زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی 10 رشته تحصیلی برتر و پردرآمد

معرفی 10 رشته تحصیلی برتر و پردرآمد

یکی از اساسی‌ترین سوالات هر دانشجویی این است که آیا رشته‌ای که انتخاب کرده، بازار کار خوبی دارد؟ این روزها...

well-payed-majors(5)
well-payed-majors(5)

یکی از اساسی‌ترین سوالات هر دانشجویی این است که آیا رشته‌ای که انتخاب کرده، بازار کار خوبی دارد؟ این روزها پیداکردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ چرا که بسیاری تنها با علاقه وارد رشته‌ای در دانشگاه شده‌اند و پس از تحصیل کار مرتبط با رشته خود نیافته‌اند. از همین رو بسیاری قبل از انتخاب رشته دانشگاهی و ورود به دانشگاه، به تحقیق درباره بازار کار آن می‌پردازند.

در سال 2011 وضعیت استخدام در رشته های مرتبط نسبت به سال گذشته بهبود یافت. در امریکا 41 درصد از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که درخواست کار در رشته خودشان را برای شرکت های مختلف ارسال کرده بودند، حداقل یک پیشنهاد مصاحبه و استخدام دریافت کردند؛ اما همچنان 59 درصد باقی ماندند که شغلی مرتبط با رشته تحصیلی پیدا نکردند و یا بیکار ماندند یا به کار در رشته دیگری مشغول شدند. پس دانستن این که تقاضا در بازار کار و تجارت برای کدام رشته ها بیشتر است، اهمیت زیادی دارد. با برترین و پرتقاضاترین رشته های تحصیلی دانشگاهی در مقطع کارشناسی در سال 2011 در امریکا را که براساس آمار سازمان NACE یا همان National Association of Colleges and Employers تنظیم شده است را در آسمونی مرور می کنیم.

1. علوم کامپیوتر:

بیش از 56 درصد فارغ التحصیلان متقاضی کار رشته علوم کامپیوتر در سال 2011 حداقل یک پیشنهاد کاری دریافت کردند. فارغ التحصیلانی که هم در برنامه ها و هم در نرم افزارهای سیستمی تخصص دارند در اولویت قرار می گیرند. حقوق سالانه شاغلان در زمینه علوم کامپیوتر به طور میانگین سالیانه 63000 دلار است. البته باید توجه داشت که رشته علوم کامپیوتر با رشته مهندسی کامپیوتر تفاوت دارد. علوم کامپیوتر رشته فنی مهندسی نیست و فارغ التحصیلانش مهندس نمی شوند. یک رفتار طنز رایج بین دانشجویان علوم کامپیوتر هست که اگر به آن ها مهندس بگویید، عصبانی می شوند!

well-payed-majors(9)
well-payed-majors(9)

2. حسابداری:

در روزگار امروز حسابداری به یک موضوع حساس در شرکت های بزرگ تبدیل شده است و نیاز به حسابداران خبره که تحصیلات دانشگاهی معتبری داشته باشند وجود دارد. فارغ التحصیلان حسابداری هم روی کار در بخش خصوصی می توانند فکر کنند هم کار در بخش غیرخصوصی. متوسط حقوق سالیانه شان هم 50316 دلار است. البته رشته اقتصاد هم موقعیت شغلی خوبی دارد ولی پایین تر از حسابداری قرار می گیرد. متوسط حقوق سالیانه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته اقتصاد شاغل 54634 دلار است.

well-payed-majors(2)
well-payed-majors(2)

3. Finance (سرمایه گذاری – مدیریت):

تقریبا در هر صنعتی برای فارغ التحصیلان رشته های مدیریتی مرتبط با سرمایه گذاری موقعیت شغلی وجود دارد. یکی از موقعیت های شغلی مهم برای آن ها بانک ها هستند. این روزها بحث های مدیریت مالی و سرمایه گذاری اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده و کار فارغ التحصیلان این رشته ها نیز حساس تر و تخصصی تر شده است. حقوق متوسط سالیانه شاغلان در این زمینه 53048 دلار است.

well-payed-majors(4)
well-payed-majors(4)

4. مهندسی برق:

