زمان مطالعه: 2 دقیقه
نکات ایمنی کوچک و اما حیاتی که از مواردی چون انفجار بیروت میتوانست جلوگیری کند.

نکات ایمنی کوچک و اما حیاتی که از مواردی چون انفجار بیروت میتوانست جلوگیری کند.

با گرم شدن هوا در تابستان از بیروت شدن انبارها و مکان های مختلف جلوگیری کنیم. نکات کوچک و اما حیاتی ایمنی وجود دارند که از مواردی چون انفجار بیروت میتوانند جلو

معتقدیم بسیاری از حوادث انفجار مانند انفجار کلینیک سینا و انفجاری که چندی پیش در بیروت رخ داد، به راحتی قابل پیشگیری بودند، و متاسفانه نکات ایمنی که جز به جز رعایت نشدند، به همراه عوامل دیگر دست به دست هم داده و باعث این فاجعه ها شدند.

در رابطه با فاجعه ی انفجار عصر چهارشنبه در بیروت، گزارشات خبرگزاری های این کشور حاکی از آنند که این انفجار مهیب به خاطر نگهداری طولانی مدت آمونیوم نیترات در شرایط نامناسب بوده است و گفته شده متاسفانه یا خوشبختانه این بی احتیاطی و بی تدبیری مسؤولین با رعایت نکات ایمنی بسیار راحت قابل پیشگیری بود. این حادثه از چهارشنبه تا امروز باعث کشته شدن بیش از 130نفر شده است و با تاسف تمام، همچنان هم افزایش آمار کشته شدگان در میان مجروحان انفجار بیروت ادامه دارد!

به گزارش آسمونی، به دستور قضایی در این کشور این مواد شیمیایی در این انبار نگهداری میشدند و مسؤولین نیز همه میدانستند که این امر خطرساز خواهد بود، اما نه تا این حد. بدری ضاهر در یک مصاحبه با خبرنگاران خارجی اظهار داشت که مدتها تا همان صبح چهارشنبه نامه های متعددی به مراجع قانونی فرستاده بود، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده بود.

و اما نکاتی ساده که با رعایتشان از این حادثه پیشگیری میشد!

آمونیوم نیترات از کشنده ترین و حساس ترین مواد منفجره و قابل اشتعال در تاریخ است، تا حدی که باید با دقت حمل و نقل شود. حادثه ی بیروت فاجعه ایست که میتوان با ایمن سازی انبارها و اماکن مختلف خیلی ساده از آن جلوگیری کرد.

با افزایش گرمای زمین نیز باید برای انبار موادی چنین اشتعال زا تدابیر جدیدی دیده شود چراکه آفتاب و گرمای خورشید در روزهای طولانی و داغ تابستان، از اسپری الکل و خوشبو کننده های ماشین تا انبار های مواد شیمیایی مختلف را میتواند منفجر کند.

شباهت حادثه ی بیروت به دیگر انفجارهای مواد شیمیایی (از جمله انفجار تگزاس سال 1947) آن است که در همه ی آنها نکات ایمنی نادیده گرفته شده و رعایت نشده بوده است. انفجار مواد شیمیایی در سراسر جهان همواره منجر به وضع قوانین ایمنی بیشتر شده است و بهتر است قبل از حادثه تمام موارد ایمنی را رعایت کنیم تا خرابی های بزرگ این چنینی به بار نیایند.

حالا این نکات ایمنی چه هستند؟

در مکانهایی که گاز شهری در آنها پخش شده:

  • عدم استفاده از تلفن همراه
  • عدم روشن کردن لامپ و فندک و هرگونه منبع روشنایی
  • آگاه سازی دیگران و ترک هرچه سریع تر مکان گازگرفته
  • هر سال تمام لوله های گاز را چک کنید و از سلامت گازکشی مکان مورد نظر مطمئن شوید.

 

در رابطه با انفجار کپسول اکسیژن بیمارستانی:

  • قبل از استفاده و باز کردن شیر اکشیژن، به بدنه ی کپسول ضربه ای آرام بزنید.
  • نکات ایمنی روی هر کپسول و به طور کلی هرگونه لوازم پزشکی و مواد دارویی و پزشکی را همیشه به دقت و مو به مو اجرا کنید.
  • شیر را آرام باز کنید.
  • از پخش شدن گرمای زیاد در محیط جلوگیری کنید.

 

در انبارهای مواد شیمیایی و آزمایشگاه های شیمیایی و هرجا که حتی مقدار کمی هم مواد شیمیایی وجود دارد:

  • همواره متوجه آن باشید که چه مقدار مواد اشتعال زا نگه میدارید.
  • قوانین را بشناسید و همه را جز به جز اجرا بفرمایید. نسبت به آنها هرگز بی تفاوت نباشید.
  • از گرم شدن محل جلوگیری کنید. خصوصا در طول تابستان. (نگه داری مواد شیمیایی در محلی که آفتاب گیر است بسیار میتواند فاجعه ساز شود. بنابراین انبار مواد را با دقت انتخاب کنید و در ایمن سازی انبار و سوله ها بسیار کوشا باشید.)
  • از تکان دادن شدید و جابجایی بی دقت و ضربه زدن به محموله های حاوی مواد شیمیایی جداً بپرهیزید.
  • به همه اطلاع رسانی کنید.

 

در پمپ بنزین ها نیز از تلفن همراهتان اصلا استفاده نکنید!

آسمونی از شما میخواهد درصورت وجود نکات ایمنی بیشتر برای جلوگیری از انفجارها با ما به اشتراک بگذارید و همیشه همه ی نکات ایمنی را کامل مطالعه کرده و اجرا کنید. در ابتدا ممکن است کوچک به نظر رسند اما بسیار مهم خواهند بود. مانند انفجار بیروت!

 

نظر خود را درباره «نکات ایمنی کوچک و اما حیاتی که از مواردی چون انفجار بیروت میتوانست جلوگیری کند.» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نکات ایمنی کوچک و اما حیاتی که از مواردی چون انفجار بیروت میتوانست جلوگیری کند. فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.