زمان مطالعه: 4 دقیقه
رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !

رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !

رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی بازیهایی تدارکاتی برای رقبای...

رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما!

رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !
رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !

مسابقات فوتبال غرب آسیا، تورنمنتی 19 ساله است که این روزها نهمین دوره خود را به میزبانی شهرهای کربلا و اربیل عراق و با نام « بطولة اتحاد غرب آسیا لکرة القدم » تجربه می کند.

امسال در مسابقات 2019 غرب آسیا 9 تیم در دو گروه مسابقه می دهند. عراق، لبنا، فلسطین، سوریه و یمن در گروه اول حضور دارند و تیمهای بحرین، عربستان، اردن و کویت در گروه دوم.

از هر گروه 2 تیم به مرحله نیمه نهایی صعود می کنند تا در پایان یکی از این تیمها به جایزه 100 هزار دلاری دست یابد به تیم قهرمان اعطا می شود. تیم نایب قهرمان هم 50 هزار دلار دریافت می کند.

جوانان ایران، اولین قهرمان غرب آسیا

هرچند دو دوره ای است که دیگر خبری از ایران در این مسابقات نیست اما کشورمان هنوز هم پرافتخارترین تیم تاریخ رقابت های غرب آسیا به شمار می آید. در سال 2000 نخستین دوره این مسابقات اندکی بعد از مقدماتی جام ملتهای آسیا برگزار شد و جلال طالبی مربی وقت ایران که در رقابتهای مقدماتی جام ملتهای آسیا از استفاده از چهره های نامدار لژیونر، استقلالی و پرسپولیسی به موفقیتی دست نیافته بود و تنها به لطف تفاضل گل، ایران را از چنگ سوریه نجات داده بود، این بار به جوان ترها میدان داد تا معلوم شود مسابقات غرب اسیا از نظر مربی ایران، چه رقابت های بی ارزشی است!

ایران با جوانان خود در این مسابقات 7 گل زد و یک گل خورد و با دو بار برتری (1-0) مقابل سوریه قهرمان شد. هرچند بعد از این مسابقات طالبی دوباره سراغ بازیکنان سالخورده نامدار رفت و نتیجه این کار را با حذف در جام ملتهای آسیا مشاهده کرد!

west-asian-competition-history
west-asian-competition-history

پنالتی های از دست رفته

در سال 2002 هم برانکو ایوانکوویچ بنای کار را روی جوانانی گذاشت که قرار بود در بازیهای آسیایی بوسان برای تیم ملی به میدان بروند. هرچند که پنالتی ها بلای جان ایران شدند. علی کریمی در مرحله گروهی با از دست دادن پنالتی خود، سبب باخت (1-0) ایران از اردن شد و ایران با کسب عنوان دوم گروه خود، در نیمه نهایی مقابل عراق ایستاد. جایی که علیرضا نیکبخت و حمید عزیززاده دو پنالتی خود را مقابل عراق از دست دادند تا ضربات پنالتی مانع از صعود ایران به فینال شود. دیدار رده بندی مقابل سوریه هم به پنالتی کشید تا ایران با برد در این مسابقه سوم شود. عراق هم (3-2) اردن را برد و قهرمان شد.

پس از این مسابقات علی کریمی از ترکیب تیم امید ایران کنار گذاشته شد و نتیجه این امر، قهرمانی ایران در بازیهای آسیایی بوسان شد.

قدرتمندتر از همیشه

ایران در سال 2004 برای حضور در جام ملتهای آسیا آماده می شد و در نخستین میزبانی خود در رقاب های غرب آسیا ، با تمام توان خود در مسابقات شرکت کرد. نتیجه این امر هم ثبت 17 گل در 4 بازی و قهرمانی ایران بود. سوریه با دو باخت (7-1) و (4-1) بزرگ ترین قربانی ایران بود که دومین باخت در دیدار فینال اتفاق افتاد. ایران هم پس از این مسابقات در جام ملتهای آسیا سوم شد. هرچند که لیاقت آن تیم، بسیار بیشتر از عنوان سومی بود.

رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !
رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !

قهرمانی از سر سیری

ایران قبل از جام ملتهای آسیا 2007 آن قدر کثرت بازیهای دوستانه داشت که باز هم از روی شکم سیری در مسابقات غرب آسیا شرکت کرد. حتی سرمربی وقت تیم ملی ( امیر قلعه نویی ) با تیم به اردن نرفت و دستیار وی ( پرویز مظلومی ) افتخار قهرمان کردن ایران را به دست آورد. حتی با وجود برد (2-1) مقابل عراق و قهرمانی ایران، باز هم رسانه ها تاکید داشتند که تیم دوم ایران قهرمان شده است نه تیم ملی ایران! یک ماه بعد که عراق قهرمان جام ملتهای آسیا شد و ایران حتی به جمع چهار تیم نرسید، متوجه شدیم که چه نگاه نادرستی به مسابقات غرب آسیا داشتیم.

ایران در سال 2008 باز هم میزبان این تورنمنت شد و با 4 برد پیاپی قهرمان شد. عنوانی که بیشتر ناشی از کیفیت نازل رقبا داشت تا کیفیت تیم عجیبی که علی دایی سر هم بندی کرده و در مسابقات شرکت داده بود. برد (6-1) ایران مقابل قطر در مرحله گروهی نشان می داد که رقبا هم این جام را جدی نگرفته اند. ایران در فینال (2-1) مقابل اردنی پیروز شد که مدتی بود درخشش گذشته را نداشت.

تورنمنت سال 2010 غرب آسیا هم یک تورنمنت تدارکاتی بود برای حضور در جام ملتهای آسیا 2011. ایران در دوران نزول خود به سر می برد به طوری که دو برد شاگردان افشین قطبی مقابل بحرین و عراق سبب امیدواری جامعه فوتبال شد! اما باخت (2-1) مقابل کویت در فینال سبب شد که برای اولین بار طعم نایب قهرمانی این مسابقات را هم بچشیم.

با افزایش تعداد تیمهای مسابقات به 11، ایران نیز برای آخرین بار در تورنمنت شرکت کرد و طعم حذف در مرحله گروهی مسابقات را چشید. در سال 2012 هم خبری از کارلوس کی روش مربی تیم ملی در این مسابقانت نبود و تیمی که سر هم بندی شد و در رقابتها شرکت کرد، نه تیم ب بود و نه تیمی متشکل از بازیکنان جوان. دو تساوی بدون گل مقابل بحرین و عربستان و یک برد مقابل یمن برای صعود کافی نبود و ایران بدون باخت حذف شد. در این مسابقات سوریه در فینال (1-0) عراق را شکست داد و قهرمان شد. این آخرین حضور ایران در مسابقات بود و در سال 2014 که رقابتها با قهرمانی قطر خاتمه یافت، ایران در رقابتها شرکت نکرد.

ایران از آن به بعد به عنوان یکی از تیمهای آسیایی مرکزی شناخته شد تا برای همیشه شانس حضور در این مسابقات را از دست بدهد. باید دید آیا رقابتهای آسیای مرکزی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما !» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره رقابت های غرب آسیا از آغاز تا امروز ؛ بازیهایی تدارکاتی برای رقبای ما ! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.