

  • میوه های زمستانی

میوه های زمستانی در شب یلدا
میوه های زمستانی در شب یلدا

میوه های دیگری مانند پرتقال، نارنگی، انگور و خرمالو نیز در این شب استفاده می شود که هر کدام خواص خود را دارند و منبع فیبر می باشند.

  • لبو

لبو برای شب یلدا
لبو برای شب یلدا

در شب‌های سرد زمستان سرو خوراک لبو بسیار لذت بخش است. لبو سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی مانند کلسیم و آهن است و برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

  • کدو حلوایی و انواع دسرها

کدو حلوایی و دسر  شب یلدا
کدو حلوایی و دسر شب یلدا

در این شب خوراکی هایی مانند باسلق، قطاب و انواع شیرینی‌ های خانگی سرو می شود. در آخر، بیان این نکته نیز بسیار مهم است کە دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، سبب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می‌شود، پس شب یلدا تنها طولانی‌ترین شب سال نخواهد بود بلکه می‌توان از آن بە عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه‌ای فراوان نام ببریم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «در شب یلدا چه خوراکی هایی سرو می شود؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره در شب یلدا چه خوراکی هایی سرو می شود؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.