مهندسان برق بازار کار خوبی دارند. البته در مقطع کارشناسی ارشد تقاضای بیشتری نیز برای مهندسان برق وجود دارد به طوری که مهندسی برق پرتقاضاترین رشته از نظر بازار کار بعد از رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد است؛ بنابراین تقاضا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق نیز بالاست. متوسط حقوق سالیانه آن ها نیز 60646 دلار است.

well-payed-majors(3)
well-payed-majors(3)

5. مهندسی مکانیک:

شاید بازار کار مهندسان مکانیک رونق کمتری نسبت به علوم کامپیوتر یا مهندسی برق داشته باشد، ولی در عوض آن ها حقوق و مزایای بالاتری دریافت می کنند؛ به ویژه در برخی زمینه ها مثل صنایع استخراج نقت و گاز. شاید کار یک فارغ التحصیل علوم کامپیوتر را یک مهندس کامپیوتر هم از روی تخصص شخصی اش بتواند انجام دهد، اما کار مهندس مکانیک در توان فارغ التحصیل رشته دیگری نیست. متوسط حقوق سالیانه مهندسان مکانیک شاغل 60730 دلار است که بالاترین میانگین حقوق در میان رشته های تحصیلی برتر است.

well-payed-majors
well-payed-majors

6. Businees Administration and Management (مدیریت بازرگانی و تجارت):

فارغ التحصیلان این رشته قابلیت کار در طیف وسیعی از صنایع و تجارت ها را دارند؛ از تحلیل مالی گرفته تا مشاوره مدیریتی. اما فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این رشته یعنی MBA وضعیت بهتری دارند چرا که بهترین بازار کار مقطع کارشناسی ارشد برای آن هاست. به همین دلیل است که تعداد متقاضیان ورود به رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بالاست. اما متوسط حقوق سالیانه آن هایی که مدرک کارشناسی دارند 46832 دلار است.

well-payed-majors(1)
well-payed-majors(1)

7. علوم و سیستم های اطلاعات:

رشته های مرتبط با Information Science and Systems نیز بازار کار خوبی دارند و فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند در مشاغل متنوعی مشغول به کار شوند. سیستم های داده پردازی، مشاوره سیستم های اطلاعات و … از جمله موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته با متوسط حقوق سالیانه 56868 دلار است.

well-payed-majors(10)
well-payed-majors(10)

8. مهندسی کامپیوتر:

مهندسان کامپیوتر به غیر از شغل های معمول مثل طراحی سیستم های کامپیوتری، در صورت داشتن تخصص در شبکه های کامپیوتری می توانند به موقعیت های شغلی تازه ای دست پیدا کنند. مهندسان کامپیوتر باید به فناوری های تازه بیش از آنچه که در دانشگاه می خوانند آگاهی و تسلط داشته باشند تا موقعیت های شغلی بهتری نصیبشان شود. متوسط حقوق سالیانه شان 60112 دلار است.

well-payed-majors(8)
well-payed-majors(8)

9. مدیریت سیستم های اطلاعات:

رشته های مرتبط با Management Information Systems در مشاغلی چون تحلیل داده های کامپیوتری، داده پردازی، مهندسی نرم افزار و سیستم های پشتیبانی استخدام می شوند. 54372 دلار متوسط حقوق سالیانه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی شاغل این رشته است.

well-payed-majors(7)
well-payed-majors(7)

10. مدیریت لجستیک و اطلاعات:

بنا به تعریف ویکی پدیا، لجستیک یا آماد یعنی مدیریت جریان کالا ‍، اطلاعات و یا هر نوع منابع دیگر؛ مانند انرژی یا انسانها بین محل تولید یا محل موجودی تا نقطه مصرف یا مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای مصرفی. در هر کمپانی که نیاز به جریان روزانه کالا یا اطلاعات دارد برای فارغ التحصیلان این رشته موقعیت شغلی هست. متوسط حقوق سالیانه شان 50602 دلار است.

well-payed-majors(6)
well-payed-majors(6)

نظر خود را درباره «معرفی 10 رشته تحصیلی برتر و پردرآمد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی 10 رشته تحصیلی برتر و پردرآمد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.